Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 11 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 106

Discussie: ideeën gevraagd

  1. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Guitarmania
    Maar als je nou geen gevoel hebt? ;-)
    ik neem aan dat dit nie aan mij gericht is,

    btw jeroen, ik schreef dat omdak geen gitaar bij de hand had. En ik ben nog niet zo goed dak hele progressies in men hoofd kan horen:P

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    852

    Standaard

    Om Jeroen's vragen naar oplossingen nog eens nieuw leven in te blazen; ik ben nu dus bezig met dat Jazzin' the blues boek, en kom er eigenlijk steeds meer achter dat er in een toonladder maar 2 akkoorden zitten: X en Y.

    De lol van akkoordenopbouw is om-en-om: 1-3-5-7-9-11-13. Dus de tonen van het volledige ionische 7-toonsakkoord (X13) zijn exact hetzelfde als die van de 7-toonsakkoorden van frygisch, mixolydisch en lokrisch. Zij het dat je een andere 'root' hebt. Dat is dus akkoord-X.

    Akkoord Y begint op de dorische trap, en bestrijkt het 7-toons dorische akkoord. Exact dezelfde tonen zitten in lydisch, aeolisch en - daar heb je hem weer - ionisch. Dat is dus akkoord Y.

    Je hoort het ook als je bijv. in een blues over D(7) de akkoorden F#-lokrisch (F#m7b5) en Bm7 speelt: klinken allemaal hetzelfde. Is bijna geen muziek meer...

    De oplossingen lijken juist te ontstaan als je van akkoord X overstapt op akkoord Y en vice versa.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    dus als ik 't goed begrijp:

    C majeur = c d e f g a b

    X = c e g b d f a
    Y = d f a c e g b

    maar dan snap ik nog niet wat je hier nou mee kan
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    852

    Standaard

    Klopt!

    Je kan er mee bewegen tijdens een akkoord.

    Als je een simpele 3-akkoordsblues hebt, dan zijn veel mensen nogal genegen om de hele tijd die X7 maar aan te hameren. Terwijl je die paar maten dat die X7 klinkt heel erg leuk kan spelen door gedurende die maten de X7 op verschillende posities te pakken en zo melodieen te maken etc..

    Als je bv op een gegeven moment en in een gegeven maat over een D7 speelt, dan verveel je je dood als gitarist als je steeds maar dat standaard barre-akkoord aanslaat (met root on 6th dan wel 5th string).

    De meeste gitaristen kennen hoogstens drie posities waarin ze een akkoord spelen. Veelal zijn dat de posities met de root op de 6, 5 en 4 - snaar. Maar deze kennis geeft je veel meer mogelijkheden om dezelfdse tonen te pakken in verschillende posities.

    Ipv drie modussen voor een akkoord heb je er nu een stuk meer bij (3x4=12?: 3 verschillende posities voor de X7 en 3 maal de posities van de frygische en ionische en lokrische positie)). En dat opent melodieze mogelijkheden.

    Bottomline van het hele verhaal is eigenlijk dat gitaristen (in tegenstelling tot pianisten) een hevig onderscheid maken tussen solo en akkoorden. Terwijl dat helemaal geen noodzakelijk onderscheid is. Soleren met akkoorden!

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    852

    Standaard

    O, en dat vergeet ik: Als je tijdens de D7-maten zomaar van X naar Y overhubt, dan ben je dus zwaar de D7-feel aan het verklooien. Van D7 gaan naar Em7 is een draai van jewelste, maar een overgang van D7 naar F#m7b5 blijft de D7-feel houden.

    En verder: probeer het maar eens op je gitaar. Speel een blues in D7 en goochel wat met die andere X-akkoorden. Als het goed is krijg je nooit het idee dat je aan het akkoordenschema ontsnapt.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 februari 2003
    Locatie
    belgie
    Berichten
    1.369

    Standaard

    ik mis wel Jimi & peter's reacties
    tmaakt niet uit wat je speelt maar HOE je t speelt
    http://www.facebook.com/pages/fractu...9162201?ref=mf

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    852

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gorgasm
    ik mis wel Jimi & peter's reacties
    En ik mis reacties van lieden waar ik iets van kan leren. Sta alleen maar info te spuien. Tot op zekere hoogte. Verder kom ik niet op dit forum, en ik ben eigenlijk wel uitgeinformatieverstrekt. Redden jullie het verder? Anders in Jimi's trant: Lees een boek. Het barst er van en ze leren je een hoop. En de info is all over the net.

    De theorie blaast van deze website af. Daar is niets aan toe te voegen. Enige dat je nu moet doen is je erin verdiepen. En vanaf daar je eigen weg vinden.

    Belangrijk: neem de tijd om je in de theorie te verdiepen. Daar hoef je niet bepaald een Einstein voor te zijn. Voor Conservatorium moet je HAVO hebben. Oftewel: al te veel hersencellen is niet nodig. En anders lees je de boel een keer opnieuw.

    PS; dat van HAVO is geen belediging. Het tekent slechts dat het in de muziek slechts tot op bepaalde hoogte om theoretische hersencellen gaat. De belangrijkste lading is de pure wil.

    Aan het werk!!!

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 februari 2003
    Locatie
    belgie
    Berichten
    1.369

    Standaard

    wat wil je dan leren?
    + ik vermoed wel dat je van de heren iets kan leren
    tmaakt niet uit wat je speelt maar HOE je t speelt
    http://www.facebook.com/pages/fractu...9162201?ref=mf

  9. #19

    Standaard

    via internet leer je geen theorie staat vol halve waarheden en eigen visies die het moeilijker maken terwijl het soms echt zo simpel kan zijn .
    als je maar kan herkennen/horen/spelen heb je geen woord nodig.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    mania, dude, geef eens wat voorbeelden, praktische voorbeelden, of beter nog, neem een video op waar je dit uitlegt in opbouwende stappen, dus hoe je eerst een 'gewone' blues speelt, en hoe jij die dan gaat versieren met X en Y akkoorden

    zo theoretisch snap ik er geen bal van, omdat ik 't niet naar praktijk kan vertalen

    @taylor: praat voor jezelf, jij leert misschien geen theorie van 't internet, omdat jij al die eigen visies moeilijk vindt te interpreteren. ik heb er tot nu toe erg veel aan gehad, zou zelfs zo ver willen gaan als te zeggen dat ik 50% van m'n kennis hier op dit forum heb opgedaan (of via dit forum op andere sites)
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top