Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 17
  1. #1
    Junior Member
    Geregistreerd
    25 maart 2004
    Locatie
    Amstelveen
    Berichten
    12

    Standaard jullie favourite bas(merk)...

    Hallo iedereen,

    ik ben al enige tijd van plan een 5 snarige basgitaar te laten bouwen, na wat informeren ben ik erachter dat de kosten hiervoor rond de 2500 euro zullen zijn.

    Dit is een behoorlijke investering en daarom ben ik gaan kijken naar wat er nog meer te koop is voor een dergelijk bedrag. Ik verschillende dingen geprobeerd maar het aanbod valt me ontzettend tegen.
    Daarom ben ik benieuwd wat bij de andere bassisten favourite merken zijn, wellicht heb ik gewoon nog niet het juiste gevonden.

    Dus laat het aub weten, wat voor 5 snarige bas zou je kopen als je 2500 euro had...
    Underlining the Music...

  2. #2

    Standaard

    Alembic is m'n absolute favoriet, ik hoef nooit weer anders. Voor 2500 zit er echter alleen een 2e hands in... maar als je de juiste vind, heb je wel een bas voor het leven
    www.fcbass.com
    www.damagedjustice.nl

    You say you're a doctor of minds,
    Don't stick that syringe in my arm.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 november 2005
    Locatie
    zonnige zuiden van Nederland
    Berichten
    431

    Thumbs up

    Mijn favo merk is toch wel Fender. en die zijn een stuk goedkoper en (voor mij) goed genoeg.

    Laten bouwen kun je voor dat geld ook prima in NL. vb. Zwier te Vlissingen, Elio Martina te Eefde of Rikkers (zit toch in Groningen?). Bij sommige kun je zelf de specs. bepalen.
    www.justuz.nl

    let's play bass

  4. #4

    Standaard

    Wat mij betreft ook een dikke aanrader: Music Man en dan met name de Stingray bassen. Ik vind ze te gek!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 oktober 2004
    Locatie
    Wageningen
    Berichten
    123

    Standaard

    He,

    Waar ik destijds nogal op vast liep met het zoeken van een 5 snaar was de klank van de B snaar. Een heleboel bassen hebben een mensuur van 34". Dat is prima voor een 4 snaar maar met een 5 snaar wordt de B wel heel erg modderig als je wat hoger op de hals speelt. Waar ik toen achter kwam is dat een 5 snaar met een 35" mensuur veel beter klinkt. Een nadeel, tenminste dat vind ik soms, is dat de algehele klank van de bass wat cleaner wordt. Zeg maar wat meer piano achtig qua helderheid en duidelijkheid. Soms verlang ik wel eens terug naar die bepaalde knor en grom van een 4 snaar. Toch is het zo dat mijn 5 snaar veel beter doe de mix komt dan welke 4 snaar ik daarvoor ook had, is ook wel een groot pluspunt denk ik dan....

    P.s. ik speel nu op een Lakland Std 55-94 en hiervoor een Fender Jazz, Ibanez SR1000, MusicMan Sterling gehad.

    Hou er dus rekening mee dat als je echt die B snaar nodig hebt (lijkt mij van wel, anders ga je geen 5 snaar kopen) dat de duidelijkheid wel heel erg belangrijk is.

    Kijk ook eens bij www.degiergitaarbouw.nl daar hebben ze ook wel erg leuk spul geloof ik.

  6. #6

    Standaard

    Qua mensuur is het net wat je lekkerder vind. Ik heb m'n '87 Spoiler (32inch, medium scale dus) in BDGC staan, gaat (welliswaar met iets hogere actie) prima en klinkt heerlijk zwaar. De meeste 5 snarige Spoilers waren ook gewoon 32 inch. De kwaliteit van de bouw van het instrument is imho dus belangerijker dan de mensuur voor een goed "B"

    Heins in Sneek is ook een prima bouwer btw
    www.fcbass.com
    www.damagedjustice.nl

    You say you're a doctor of minds,
    Don't stick that syringe in my arm.

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FC Spoiler
    Alembic is m'n absolute favoriet, ik hoef nooit weer anders. Voor 2500 zit er echter alleen een 2e hands in... maar als je de juiste vind, heb je wel een bas voor het leven

    Jij hier?


    Ik sluit me aan, Alembic... hoewel het alleen puur op de looks en de overleveringen is. (Never touched one irl yet)

  8. #8
    Junior Member
    Geregistreerd
    25 maart 2004
    Locatie
    Amstelveen
    Berichten
    12

    Standaard

    Bedankt voor alle reacties tot dusver... Op dit moment speel ik op een Samick musicman Stingray kopie. Ik heb natuurlijk ook het echte werk geprobeerd maar die konden niet tegen m'n Samick op.

    Ik ga me nog verdiepen in de gitaarbouwers die ik tegenkom, weet er iemand ook een aantal in de omgeveing Amsterdam?
    Underlining the Music...

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 oktober 2004
    Locatie
    Wageningen
    Berichten
    123

    Standaard

    @ FC Spoiler,

    Heb je bij die 32" dan geen last van onduidelijke noten? Ik bedoel zodra je hoger op de hals gaat spelen je wel een toon krijgt maar die niet duidelijk weergeeft van welke toon het eigenlijk is? In had 7 jaar terug dat zo'n beetje bij alle 5 snarige als conclusie. Dat stond mij iig ontzettend tegen. Als ik een 5de snaar wil hebben dan moet hij ook wel bruikbaar zijn en niet een onduidelijk zompig laag weergeven die niet echt duidelijk is in de mix. Ik zou ik iedergeval aanraden om toch voor een 35" te gaan. Met een 4 snaar heb je er veel minder last van omdat de e snaar een stuk minder dik is dan de b. Wat mij betreft een wereld van verschil.

  10. #10

    Standaard

    Geen last van onduidelijke noten hier, over de hele hals blijft de toon genoeg punch behouden met genoeg hoog en laag. Heb je destijds ook een Alembic in de handen gehad?
    Alleen intonatie is een beetje problematisch, de zadel van de B snaar moet nog net een stukje naar achteren voor een perfecte intonatie. Dit betekent een aanpassing aan de brug voor mij, want het zadeltje zit al op de achterste stand...
    Geeft bij mij weinig problemen omdat ik alleen de lagere noten gebruik in de band.
    www.fcbass.com
    www.damagedjustice.nl

    You say you're a doctor of minds,
    Don't stick that syringe in my arm.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top