Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 t/m 27 van 27

Discussie: fretten

  1. #21

    Standaard

    G.G.

    bedankt voor je uitleg Ik moet binnenkort ook vlakken (misschien herfretten) en iemand die zelf gitaren bouwt aan de TU (een student) wil mij daarbij helpen.

    Zelf vindt ik het ook wat eng om te beginnen met dergelijke projecten, maar een eerste keer samen met iemand iets doen is gewoon fijn .

    Misschien is het een keer een idee om een mooi foto verslag te maken? en die dan in de Faq te stoppen?

  2. #22

    Standaard

    Ik wil ze ook wel voor je dressen maar dan moet er natuurlijk wel voor betaald worden .
    Maar mijn advies zou zijnn om ze zelf te dreseen en een fretvijltje te kopen dat is de beste investering die je kan doen aangezien 99% van de nieuwe gitaren eigenlijk ook een fret dress nodig hebben.
    Ja ook Gibsons tenzij ze met De Plek zijn gedaan maar die heb ik nog niet gezien .
    Heb deze week nog 2 spiksplinter nieuwe Gibsons moeten dressen en je broek zakt er echt van af hoe matig het fret werk is uit de fabriek.Hoe mooi je frets ook glimmen dat zegt niets over hoe level ze zijn .

    Ik hoor t wel als je intresse hebt

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    ik heb een tele body met tele hals gekregen voor m'n verjaardag, en die hals moet gefret worden. ik doe dat liever niet zelf, omdat 't ebben is, en dus redelijk bros (wel heel hard, dat wel) en ik liever niet een goeie telehals (zonder frets) verkloot. vandaar mijn vraag.

    @ GG: mijn dank voor de info! ik zal 't wel eens proberen op een zelfbouwgitaar (eerst naar mark bailey voor een cursus, dat dan weer wel), maar niet op deze hals

    @ liefhebber: waarom ben ik dan zo'n nere kerel? je kent mijn IRL niet, en de mensen (van t forum) die mijn IRL wel kennen, daar heb ik eigenlijk heel fijn contact mee...

  4. #24
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo
    ik heb een tele body met tele hals gekregen voor m'n verjaardag, en die hals moet gefret worden. ik doe dat liever niet zelf, omdat 't ebben is, en dus redelijk bros (wel heel hard, dat wel) en ik liever niet een goeie telehals (zonder frets) verkloot. vandaar mijn vraag.

    @ GG: mijn dank voor de info! ik zal 't wel eens proberen op een zelfbouwgitaar (eerst naar mark bailey voor een cursus, dat dan weer wel), maar niet op deze hals

    @ liefhebber: waarom ben ik dan zo'n nere kerel? je kent mijn IRL niet, en de mensen (van t forum) die mijn IRL wel kennen, daar heb ik eigenlijk heel fijn contact mee...
    Ebben is niet moeilijkere fretten dan welke andere soort (naar mijn mening)

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door G.G.
    Ebben is niet moeilijkere fretten dan welke andere soort (naar mijn mening)
    tja, het is denk ik 't idee van 'ebben fretten'. alsof 't gewoon te hard is voor een eerste keer fretten.

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.662

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo
    tja, het is denk ik 't idee van 'ebben fretten'. alsof 't gewoon te hard is voor een eerste keer fretten.
    dat heeft meer te maken met de fret 'tang'
    de tandje die dus onderaan de fret zitten.
    die hebben een bepaalde breedte, en hoe harder je houtsoort hoe kleiner die ' tang' moet zijn ten opzichte van de fretsleuf, niet dat de tandjes kleiner moeten zijndan de sleuf maar de mate waarin ze in het hout moeten komen.
    ander kan je zelfs de neck een backbowe geven, oftewel hij word bol.
    als je de gitaar hebt, dek de hals dan even af als de fretten er al uit zijn, dan kan er geen vocht en troep in komen.

  7. #27
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops
    dat heeft meer te maken met de fret 'tang'
    de tandje die dus onderaan de fret zitten.
    die hebben een bepaalde breedte, en hoe harder je houtsoort hoe kleiner die ' tang' moet zijn ten opzichte van de fretsleuf, niet dat de tandjes kleiner moeten zijndan de sleuf maar de mate waarin ze in het hout moeten komen.
    ander kan je zelfs de neck een backbowe geven, oftewel hij word bol.
    als je de gitaar hebt, dek de hals dan even af als de fretten er al uit zijn, dan kan er geen vocht en troep in komen.
    Daarom gebruik ik ook dat juniorzaagbladje. Da's net ietsjes breeder dan een normale fretzaag. Je kan ook aan de tang gaan rommelen, maar dat raad ik echt af. Heb twee toetsen gedaan met een juniorzaagje zonder problemen.

    Als je het vermoeden hebt dat de sleufjes misschien net ietsjes te krap zijn, od je hebt geen dualaction trussrod is het ook mogelijk de hals ietsjes op te spannen met de trussrod, daarna vlakken, spanning eraf en fretten. Dat voorkomt backbow, maar is wel lastig vooraf in te schatten.

    Ebben met een juniorzaagje inzagen werkt perfect.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top