Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 30 van 32 EersteEerste ... 202829303132 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 291 t/m 300 van 318

Discussie: Impedantie FAQ

  1. #291
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Even een cross-quote:

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    OK, even in Jip en Janneke taal.

    Als je op de 4Ω tap 8Ω aansluit, loopt er bij dezelfde afgiftespanning (die verandert niet) de helft van de stroom.
    Als je op de 8Ω tap 16Ω aansluit, loopt er bij dezelfde afgiftespanning (die verandert niet) de helft van de stroom.
    Dus loopt er in totaal secundair 2x de halve stroom = 1x de stroom die zou lopen als op 1 tap de juiste impedantie was aangesloten. Er is dus weer een match.
    Klopt dat? Niet dat ik er aan twijfel, maar ik snap/weet het gewoon niet

  2. #292
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    OK, eerst even beschrijven waarover het gaat, want bovenstaande post is een beetje uit z'n verband gerukt.

    Er zijn hier leden die een 8Ω en een 16Ω speaker hebben en denken dat je die straffeloos tegelijk op resp. de ongeschakelde 8Ω en 16Ω taps van een versterker kunt aansluiten en niet beseffen dat dit een mismatch geeft en ook niet weten wat dan de vermogensverdeling over de speakers is.

    Zoals je in bovenstaande post kunt zien, schrijf ik doodleuk dat er een manier is om wel zonder mismatch een 8Ω en een 16Ω speaker tegelijk aan te sluiten, mits je ook een 4Ω tap op de versterker erbij hebt.

    Omdat er terecht sceptici zijn die mij niet zomaar op mijn blauwe ogen vertrouwen, reken ik het even voor aan de hand van de wetten van Ohm, vermogen en afgeleiden:

    P = U * I
    U = I *R

    Daaruit leidt je af:

    U = √ (P * R)
    I = √ (P / R)

    Je hebt een versterker van 50W.

    Als je een 8Ω speaker op de 8Ω tap aansluit is de spanning bij 50W

    U = √ (50W * 8Ω) = 20,00V

    De stroom is dan

    I = √ (50W / 8Ω) = 2,50A

    Sluit je nu i.p.v. een 8Ω speaker een 16Ω speaker op die tap aan, dan halveert de stroom en wordt 1,25A. Het afgegeven vermogen is dan 20,00V * 1,25A = 25,00W


    Dezelfde berekening voor de 4Ω tap.

    Als je een 4Ω speaker op de 4Ω tap aansluit is de spanning bij 50W

    U = √ (50W * 4Ω) = 14,14V

    De stroom is dan

    I = √ (50W / 4Ω) = 3,54A

    Sluit je nu i.p.v. een 4Ω speaker een 8Ω speaker op die tap aan, dan halveert de stroom en wordt 1,77A. Het afgegeven vermogen is dan 14,14V * 1,77A = 25,00W


    In totaal levert de trafo dus nog steeds 25,00W + 25.00W = 50,00W.
    Het vermogen primair van de trafo blijft ook gelijk, de stroom primair blijft hetzelfde als wanneer er geen mismatch zou zijn.

    Leuk hè? 2 mismatches = geen mismatch meer én het afgegeven vermogen wordt ook nog eens precies over de speakers verdeeld.
    Laatst gewijzigd door Plant; 5 juni 2014 om 13:23
    "Meten is weten, gissen is missen"

  3. #293

    Standaard

    "Man, I don't know what the f*ck you just said little kid, but you special man..."

    Privacy is geen luxe. Het is een wapen waarmee mensen zich in de toekomst kunnen verdedigen tegen instanties en regeringen die niet langer handelen in het belang van het volk. Onder het mom van ‘terrorisme’ en ‘criminaliteit’ worden ons steeds meer vrijheden afgenomen. Het is tijd om dit een halt toe te roepen.

  4. #294

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    ......Leuk hè? 2 mismatches = geen mismatch meer én het afgegeven vermogen wordt ook nog eens precies over de speakers verdeeld.
    Ik heb een 16 ohm cab (Vox AC30) plus een 8 ohm cab (Epiphone Blues Custom).
    Nu heb ik ze samen op de 8 ohm uitgang van de versterker (16 ohm parallel met 8 ohm, geeft iets meer dan 6 ohm).

    Begrijp ik goed dat ik voor een optimale aanpassing beter de 16 ohm cab op de 8 ohm tap kan aansluiten plus de 8 ohm cab op de 4 ohm tap?
    Gezocht: 100x probe voor oscilloscoop
    Aangeboden: niets

  5. #295
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tommus42 Bekijk bericht
    Ik heb een 16 ohm cab (Vox AC30) plus een 8 ohm cab (Epiphone Blues Custom).
    Nu heb ik ze samen op de 8 ohm uitgang van de versterker (16 ohm parallel met 8 ohm, geeft iets meer dan 6 ohm).
    Minder dan 6 Ohm zelfs, 16Ω // 8Ω ≈ 5,3Ω.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tommus42 Bekijk bericht
    Begrijp ik goed dat ik voor een optimale aanpassing beter de 16 ohm cab op de 8 ohm tap kan aansluiten plus de 8 ohm cab op de 4 ohm tap?
    Dat begrijp je goed. Plus dat met 16Ω // 8Ω de vermogensverdeling niet gelijk is en dat trek je op de beschreven manier ook meteen gelijk. Je zult dus ook verschil gaan horen.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  6. #296

    Standaard

    Top, bedankt. Idd 5,3 ohm. Begrijp ik ook waarom ze 5 speakeruitgangen hebben ipv een impedantie switch.
    Gezocht: 100x probe voor oscilloscoop
    Aangeboden: niets

  7. #297

    Standaard

    Was er aan gewend dat de 16 ohm cab maar rustig aan meedeed, maar wat een verschil. Alleen al het volume.
    Gezocht: 100x probe voor oscilloscoop
    Aangeboden: niets

  8. #298

    Standaard

    vraagje: ik heb een Bedrock 600 series, met een 4 ohm en een 8 ohm aansluiting. Daarnaast 2 8 ohms kabinetjes. Nu steek ik de ene in de 4 ohms uitgang, en de andere in de 8 ohms. Nu werkt dit wel maar zal niet ideaal zijn.
    Kan ik er een splitter tussen stoppen, waarbij beide kabinetten tegelijk in de 4 ohms aansluiting gaan? Wordt dan een 2x female jack naar 1 x male jack, is dit standaard in de winkel verkrijgbaar? Zie alleen van die koptelefoondingen.
    En is dit beter dan hetgeen ik nu doe?

    Alvast bedankt voor de input!!

  9. #299

    Standaard

    Ik zou op een van de cabs een extra aansluiting maken zodanig dat je de tweede cab daar in kan prikken en deze dan in paralel komt te staan. Samen wordt de load dan 4 ohm.

    http://www.tonefactory.nl/neutrik-6-...o-jack-chassis
    Privacy is geen luxe. Het is een wapen waarmee mensen zich in de toekomst kunnen verdedigen tegen instanties en regeringen die niet langer handelen in het belang van het volk. Onder het mom van ‘terrorisme’ en ‘criminaliteit’ worden ons steeds meer vrijheden afgenomen. Het is tijd om dit een halt toe te roepen.

  10. #300

    Standaard

    dank je Peter. Is het dan simpelweg een paar draadjes aan de plus en de min van de bestaande aansluiting naar de nieuwe?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top