Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 11 van 32 EersteEerste ... 91011121321 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 101 t/m 110 van 318

Discussie: Impedantie FAQ

  1. #101
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 maart 2007
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    5.517
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Ok ik ben een vette noob op dit gebied, en het is veel te warm om dit hele topic door te lezen.

    Ik heb een fender dinges top op het oog, alleen is de speaker output 4 ohm.

    Nu is mijn cab 8 ohm, en toekomstig cabinet ook 8 ohm ( bogner ) kan dit veel problemen opleveren?

    Kan het stuk gaan? kan die zijn vermogen niet kwijt? wat gebeurd er als ik het wel zo aansluit?
    Laatst gewijzigd door JeroenSchaaf; 20 augustus 2009 om 19:12 Reden: dinges
    ----

    // City Of Life //

  2. #102
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2007
    Locatie
    Oost-Noord-Brabant (daar ergens)
    Berichten
    7.810

    Standaard

    Kans is klein dat het stuk gaat wanneer de belasting hoger is dan de stand op de versterker en waarschijnlijk zal het prima werken. Maar ik zou toch een andere oplossing zoeken: bij gebruik voor langere tijd kan het je amp beschadigen. Wanneer het een 4x12" is, kun je de speakers parallel zetten (allemaal) en toch op 4 Ohm uitkomen. Met twee 16 Ohm speakers kan dat niet.

    Staat overigens meteen in de beginpost, dus je had maar 1 alinea hoeven te lezen van het topic:
    Mismatch:
    In principe kan een buizenversterker een 100% mismatch hebben, maar het is niet aan te raden dit voor langere tijd te doen. We willen dus ook zeker niet propageren dat je een mismatch moet doen, zeker niet. Maar er kunnen omstandigheden zijn dat je even niet anders kan, bijvoorbeeld als je je top hebt meegenomen naar een plaats waar ze hadden gezegd dat er een 16 ohm kabinet staat en er blijkt er alleen één te staan van 8 ohm.
    Een mismatch naar beneden, zoals in dat geval, heeft het volgende gevolg: de versterker ziet dit min of meer als een kortsluiting. Je eindbuizen moeten dan erg hard werken, waardoor de voeding weer overbelast kan raken.

    Een mismatch naar boven, dus de kast is bijvoorbeeld 16 ohm en je speakeruitgang op de versterker is 8 ohm, dan kan de versterker zijn vermogen niet goed kwijt.

    Daardoor kunnen je buizen stuk gaan en zal in het ergste geval je eindtrafo het loodje leggen. Nogmaals: je loopt niet direct gevaar, het kan wel even, maar je loopt wel een risico.
    Laatst gewijzigd door iWishmaster; 20 augustus 2009 om 15:37

  3. #103
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 maart 2007
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    5.517
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Had ik ook gelezen maar lees ook wat dingen van Chris dat die al jaren een 4ohm versterker op een 8 ohm cab heeft. En aangezien ik er geen ruk verstand van heb!

    Het gaat btw om een 2x12 kastje.
    ----

    // City Of Life //

  4. #104
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.728

    Music

    Chris lult maar wat, de openingspost, daar gaat het om
    Nee serieus, het kan wel, je neemt een zeer aanvaardbaar risico, maar belangrijker: de sound verandert en de headroom. Dat kan misschien juist helemaal te gek zijn, maar het kan ook dat de amp juist modeeriger klinkt dan je wil en te snel opbreekt. Heel simpel: testen dus.
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

  5. #105
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 november 2004
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    290

    Standaard

    ik heb even een vraagje.. kon zo snel niet het antwoord vinden in dit topic.

    ik heb sinds kort een Trace Elliot 15 watt 1x10 inch combo. deze versterker heeft een 16 ohm uitgang. nu wil ik een 2x12 cabinet op deze versterker aansluiten, maar het moet dus een 16 ohm cabinet zijn. Het cabinet wat ik heb (een Marshall 1966B), heeft alleen een 8 ohm ingang.

    Er zitten volgens mij 2 16 ohm G12T-75 speakers in. Moet ik andere speakers kopen om er een 16 ohm cabinet van te maken of hoeft hij alleen maar anders bedraad te worden?

    En hoeveel ohm speakers moet ik kopen om er een 16 ohm cabinet van te maken als ik toch andere speakers moet hebben?
    Zoekt een (rock)band in Zwolle!!!

  6. #106
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 oktober 2007
    Locatie
    Katlijk
    Berichten
    4.088

    Standaard

    Eén speaker loskoppelen en ongebruikt laten maakt van je cab een 1x12 16 Ohm (zwaar oversized) cab. Het geluid zal je niet bevallen. Twee 8 Ohm speakers in serie geschakeld maken een 2x12 van 16 Ohm.
    Te koop: ENGL Blackmore top + ENGL 412 Standard cabinet + Z5 footswitch

  7. #107
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 september 2003
    Locatie
    Vleuten
    Berichten
    15.733

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mitch Bekijk bericht
    Chris lult maar wat, de openingspost, daar gaat het om
    Nee serieus, het kan wel, je neemt een zeer aanvaardbaar risico, maar belangrijker: de sound verandert en de headroom. Dat kan misschien juist helemaal te gek zijn, maar het kan ook dat de amp juist modeeriger klinkt dan je wil en te snel opbreekt. Heel simpel: testen dus.


    Het heeft heel erg met de specifieke eigenschappen v/d specifieke amp te maken. Bij veel Fenders, zeker bij silverfaces is de primaire impedantie vrij laag, 'n mismatch naar boven (bijvoorbeeld 8 ohm ipv. 4 ohm) zorgt voor 'n wat hogere primaire impedantie. Veel mensen die ik ken vinden dat 'n plus voor de sound (wat minder "hard" en agressief) en de feel (wat soepeler).

    NOGMAALS: verschilt van amp tot amp.

  8. #108

    Standaard

    Ik heb een vraagje. Ik heb een Vox AC15CC daar zitten zo'n 8 ohm en 16 ohm switch op, en je kan die plug van de speaker ook in 2 verschillende inputs stoppen. Ik snap eigenlijk niet zo goed wat ik hier mee moet. Moet ik hem op 8 of 16 ohm zetten bv?


    "When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace." - Jimi Hendrix

  9. #109
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ThaBluesBreaker Bekijk bericht
    Ik heb een vraagje. Ik heb een Vox AC15CC daar zitten zo'n 8 ohm en 16 ohm switch op, en je kan die plug van de speaker ook in 2 verschillende inputs stoppen. Ik snap eigenlijk niet zo goed wat ik hier mee moet. Moet ik hem op 8 of 16 ohm zetten bv?
    Hoeveel ohm is je speaker?

  10. #110

    Standaard

    16 ohm

    En er staat 30 W RMS wat dat ook in moge houden.


    "When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace." - Jimi Hendrix

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top