Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 37
  1. #1

    Standaard Versterker/gain-vraag

    Hallo,
    Ik vraag me al geruime tijd af wat het verschil is tussen verschillende versterkers wanneer deze allen door het dezelfde distortionpedaal worden bespeeld...
    Ik heb een tijd terug een buizenversterker (Vox AC50 stack) getest en die klonk dus heel erg goed, ook overstuurd rechtstreeks vanuit de versterker, goed rock/hardrock geluid.
    Momenteel speel ik nog op een Laney transistor stack met een Boss Distortion-pedaal en wil binnenkort dus een buizenversterker gaan aanschaffen.
    Nu zit ik wel heel realistisch en nuchter te denken wat het nut daarvan zou zijn....klinkt het dan ZO anders met hetzelfde distortionpedaal?? Ik heb namelijk het idee dat als je de 'gain-knoppen' van de versterker toch nooit gebruikt, je net zo goed op een transistor kan spelen...distortion neemt toch de originele toon weg en ik heb het idee dat ik op elke versterker hetzelfde ga klinken met het pedaal...
    Klopt dit?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 juli 2004
    Locatie
    Venlo
    Berichten
    10.661

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Yamhammer_71
    Hallo,
    Ik vraag me al geruime tijd af wat het verschil is tussen verschillende versterkers wanneer deze allen door het dezelfde distortionpedaal worden bespeeld...
    Ik heb een tijd terug een buizenversterker (Vox AC50 stack) getest en die klonk dus heel erg goed, ook overstuurd rechtstreeks vanuit de versterker, goed rock/hardrock geluid.
    Momenteel speel ik nog op een Laney transistor stack met een Boss Distortion-pedaal en wil binnenkort dus een buizenversterker gaan aanschaffen.
    Nu zit ik wel heel realistisch en nuchter te denken wat het nut daarvan zou zijn....klinkt het dan ZO anders met hetzelfde distortionpedaal?? Ik heb namelijk het idee dat als je de 'gain-knoppen' van de versterker toch nooit gebruikt, je net zo goed op een transistor kan spelen...distortion neemt toch de originele toon weg en ik heb het idee dat ik op elke versterker hetzelfde ga klinken met het pedaal...
    Klopt dit?
    dan moet je je oren toch eens beter gebruiken.
    hetzelfde distortionpedaal zal op (bijna) iedere buizenbak veel dynamischer klinken en met veel meer ballen als transistor amps
    Gibson ES 335 Studio '91 | Fender Telecaster Pink Paisley '85 | Gibson J35 | Vox AC10

  3. #3
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.728

    Music

    Je redenering is moeilijk te volgen, vooral omdat je nu toch alweer in het cirkeltje wil komen dat je laney transistor bak eignelijk wel prima is en er eigenlijk weinig beters is.
    Maar om antwoord te geven op je vraag: een pedaal klinkt op iedere amp weer anders, net als twee gitaren anders klinken op dezelfde versterker, net als eén gitaar anders klinkt over twee verschillende versterkers, sja.... zoals alles eigenlijk. Da's één van de redenen dat we wel eens Pedalendagen hebben georganiseerd: je hoort dan goed hoe een pedaal verschrikkelijk klinkt op de ene amp, maar briljant combineert met de andere.
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Yamhammer_71
    Ik heb namelijk het idee
    zucht,
    waarom ga je potverdorie niet gewoon naar een winkel,
    ruk een pedaal uit het schap en PROBEER het gewoon op een transitor én over een buizen. Of neem voor mijn part je eigen pedaal mee, en test hem uit.

    En dan niet over een versterkertje en een klein beetje pielen, nee gewoon open draaien die bak.

    Kom dan maar eens weer

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 augustus 2002
    Berichten
    6.051

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Yamhammer_71
    distortion neemt toch de originele toon weg en ik heb het idee dat ik op elke versterker hetzelfde ga klinken met het pedaal...
    Klopt dit?
    nee.
    123456789

  6. #6

    Standaard

    Yamhammer, mijn ervaring 30 minuten geleden.
    Speelde met mijn eigen buizencombo (Engl) over het clean kanaal met een visual sound ultimate overdrive pedaal voor een flink brullende scheur.
    Toffe sound, veel druk, mooi rond hoog.

    Aan het eind v/d repetitie laat ik hem alvast afkoelen, want dan moet de volgend eband er bijna in, en ik wil hem niet heet verslepen. (woon achter de oefenruimte, toppie) Dan plug ik in op een transistor Roland JC-120 die er standaard staat. Zelfde instellingen over clean kanaal andere amp: bagger, geen dynamiek, minder druk, knarsend hoog. En terwijl mijn engl 1*12 inch aan boord heeft, en de JC-120 2*12.

    Lijkt me duidelijk verder. Inprikken op SS en buizen met je pedaal in een winkel, en post dan je bevindingen.

  7. #7

    Standaard

    Mbakker 75 is tot zijn volgende pos Duivel.
    sorry ik las het en zag 666 staan. en toen dacht ik hij is vast Metal

    anyway.

    tuurlijk klinkt het anders, anders zou men allemaal maar 1 pedaal hebben, van de 1000000 dist pedaaltjes, als ze hetzelfde zouden klinken.
    en ook maar 1 amp van 30 euro.. als het hetzelfde zou klinken als een amp van 3000 euro.

    niet dat geld iets zegt, maar we gaan er vanuit dat er kwaliteits verschil in die prijsklassen zit

  8. #8

    Standaard

    Nja, misschien moet ik inderdaad mn eigen spullen eens testen door een goede buizenbak.
    Ben in het weekend nog naar een muziekzaak geweest en een Gibson LP (niet de mijne) over een Orange buizenbak bespeeld en heb eigenlijk nauwelijks fatsoenlijk getest omdat ik het volume niet echt hard ga zetten midden in een muziekzaak...misschien toch maar eens doen dan. Ik vind het alleen wat raar om naar een muziekzaak te gaan met je eigen gitaar en eventueel pedaal om wat buizenbakken te testen en vervolgens niets te kopen....toch?

  9. #9

    Standaard

    Je wilt toch binnenkort een versterker aanschaffen? Dan mag je best e.e.a. proberen lijkt me.

  10. #10

    Standaard

    ik ga binnekort ook amps testen, en dan neem ik mijn eigen gitaar mee! Hoppalakee!

    pedaaltje gaat het in eerste instantie bij mij niet om, en boss Sd -1 oid hebben ze daar wel, zeg je gewoon dat je die gelijk wil testen .
    maar das bullshit natuurlijk.
    het lijkt me juist logish om met je eigen apparatuur/gear te testen

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top