Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 31
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    852

    Standaard

    Effe over snarentrekken nog: bij Mike Stern ben ik er op een gegeven moment misselijk van geworden. Ik kan bijna niet meer naar die man luisteren. Behalve dan die 2 gewldige CD's "Time in Place" en "Upside Downside"... die vind ik dan weer geweldig (maar toen zat ie nog aan de drugs...).

    Wat die penta's betreft: ik zie er altijd 3 per majeur- en mineurakkoord. En als je wat trekt aan de tertsen misschien 6 per akkoord. Maar met zoveel keuzemogelijkheden wordt het eigenlijk handiger om gewoon een overkoepelende toonladder bij het akkoord te vinden die al die penta's (iig de 3) in zich heeft. Maar ik ben dan ook gek op zo hier en daar een half intervallen. Effe die 4 pakken of effe morrelen tussen 7 en 1 bij een maj7.

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 januari 2006
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    6.996

    Standaard

    Er zijn er dus eigenlijk 4 per majeur of mineur akkoord die echt kloppen, als het akkoord als drone gespeeld wordt tenminste...
    Mike Stern vind ik te gek, maar dan vooral Upside Downside, dat vind ik verreweg zijn beste plaat eerlijk gezegd...

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    852

    Standaard

    Hi, spijker mij eens bij: wat is 'drone'?


  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Guitarmania
    Hi, spijker mij eens bij: wat is 'drone'?

    een drone is zoals bij een doedelzak of een sitar in de indische muziek een toon die je de hele tijd hoort/blijft doorklinken, betere definitie heb ik niet

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    852

    Standaard

    Thanx, ik was al aan het googelen geslagen maar werd er niet wijzer van. Woord wordt te pas en te onpas gebruikt. Vooral in metalachtige sferen...

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    852

    Standaard AH reageert niet

    Mensen, Holdsworth reageert niet. Misschien heb ik idd te stomme vragen gesteld (ik zal voortaan eerst met jullie afstemmen). Maar misschien loop ie wel iets anders te doen. Weet ik veel. Geprobeerd, maar niet geslaagd. Ik zal hem over een week nog eens mailen, anders houdt het op.

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 januari 2006
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    6.996

    Standaard

    Oh, ik bedoelde eigenlijk gewoon als het het enige akkoord is dat gespeeld of gesuggereerd wordt, bijvoorbeeld als er een pedalbass gespeeld wordt en die blijft de hele tijd in E mineur ofzo...
    In dat geval zijn er dus vier pentatonische ladders die theoretisch juist zijn...

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    852

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tristan
    Oh, ik bedoelde eigenlijk gewoon als het het enige akkoord is dat gespeeld of gesuggereerd wordt, bijvoorbeeld als er een pedalbass gespeeld wordt en die blijft de hele tijd in E mineur ofzo...
    In dat geval zijn er dus vier pentatonische ladders die theoretisch juist zijn...
    Hmm, volgens mij is dan alles mogelijk. Voor mijn part zelfs een #9 over een majeur-akkoord.

    De lol van het verhaal leek me juist om een E-majeur-penta over een A-majeur-akkoord: om de 7 te benadrukken etc..

    Of zat je al op dat spoor?

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 januari 2006
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    6.996

    Standaard

    Ja, het hoeft natuurlijk niet per se de bas te zijn die het speelt, het kan ook in de begeleiding liggen, dus dat er wel daadwerkelijk een E mineur akkoord gespeeld wordt...

    #9 bestaat niet, dat is theoretisch gezien een b10 omdat het een afgeleide is van de kleine terts...

    Dat wat jij zegt is toch precies wat ik ook zeg?
    Er zijn drie pentatonische ladders die in de Ionische ladder vallen, daarnaast zou je over een A majeur akkoord dus ook G# mineur pentatonisch kunnen spelen, zo suggereer je een Lydische klank en dat tezamen maakt dus dat er vier pentatonische ladders zijn die je over een majeur septiem akkoord kan spelen...

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 februari 2003
    Locatie
    belgie
    Berichten
    1.369

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tristan
    #9 bestaat niet, dat is theoretisch gezien een b10 omdat het een afgeleide is van de kleine terts...
    staat toch in mn begeleidingssheet van blue bossa; # 5 en # 9

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tristan
    daarnaast zou je over een A majeur akkoord dus ook G# mineur pentatonisch kunnen spelen
    zo creer je spanning en los je op door weer je A ionisch te spelen?Maw hier speel je buitenom?
    tmaakt niet uit wat je speelt maar HOE je t speelt
    http://www.facebook.com/pages/fractu...9162201?ref=mf

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top