Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 31
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 januari 2006
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    6.996

    Standaard

    Bestudeerde bespelers?
    arpeggiated?
    Ik weet het niet, ik hoor bijna nooit arpeggio's eigenlijk, behalve bij van die snelle Rockgasten, het zijn meer phrases die ik zelf hoor...

    Lastige tonen weglaten?
    Dat is niet wat ik bedoel, het gaat erom een bepaalde klank te maken, wanneer je de 6 en/of de 4 weglaat dan krijg je een andere klank, redelijk karakteristiek voor mijn manier van spelen, het wordt er niet makkelijker van ofzo, het is gewoon wat ik hoor, het geeft een specifieke klank...

  2. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Guitarmania
    Maar dat is toch juist wat penta-spelen betekent: lastige tonen weglaten?
    als je t zeer basic bekijkt misschien.
    maar luister naar spelers als larry carlton,eric johnson,richie kotzen enz wat die met "penta" achtig spel kunnen..

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 december 2004
    Locatie
    't Verre Oosten
    Berichten
    3.697

    Thumbs up

    Cool, een interview met de meest originele, creatieve, virtuoze en muzikale gitarist ooit!

    Sommige vragen zou ik ook een beetje genant vinden om aan hem te stellen, maar goed, zolang jij het doet... Ik krijg trouwens in andere interviews nooit het idee dat hij bescheiden is zoals Tristan zegt.

    Maar in ieder geval goed initiatief, ik zag ook dat je Luke ergens gepoogd heb te interviewen, goed bezig!! Behoor jij tot "Gitaarnet"?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Azrael
    Ik hou van je Roy.........Wil je met me trouwen?
    Without music, life would be a mistake


    -
    Nietzsche



  4. #14

    Standaard

    Ten eerste, zeker een leuk initiatief.

    Ik mis alleen eigenlijk iets in de vragen omtrent zijn fraseringen, met name timing.
    Of ik lees er overheen.

    Maar ik ben toch enkel positief hierover, je zou bij essentialguitarist.com moeten zitten met zo'n instelling voor vragen stellen aan de groten.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EuroCinema
    Wel jammer voor al die violisten die er nu op een gitaarforum achterkomen dat ze al eeuwen met onzin bezig zijn.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    852

    Standaard

    Tsja, als ik vragen verzin komen ze toch goeddeels van mezelf. Ik kan me voorstellen dat iedereen weer andere vragen had willen stellen. Ik vraag me vooral af wat hij kan en ik niet en waarom hij wel en ik niet (...). En dan wil ik meer horen dan alleen maar "goed oefenen!" Maar goed, nog geen reactie van de man...

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    852

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Roy K.
    ik zag ook dat je Luke ergens gepoogd heb te interviewen, goed bezig!! Behoor jij tot "Gitaarnet"?
    En nog een hoop leuke interviewtjes onder de rubriek "interview" op het hoofdmenu! Ik doe idd dingetjes voor GitaarNet. Maar leuke interviewtjes zijn door iedereen snel te regelen via internet en email. Zolang het over gitaarspelen gaat lullen ze als Brugman...

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    852

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tristan
    Bestudeerde bespelers?
    arpeggiated?
    Ik weet het niet, ik hoor bijna nooit arpeggio's eigenlijk, behalve bij van die snelle Rockgasten, het zijn meer phrases die ik zelf hoor...

    Lastige tonen weglaten?
    Dat is niet wat ik bedoel, het gaat erom een bepaalde klank te maken, wanneer je de 6 en/of de 4 weglaat dan krijg je een andere klank, redelijk karakteristiek voor mijn manier van spelen, het wordt er niet makkelijker van ofzo, het is gewoon wat ik hoor, het geeft een specifieke klank...
    Ik merk het een beetje tijdens optredens van muziekstudenten in Amsterdam: veel volgen van akkoorden, allemaal goeie noten maar niet die lekkere Gary Moore achtige uithalen. Terwijl Robben Ford en Scott Henderson zo lekker bluesy klinken over de meest waanzinnige akkoordenprogressies.

    Ik denk dat het heeft te maken waar je vandaan komt. Ford en Henderson zijn toch eigenlijk snarentrekkende rock-bluesgitaristen. Terwijl jazz-gitaristen toch ergens anders vandaan komen. (Hoewel ik Jesse van Ruler geweldig vind, maar niet bepaald een rock-bluesgitarist).

    Maar goed, daar hebben ze jazz-fusion voor uitgevonden ... ;-)

    Dat van die penta's slaat daar een beetje op: penta-scales zijn geweldig om lekker te snarentrekken. Het lijkt wel of die blues-rockers dat beter in de vingers hebben dat echte jazzisten.

    Daarom probeer ik de jazz te begrijpen vanuit penta-ladders. Dat geeft gelegenheid tot 'trekken'.

  8. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Guitarmania
    Ik merk het een beetje tijdens optredens van muziekstudenten in Amsterdam: veel volgen van akkoorden, allemaal goeie noten maar niet die lekkere Gary Moore achtige uithalen.
    sja pure jazzgitaar is voor mij zo'n beetje het saaiste wat er is (op wes montgomery na misschien).
    Doe mij maar 'n Coltrane of Miles. Hoewel er sowieso nog wat gitaristen zonder ballen rondlopen in cons. van Amsterdam (althans in mijn tijd was dat zo) en volgens mij op conservatoria uberhaupt....

  9. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jimi Hendrix
    en volgens mij op conservatoria uberhaupt....
    Maar daarbuiten net zo natuurlijk, heeft dus verder niets met het conservatorium te maken.

    Op de een of andere manier schijnt er nog steeds te worden gedacht dat op het conservatorium gitaarhelden worden geproduceerd. Ok, dat gebeurt gelukkig ook wel eens, maar voornamelijk worden er docenten gekweekt.
    Privacy is geen luxe. Het is een wapen waarmee mensen zich in de toekomst kunnen verdedigen tegen instanties en regeringen die niet langer handelen in het belang van het volk. Onder het mom van ‘terrorisme’ en ‘criminaliteit’ worden ons steeds meer vrijheden afgenomen. Het is tijd om dit een halt toe te roepen.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 januari 2006
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    6.996

    Standaard

    Ik vind dat het wel degelijk met de conservatoria en de manier van lesgeven daar te maken heeft...
    Kijk maar eens rond, de meeste van die gasten hebben geen ballen en geen sound, degenen die op de conservatoria lesgeven hebben het meestal ook niet...
    De Nederlandse conservatoria zijn naar mijn idee nog steeds veel te veel bopgericht, wie zit daar nou nog op te wachten, en al helemaal op gitaristen in die stijl?
    Ik bedoel, ik vind die ouwe knakkers, met uitzondering van Wes al helemaal geen reet aan, laat staan een jonger iemand die klinkt als een gitarist van 50 jaar geleden...

    Guitarmania:
    Zoals je zelf al aangeeft geeft de pentatonische ladder een andere klank, nodigt inderdaad uit tot bends e.d.
    Ik ben zelf wat meer van de subtiele bends, halve tonen enzo...
    Ook leuk is het om de 'verkeerde' pentatonische ladder te gebruiken, bij de kerktoonladders zijn er al drie die in de toonsoort vallen maar die alledrie duidelijk anders klinken...
    Vaak zijn er zelfs wel vier pentatonische ladders die je kan gebruiken als je zowel Lydisch als Ionisch denkt of zowel Dorisch als Aeolisch om maar eens wat te noemen...
    Laatst gewijzigd door Tristan; 6 juni 2007 om 08:39

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top