Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 31
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    852

    Standaard Gesprek met Allan Holdsworth

    Het schijnt dat ie ooit een paar noten heeft meegespeeld bij Level42. Maar hij is vooral bekend vanwege het feit dat ie zo onbekend is. Allan Holdsworth - het notengenie - moest maar eens benaderd worden door GitaarNet. Want als hij ons niet kan vertellen hoe het werkt, dan weet ik het niet meer. Hier de mailwisseling. Ik hoop dat zijn reactie volgt...

    "Allan would be okay to take a look at your short list
    of questions."


    --- ___________________
    <_________________________> wrote:


    >> Hello,
    >>
    >> We're from the Dutch internet website
    >> www.gitaarnet.nl. We've got a
    >> webforum for guitarplayers and -listeners. Everybody
    >> is talking about
    >> Allan at the forum right now, and we wonder if it is
    >> possible to ask
    >> some questions about guitarplaying?
    >>
    >> Questions will be about technique, development in
    >> jazz-fusion, knowledge
    >> about scales and things; everything pure for
    >> guitarplayers.
    >>
    >> Would Allan agree to have a email-interview? That
    >> would be with 10 short
    >> questions (we allways do).
    >>
    >> One of those questions will be about his giggs
    >> lately and if he'll come
    >> to Holland soon. Other questions are pure on
    >> guitartopics.
    >>
    >> Please, let me know,

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    852

    Standaard

    Hi, that's great!

    It's just 10 questions. Pick the ones you'd like to answer.

    Bottomline is: what do you know what we - modal players - don't...

    1. First time I heard about you was because of a gig you had in the Netherlands. The reporter said: "Allan knows his way 'round the most complex progressions." Can you do that "on spot"? I mean: how well are you prepared when you have to solo a complex progression? Do you improvise all your playing?

    2. Eddy Vanhalen said on your CD "Against the Clock"(a best of...) that he's got to use both hands in order to do the same you do with one hand. How do you reach those vast intervals with only your playing-hand? Is that a matter of practice or a physical thing?

    3. I once read that you cannot read musicsheets. People here on the net say that the ability of musicsheetreading is a must for guitarplayers. Has it even been a disadvantage for you (if it were true)?

    4. Have you learned all the scales, like harmonic minor, melodic etc.. and do you know the chords deriving from those scales?

    5. How do you solo over a progression: do you see the chords on the neck and do you approach them chromatically with arpeggios, or do you play scales? I often hear jazz-players say: "think chord not key". How do you think about that?

    6. How do you play complex chords (like with alterations or 9, 11, 13)? Do you let loose the 1, 3 and 5 and let the bassplayer play those notes, or do you let other musicians play the "extra" notes?

    7. You play lots of complex chords. Has it ever crossed your mind to let go of the guitar and go play the piano? I mean, you can pick more notes on the piano than on the guitar. How does the Synthaxe fit in?

    8. How is yout ear? Do you recognize all the intervals?

    9. What is the best way for a good guitarplayer to become a great guitarplayer? I mean, a lot of players are stuck somewhere in their development. They know scales and chords but cannot get out of arpeggiated progressions. How do you manage to sound rocky while playing jazz?

    10. I've got Against the Clock overhere, and I like it. Especially the CD1 (with natural guitar). When will you be in Holland? People overhere like your playing! What are you doing now? Tell us about your current projects.

    Those are a lot of questions, I know. But just pick the ones you like most. Underlying question is: what must we do to get as good as you???

    Thanks a lot for giving us some of your time. On behalf of the people from www.gitaarnet.nl.

    Greets,

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 januari 2006
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    6.996

    Standaard

    Hmm, leuk initiatief, maar aan de andere kant denk ik dat je niet helemaal begrepen hebt van welke kant Allan Holdsworth komt...
    Hij denkt namelijk niet echt in scales en zijn akkoorden zijn ook niet standaard opgebouwd uit 1-3-5 maar uit verschillende combinaties van intervallen die hij (binnen een bepaalde toonladder) opschuift...
    Lees maar eens een boek van hem of bekijk zijn video, dan begrijp je waar hij vandaan komt...
    De vragen over zijn gehoor en over het feit of hij on the spot kan spelen over moeilijke schema's, reken maar van yes, die man is echt onvoorstelbaar goed hoor, komt een beetje over als een belediging misschien...

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    852

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tristan
    Hmm, leuk initiatief, maar aan de andere kant denk ik dat je niet helemaal begrepen hebt van welke kant Allan Holdsworth komt...
    Hij denkt namelijk niet echt in scales en zijn akkoorden zijn ook niet standaard opgebouwd uit 1-3-5 maar uit verschillende combinaties van intervallen die hij (binnen een bepaalde toonladder) opschuift...
    Lees maar eens een boek van hem of bekijk zijn video, dan begrijp je waar hij vandaan komt...
    De vragen over zijn gehoor en over het feit of hij on the spot kan spelen over moeilijke schema's, reken maar van yes, die man is echt onvoorstelbaar goed hoor, komt een beetje over als een belediging misschien...
    Well, let's see. Het zijn iig vragen nav forumvragen. Bepaalde vragen zal hij vaker hebben beantwoord. Ik bedoel, ik ben geen Allan-watcher of zo.

    Misschien vind ie het wel allemaal kut-vragen. Dan houdt het op.

    Maar misschien gaat ie ons wel vertellen wat jij al weet. Niet iedereen heeft alle DVD's van gitaristen in huis.

    Is trouwens ook goed om eens wat aandacht aan Holdsworth te besteden. De man komt te weinig aan bod maar weet zo veel...

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 januari 2006
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    6.996

    Standaard

    Ik bedoelde het niet negatief hoor, ik hoop alleen dat Allan het ook niet negatief opvat, maar ik denk van niet, hij schijnt een hele bescheiden man te zijn...
    Het was alleen misschien een ietwat onnozele vraag, vooral dat van die intervallen, dat hoort hij echt wel...
    Geweldige gitarist, ik ben ook geen Allan watcher of wat dan ook, maar als je iets van zijn ideeen in je spel mee kan nemen dan wordt je er muzikaal wel een heel stuk rijker van denk ik...
    Als je wil (en mocht Allan niet reageren) dan wil ik wel het een en ander hierover uitleggen, voor zover het in mijn machte ligt, het is heus niet allemaal zo ingewikkeld als het soms kan overkomen, voornamelijk een verschil in benadering...

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    852

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tristan
    Als je wil (en mocht Allan niet reageren) dan wil ik wel het een en ander hierover uitleggen, voor zover het in mijn machte ligt, het is heus niet allemaal zo ingewikkeld als het soms kan overkomen, voornamelijk een verschil in benadering...
    Nah, dat is een offer I cannot refuse! Hoe zou jij de vragen beantwoorden?

    Wat zou jij kunnen zeggen over Allan's en je eigen spel?

    Misschien zijn het idd wel vragen die je aan alle gitaristen kunt stellen: Hoe doe JIJ het???

    Hoe vind jij je weg door progressies? Studeer je erop, of laat je het over je heenkomen en red je het op gehoor?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 januari 2006
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    6.996

    Standaard

    Nou, ik ben bij lange na niet zo geniaal als Allan, dus wat ik doe is het volgende:
    Eerst een tijd spelen over de changes gewoon om een beetje de feel te pakken te krijgen die ik zoek, daarna ga ik de specifieke knelpunten opzoeken, de puntjes waar het nog niet loopt...
    Voor die punten ga ik simpele lijnen zoeken die werken, soms door middel van theoretisch kijken naar wat ik daar kan spelen (ladders) maar vaak ook op gehoor...
    Het is een kwestie van zoeken waar de tonen naartoe gaan in de progressie, kan deze toon blijven liggen of moet hij stijgen of dalen zeg maar...
    Zo krijg je een soort visuele en auditieve roadmap die je kan gebruiken bij je improvisaties en dan is het de kunst deze bewegwijzering te volgen terwijl je eigenlijk alles compleet loslaat, gewoon gaan met die banaan dus, dat is tenminste wat ik doe...
    Soms gaat het nog wel mis, zoals bij iedere muzikant trouwens, maar dat is zo ongeveer de manier waarop ik het doe...

    Dus eigenlijk is het deze sequens:
    - over je heen laten komen, op gehoor spelen
    - wat gaat goed en wat gaat minder goed?
    - knelpunten opzoeken, theoretisch bekijken, studeren
    - loslaten, over je heen laten komen, op gehoor spelen met de (nu hopelijk interne) bestudeerde auditieve en visuele informatie...

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    852

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tristan
    Dus eigenlijk is het deze sequens:
    - over je heen laten komen, op gehoor spelen
    - wat gaat goed en wat gaat minder goed?
    - knelpunten opzoeken, theoretisch bekijken, studeren
    - loslaten, over je heen laten komen, op gehoor spelen met de (nu hopelijk interne) bestudeerde auditieve en visuele informatie...
    De belangrijkste vraag aan Holdsworth was eigenblijk: hoe klink je zo rocky over jazz?

    Rock-sound gaat veelal gepaard met penta-licks. Lekker trekken aan snaren.

    Hoe pas je dat toe over jazzy-progressies?

    Ik zelf doe veel met penta. Modulaties zet ik af tov penta. Het is eigenlijk mijn stating point. Binnen die penta's zie iki de alts liggen.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 januari 2006
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    6.996

    Standaard

    Okee, dat heb ik niet, dat ik de alteraties in de pentatonische ladder zie liggen, ik doe het eigenlijk meer op mijn gehoor...
    Pentatonisch is wel een goed startpunt, vaak kan je ook verschillende pentatonische ladders over een akkoord spelen...
    Wat ik vaak doe is het weglaten van een bepaalde toon, de 4 op een majeur akkoord of de zes op een mineur akkoord bijvoorbeeld, zo krijg je een opener klank...
    Zo kom je op verschillende pentatonische en hexatonische scales uit...

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    852

    Standaard

    Maar dat is toch juist wat penta-spelen betekent: lastige tonen weglaten?

    Maar goed, wat mij zo opvalt aan bestudeerde spelers is dat ze zo arpeggiated tekeer gaan. Ik mis de daadwerkelijke stringbend. Dat is toch wat een gitarist een gitarist maakt.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top