Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 92 1231151 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 917
  1. #1

    Standaard Zelfbouw buizen overdrive

    Tja, nou dit had dus een forumpje moeten worden van een zelf gebouwd en door lezers zelf na te bouwen buizenoverdrive, maar ik krijg met geen mogelijkheid de foto's op de site ondanks dat ik ze naar een vers gestart blog heb upgeload.

    Toch gelukt!!!
    Laatst gewijzigd door guitarnijboer; 3 juni 2007 om 15:17 Reden: Titel klopt niet meer gezien het toch gelukt is fotos te plaatsen

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2004
    Locatie
    Deventhur
    Berichten
    1.899

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitarnijboer
    Tja, nou dit had dus een forumpje moeten worden van een zelf gebouwd en door lezers zelf na te bouwen buizenoverdrive, maar ik krijg met geen mogelijkheid de foto's op de site ondanks dat ik ze naar een vers gestart blog heb upgeload.

    Gelukkig heb ik meer verstand van andere zaken....

    (Voor de moderators: haal dit dan maar weer weg.)
    Dit klinkt heel interessant, een zelfbouw tube-overdrive. Kunnen we je helpen m.b.t. het zichtbaar maken van die foto's?
    Beauty is in the eye of the beholder & Ignorance is bliss: welkom op de internetfora
    www.toegoenoise.nl

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2007
    Locatie
    WIEËRT
    Berichten
    810

    Standaard

    Heej,

    Even een accountje aanmaken op www.photobucket.com
    daar je foto's uploaden.
    dan onder aanklikken bij IMG code.
    En dan plak je hem zo in je venstertje

  4. #4

    Standaard

    Ik ga aan de slag, bedankt HELLSBELLS !!

  5. #5

    Standaard

    verdamt noch mall, volgens mij gaat ie lukken!!





    IMG]http://i181.photobucket.com/albums/x297/guitarnijboer/01062007074.jpg[/IMG]

  6. #6

    Standaard



    Nou dit is hem dan, in twee berichten anders past het niet. Dit is de dus de buitenkant.

    Zoals te zien is op de foto's van de binnenkant is het hele ding point to point bedraad en in het kader van "dual core, do more!" voorzien van 2 texas instruments 4558P dual opamps. Het buisje is een 12AX7 en de uitgangsbuffer een 2SC1815. De printjes die je ziet zijn stukjes gaatjes print en dienen alleen voor de stevigheid. Het ontwerp is afgeleid van de Tube Driver (die ik op zichzelf een beetje teleurstellend vond klinken) gecombineerd met een Tube Screamer geinspireerd uitgangscirquit.

    Het ding klinkt erg lekker. Met het blauwe vierkantje op de gaatjes print (instelpotmeter) kan de klank ingesteld worden. Hij kan van lekker spankelend crunschy tot en met vette distortion met een beetje compressie en lange sustain.
    Laatst gewijzigd door guitarnijboer; 2 juni 2007 om 00:24

  7. #7
    pandjesbaas
    Geregistreerd
    12 januari 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    1.659

    Standaard

    Godsamme, wat een rattenkoning! Ziet er spannend uit!
    De aan/uit-schakelaar en de uitgang: in deel twee?

  8. #8

    Standaard

    De overdrive is uitvoerig getest en een half jaar live gebruikt door de 2e gitarist van mijn toenmalige band. Alles tot volle tevredenheid van geluidsmannen en medemuzikanten. De gitarist had een stage 160 transistorbak van Fender die echt tot leven kwam met dit ding.

    Ik heb de overdrive gemaakt toen ik een paar jaar terug even werkloos was en mij verveelde en eerlijk is eerlijk: je moet er om hem zelf te bouwen wel even voor gaan zitten en behoorlijke soldeervaardigheden hebben. Alle componenten zijn direct met elkaar verbonden en geisoleerd met krimpkous wat lastig kan zijn voor een beginnende techneut. Dit was overigens noodzakelijk om alles in de betrekkelijk kleine behuizing te krijgen. (het is op de foto's niet geheel zichbaar maar er zittten behoorlijk wat onderdelen in)

    Eerst heb ik alle gaten geboord en de potmeters, led, en chasisdelen geplaatst. De potmeters zijn precies zover uit elkaar geplaatst zodat de buisvoet er tussen vast gesoldeerd kan worden.

    Laag voor laag soldeer je dan de componenten op de plek. Hier moet je goed over na denken en het ook liefst in een keer goed doen omdat je er later moeilijk bij kunt. Een grotere behuizing zou dit gemakkelijker maken en ook plaats bieden voor een footswitsh, maar zoals gezegd was ik werkloos en kon ik mij alleen een kleine goedkope behuizing veroorloven.

    Als voeding gebruik ik een 14,5 V gestabiliseerde voeding. deze kocht ik bij een kringloop winkel. Natuurlijk werkt hij ook op 12 V voeding maar dan moet je 1 weerstand aanpassen, dit zal ik aangeven als ik het schema post. belangrijk is dat de voeding gestabiliseerd is en 160 mA kan leveren.

    Ik zal het schema even uittekenen en maandag in scannen op mijn werk zodat ik het hier op het forum kan zetten. Ik hoop dat er mensen zijn die het interessant vinden en er misschien zelfs zelf een gaan bouwen.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Frits van Mourik
    Godsamme, wat een rattenkoning! Ziet er spannend uit!
    De aan/uit-schakelaar en de uitgang: in deel twee?
    Ja het is een hoop gekronkel, maar dan heb je ook wat...

    De uitgang is waar op de foto de plug in zit en zit op de foto van de binnenkant verstopt onder de componenten en draden. Voor een schakelaar was in deze behuizing geen plek.



    @hellsbells: bedankt man! Kan ik eindelijk foto's plaatsen!!!!
    Laatst gewijzigd door guitarnijboer; 2 juni 2007 om 01:58

  10. #10
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Fantastisch. Mag ik je mailen als ik vragen heb met betrekking tot mijn buizen preampprojectje (ook hier te vinden)?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top