Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4

Discussie: XLR - Jack kabel

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2007
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    1.952

    Standaard XLR - Jack kabel

    Okee, om te beginnen, laat ik even voorop stellen: Ik ben een echte kneus als het aankomt op elektra! De volgende vraag is volgens mij echt super simpel, maar aangezien ik er geen verstand van heb en het graag in een keer goed wil doen (en bang ben dat ik anders het een of ander stuk maak) toch maar even vragen;

    Ik wil een kabel maken met aan de ene kant een XLR aansluiting en aan de andere kant een Jack aansluiting (zodat ik bijvoorbeeld een microfoon kan aansluiten op een versterker met jack ingang). Natuurlijk kan ik die ook gewoon kopen, maar ik had de XLR aansluiting en de Jack plug al liggen dus alleen een kabel kopen was veel goedkoper.

    Dus heb ik een microfoonkabel gekocht. Mooi schematje van internet:


    Nu heeft mijn XLR aansluiting natuurlijk die genummerde aansluitingen, maarrr.. ook nog een extra "lipje" deze is niet genummerd en zit volgens mij vast aan de sluiting (waarmee je hem normaal gesproken vast klikt)

    Waar dient dit voor? Moet ik hier nog iets mee doen of niet? Ik had het idee dat het een soort aarding was, maar waarom staat die dan niet netjes getekent in dat schematje?

    [edit] Ik nam trouwens aan dat bij de jack, de "sleeve" de aarding was, klopt dit?[edit]
    Laatst gewijzigd door Henkie spenkie; 28 mei 2007 om 20:36

  2. #2
    Super Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    6.213

    Standaard

    Een echte microfoonkabel is XLR - XLR


    Je jack heeft maar 2 signalen, 3=signaal en 1 is massa. De 2 wordt vaak doorverbonden.



    een XLR heeft 3 pennen of bussen; zij worden op de volgende manier aangesloten:


    • Chassis en kabelafscherming op pen 1 (niet de signaal-nul!) MASSA
    • + op 3
    • - op 2
    Vriendelijke groet,

  3. #3

    Standaard

    Nou, dat is een vaag verhaal, Harry. De signaal-0 komt echt op pen 1. Je kan gewoon een verloop maken zoals je in het schema ziet staan, het klopt als een bus. Uiteraard is het signaal dan niet meer gebalanceerd, dat kan niet anders bij een jackingang.

    Het is dus:
    1=massa
    2=signaal+
    3=signaal- doorverbinden met 1

    Dat extra lipje gebruik je als je de ommanteling aan aarde wil solderen. Kan je doen, maakt niets uit, dus laat maar. Ik doe het zelf nooit.

    De jackplug is idd signaal aan de tip, massa aan de mantel (sleeve)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2007
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    1.952

    Standaard

    Okee dan! Bedankt! het is me helemaal duidelijk nu! Kan ik weer verder. Bedankt voor de reacties!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top