Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10

Discussie: Fretless

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 februari 2007
    Locatie
    Mol, België
    Berichten
    2.066

    Standaard Fretless

    Ik ben al langer aan het zoeken naar een degelijke maar toch niet te dure bas (noujah, wie niet...) Maar ik heb overlaatst eens een fretloze cort vastgehad, jeez, wat ging dat lekker !! Speelt gemakkeijker, vibrato's komen beter door en een slide klinkt zo smooth.
    Heeft er nog iemand fretloze aanraders voor een buget van rond de 300 euries ?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grayfink
    Wickerman is een lul. Die ga ik niet feliciteren.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 februari 2006
    Locatie
    Castricum
    Berichten
    1.554

    Standaard

    nope

    Mijn eerste bas was fretloos, een Vantage, speelt lekker enzo, maar is geen super bas. (nouja... als je in deze prijsklasse zoekt misschien wel, vind m nog steeds heel lekker spelen)

    Maar ben een tijdje geleden op zoek gegaan naar een kwalitatief goede fretloze bas, en ben er achter gekomen dat deze vrijwel niet gemaakt worden. Pas als je echt veel geld gaat uitgeven zitten er mooie bij. Vond vooral Fender erg tegenvallen

    Heb uiteindelijk een 2e hands bas gekocht (uit de winkel) waar een goede strakke hals ontfret was.

    Probleem is namelijk dat het allemaal massa productie is, en voor fretloos moet je echt goed hout hebben want je hebt geen fretten die t geluid maken . Dus je kan beter een bas hebben emt goede hals en deze laten ontfretten (moet je wel echt goed laten doen dan)

    Een andere aanrader is trouwens om met flatwound snaren te spelen, en dan vind ik zelf de nylon flatwound helemaal mooi. Lekker wollig geluid, versterkt het fretloze geluid, en speelt bovendien erg prettig vind ik

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 oktober 2004
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    441

    Standaard

    Vintage (anders dan Vantage) heeft een leuke Jaco kopie, de Vintage Icon Jazzbass. Ik pakte dit ding op en geheel tegen de verwachting in bleek hij heel erg goed te klinken. Winkeliers (Westerhaven en Pauls Bassmatters bijvoorbeeld) vragen zich al af waarom ze er niet meer besteld hebben, want het duurt nu een tijd voor de volgende bestelling kan komen omdat de vraag vrij groot is.
    <Føñqûe ït öþ>

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 februari 2007
    Locatie
    Mol, België
    Berichten
    2.066

    Standaard

    Bedankt voor de tips. Ik vond die cort wel lekker spelen, maar zo ver ik iets van bassen afweet. Ik vond hem lichter spelen dan ik verwachtte, alleen jammer dat ie enkel actief te bespelen was.

    Ik zal zeker eens naar de Vintage en Vantage koekeloeren.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grayfink
    Wickerman is een lul. Die ga ik niet feliciteren.

  5. #5

    Standaard

    Kijk ook eens naar de fretless van de Vintage Modified serie van Squier
    There's no fun in fundamentalism.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2007
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    1.952

    Standaard

    Mijn basleraar heeft een fretloze hals op zijn bas laten zetten en ik moet zeggen dat dat erg goed klinkt!
    Ik heb geen idee wat het kost om zoiets te laten doen maar je zou ook kunnen kijken of dit misschien een optie is.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 februari 2007
    Locatie
    Mol, België
    Berichten
    2.066

    Standaard

    Hmm... Maar dan moet 'k een bas kopen, en nog eens bijbetalen om er een fretloze hals op te zetten...
    Nadeel: duur
    voordeel: ik kan wel kiezen welke body ik gebruik, en zo een unieke bas maken...

    *overweegt*
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grayfink
    Wickerman is een lul. Die ga ik niet feliciteren.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 februari 2006
    Locatie
    Castricum
    Berichten
    1.554

    Standaard

    trouwens, een van de redenen dat ik meeste fretloze bassen niks vond was omdat ze zo dik gelakt waren... dat is ook een keuze, sommige mensen vinden dat wel prettig... Als je dat niet erg vind zijn er wel iets meer bassen beschikbaar.

    En als je inderdaad een nieuwe hals er op laat zetten kan je wel wat meer. Want in mijn ervaring is bij een fretloze bas de hals een stuk belangrijker dan de body, dus ka je een goedkope body nemen, en er dan betere electronica op zetten. Maar dan moet je dus wel steeds meer zelf gaan klussen

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2007
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    1.952

    Standaard

    Tjah het zou wel wat duurder zijn, maar als goedkope fretloze bassen echt niet zo goed zijn kun je het overwegen. En je hebt een veel ruimtere keuze kwa geluid en uiterlijk. En volgens mij heb je voor €250 eurie tegenwoordig toch wel een redelijke bas?

    Bovendien kan je de originele hals misschien nog verkopen. Een ongebruikte hals levert vast nog wel een paar tientjes op. Dat scheelt alweer wat.
    Laatst gewijzigd door Henkie spenkie; 28 mei 2007 om 18:37

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2003
    Locatie
    Tienray
    Berichten
    2.568

    Standaard

    Edit door Bassbitch: Is inderdaad ontzettende spam.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mitch Bekijk bericht
    Vraag jij aan een filatelist ook hoe vaak hij die zeldzame postzegels nou daadwerkelijk opplakt?
    Official Member of the Gun Guitars Owners Association

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top