Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 15 EersteEerste ... 34567 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 150
  1. #41
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 februari 2003
    Locatie
    belgie
    Berichten
    1.369

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door terrasbeest
    belangrijk is het voor mij dat ik weet dat we dan in de toonladder van C majeur aan het spelen zijn.
    Precies! dan mag je je G7 arp over elke trap spelen imo, want je blijft in dezelfde toonaard!
    tmaakt niet uit wat je speelt maar HOE je t speelt
    http://www.facebook.com/pages/fractu...9162201?ref=mf

  2. #42
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jimi Hendrix
    maar wat snap je dan niet?
    dat je met al die theoretische achtergrond verbaasd bent dat je een G7 arpeggio over een Am7 kan spelen bvb en dat ik het mij blijkbaar niet kan laten om niet naar de verstandige raad van Joe Pass te luisteren :' forget about scales, forget about modes, play songs' Al verdenk ik hem ervan dat hij stiekem ook wel es met een collega over dit soort dingen gefilosofeerd heeft ( internetfora waren er toen nog niet...)

  3. #43

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gorgasm
    Precies! dan mag je je G7 arp over elke trap spelen imo, want je blijft in dezelfde toonaard!
    ja alleen fungeren de noten op C als dissonant (muv de G en in mindere mate de D en B) en zijn ze op G consonant...

  4. #44

    Standaard

    Ik ben het helemaal eens met JH: key.

    Je kunt overal variaties en uitbreidingen op bedenken en uitvoeren, maar de basisstructuur, key dus, is altijd het uitgangspunt, hoe ver je je ook daar vandaan verwijdert.
    Privacy is geen luxe. Het is een wapen waarmee mensen zich in de toekomst kunnen verdedigen tegen instanties en regeringen die niet langer handelen in het belang van het volk. Onder het mom van ‘terrorisme’ en ‘criminaliteit’ worden ons steeds meer vrijheden afgenomen. Het is tijd om dit een halt toe te roepen.

  5. #45
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 februari 2003
    Locatie
    belgie
    Berichten
    1.369

    Standaard

    g7 = g b d f
    C = c e g (b)
    dus idd de F en b gaan zich eruit doen steken, dus zoiets doen dan
    e------8-------
    B----7---7-----
    G--7-------7--
    D-5----------5-
    je kan ook de fis vervangen door een e
    right?
    tmaakt niet uit wat je speelt maar HOE je t speelt
    http://www.facebook.com/pages/fractu...9162201?ref=mf

  6. #46

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gorgasm
    g7 = g b d f
    C = c e g (b)
    dus idd de F en b gaan zich eruit doen steken, dus zoiets doen dan
    e------8-------
    B----7---7-----
    G--7-------7--
    D-5----------5-
    je kan ook de fis vervangen door een e
    right?
    eerder de E want dat is de terts van C heeft het tenminste nog iets te maken met de harmonie he.

  7. #47
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    jullie zijn mij in ieder geval helemaal kwijt

    tot aan 't tertsen stapelen kon ik 't nog volgen, maar wat daarna volgde over mineur, altered, enz, gaat mij (nog) te ver

    probeer dus aub om bij de basis te blijven, dat is 't doel van deze topic

    dus effe terug aub:

    in een majeur ladder kan je door tertsen te stapelen alle benodigde akkoorden vormen

    het éénvoudigste voorbeeld zijn de opéénvolgende 3klanken I ii iii IV V vi vii*

    omdat er maar 6 snaren op je gitaar zitten en 5 vingers aan je hand, maak je bij meer-klanken een keuze uit de voorradige tonen

    zo speel je dus bijv een C13 (8x8910x) met alleen de 1, 3, b7 en 13, hangt er maar net van af wat je nodig hebt, welke tonen je wilt spelen of benadrukken

    waar ik naar toe wil gaan werken is samenklank, als je puur akkoorden maakt met tonen die in de ladder voorkomen, kan je eigenlijk nooit fout gaan, en daar wil ik 't voor nu dus bij laten
    Laatst gewijzigd door -=JEROEN=-; 24 mei 2007 om 23:27
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  8. #48
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Het voorbeeld van C13 - Em7b5 - C11 - Fmaj7 vind ik bijna perfect, omdat alle akkoorden volledig met toonladder-eigen tonen gevormd zijn.

    F majeur = f g a bes c d e

    C13 = 8x8910x = c bes e a = 1 b7 3 13 in C aeolisch = 3e 4e 5e en 7e toon van F majeur

    De akkoordnamen maken het wel wat onhandig. Je bent verplicht in modus te gaan denken. Maar goed, modus snap ik behoorlijk, dus dat is voor mij niet zo'n probleem.

    Ik denk dat we bijna klaar zijn om te gaan praten over progressies.
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  9. #49

    Standaard

    Jeroen, je haalt een hoop door elkaar en ik kan dat begrijpen....
    Maar 't werkt gewoon met tertsenstapelingen, althans daar begint het mee.
    Dan heb je nog voorhoudingsakkoorden (sus), de bekendste zijn sus4, sus2 (4 of 2 ipv de terts) en op de vijfde trap kom je bijv F/G of Fmaj7/G tegen. Dat is een voorhouding voor het G-akkoord. Functie: dominant, trap: V.

    Je moet gewoon even kijken welke laddereigen toevoegingen je zoal hebt PER TRAP.
    Waarbij vooral de 9 wordt gebruikt. Die kan dan weer niet op de III (is daar kleine 9, zwaar dissonant).
    Op dominant ook de 13.
    Op de IV ook de #11.
    En dan blijf je gewoon in MAJEUR, kerktoonladders hebben daar NIETS mee te maken....
    Een IV blijft een IV ook al speel je drieklank, vierklank, vijfklank of zesklank of zevenklank!!! dus niet IVmaj7#11 maar IV. Dat je die IV 'invult' als maj7#11 maakt voor de harmonische analyse niets uit en kan bijv. voortkomen uit de melodie. Als er keihard een b staat in de melodie dan zal de #11 dus een akkoordtoon worden als het akkoord F is. Waarom? Omdat je dat zo hoort.
    Uitzondering op het tertsenstapelen is de 6, noem je ook wel six ajouté (toegevoegd) om aan te geven dat het een drieklank is met toegevoegde 6.

    Op alle regels zijn wel uitzonderingen te vinden maar probeer eerst bovenstaande te begrijpen en te leren. Alles wat moeilijker is/het moeilijker maakt heeft geen zin tot je bovenstaande begrijpt en het kan toepassen in 't liefst alle toonsoorten ('de 13 op F#7 is D#', 'de derde trap in Eb is Gm'). etc.etc

    Een akkoord hoeft niet laddereigen te zijn om toch in de TOONSOORT te passen. Maar dat is iets voor later.
    Toonsoort is een soort verklarend model voor hoe onze oren harmonieën horen in relatie tot elkaar met enkele ingebouwde zijpaden voor veel voorkomende uitzonderingen.... en pas DAAR kun je de kerktoonladders tegenkomen.
    Gaat nu dus te ver.

  10. #50
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jimi Hendrix
    Jeroen, je haalt een hoop door elkaar en ik kan dat begrijpen....
    Maar 't werkt gewoon met tertsenstapelingen, althans daar begint het mee.
    Dan heb je nog voorhoudingsakkoorden (sus), de bekendste zijn sus4, sus2 (4 of 2 ipv de terts) en op de vijfde trap kom je bijv F/G of Fmaj7/G tegen. Dat is een voorhouding voor het G-akkoord. Functie: dominant, trap: V.
    Het zijn juist dit soort uitzonderingen die 't allemaal zo verwarrend maken, en daarom wil ik dus de basis vast proberen te leggen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jimi Hendrix
    Je moet gewoon even kijken welke laddereigen toevoegingen je zoal hebt PER TRAP.
    Waarbij vooral de 9 wordt gebruikt. Die kan dan weer niet op de III (is daar kleine 9, zwaar dissonant).
    Op dominant ook de 13.
    Op de IV ook de #11.
    En dan blijf je gewoon in MAJEUR, kerktoonladders hebben daar NIETS mee te maken....
    C13 (1 3 b7 13) dacht ik even te kunnen zien als een Aeolisch akkoord, maar 't komt op nog veel meer trappen voor.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jimi Hendrix
    Een IV blijft een IV ook al speel je drieklank, vierklank, vijfklank of zesklank of zevenklank!!! dus niet IVmaj7#11 maar IV. Dat je die IV 'invult' als maj7#11 maakt voor de harmonische analyse niets uit en kan bijv. voortkomen uit de melodie. Als er keihard een b staat in de melodie dan zal de #11 dus een akkoordtoon worden als het akkoord F is. Waarom? Omdat je dat zo hoort.
    Ok, dit snap ik. Ik zet ze vaak voor de volledigheid erbij, maar dit maakt dus helemaal niet uit. Sterker nog, het werkt beperkend omdat er veel meer mogelijkheden zijn voor IV maj7

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jimi Hendrix
    Uitzondering op het tertsenstapelen is de 6, noem je ook wel six ajouté (toegevoegd) om aan te geven dat het een drieklank is met toegevoegde 6.
    Hoe, waar en wanneer gebruik jij 6 akkoorden?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jimi Hendrix
    Op alle regels zijn wel uitzonderingen te vinden maar probeer eerst bovenstaande te begrijpen en te leren. Alles wat moeilijker is/het moeilijker maakt heeft geen zin tot je bovenstaande begrijpt en het kan toepassen in 't liefst alle toonsoorten ('de 13 op F#7 is D#', 'de derde trap in Eb is Gm'). etc.etc
    Bij mij ligt de moeilijkheid meer in het spelen van de akkoorden, theoretisch snap ik het wel, denk.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jimi Hendrix
    Een akkoord hoeft niet laddereigen te zijn om toch in de TOONSOORT te passen. Maar dat is iets voor later.
    Toonsoort is een soort verklarend model voor hoe onze oren harmonieën horen in relatie tot elkaar met enkele ingebouwde zijpaden voor veel voorkomende uitzonderingen.... en pas DAAR kun je de kerktoonladders tegenkomen.
    Gaat nu dus te ver.
    Ok, komen we later op terug dan. Bedankt voor je wederom heldere uitleg
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top