Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 15 EersteEerste 123412 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 150
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    er lopen hier behoorlijk wat knappe koppen rond, die deze dingen kunnen dromen, maar als je hun iets vraagt, loops 't al snel uit de hand, omdat ze eigenlijk te veel weten

    Ook nu zal het snel uit de hand lopen, want het onderwerp is feitelijk te complex. Er zal worden verwezen naar literatuur, tenzij er hier iemand het in z'n hoofd zou halen om hier een complete cursus neer te schrijven. Mss beter beginnen met 1 vraagje, en later nog eentje, in een ander topic.

  2. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gorgasm
    ik snap ff je gedachtengang niet. eolisch en harmonisch hebben toch beide n verschillende 7?
    ik denk dat hij doelde op alleen de kerktoonladders. Guitarmania, je vergeet trouwens de tertsen in kerktoonladdders, de b3 voor mineur en de 3 voor majeur zullen ook niet veranderen. Om niet onderhevig aan modi schommelingen te zijn, zijn er trouwens de majeur en mineur pentatonische ladder.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    jaspie: dat gaat me nog effe te ver, maar kom er zeker later op terug

    terrasbeest: de vragen gaan over het beginsel van harmonie en progressie, dacht ik, of heb jij betere vragen?

    gitaarmania's antwoorden leidde tot nieuwe vragen, en zo wil ik dit hele onderwerp stap voor stap af werken

    't heeft geen haast, mag best effe duren voor we tot de kern komen

    het begin is er

    laten we vooral niet te ver op de zaken vooruit lopen

    eerst de basis, gaarne
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  4. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=-
    jaspie: dat gaat me nog effe te ver, maar kom er zeker later op terug

    terrasbeest: de vragen gaan over het beginsel van harmonie en progressie, dacht ik, of heb jij betere vragen?

    gitaarmania's antwoorden leidde tot nieuwe vragen, en zo wil ik dit hele onderwerp stap voor stap af werken

    't heeft geen haast, mag best effe duren voor we tot de kern komen

    het begin is er

    laten we vooral niet te ver op de zaken vooruit lopen

    eerst de basis, gaarne
    ow nouja om het simpeler te zeggen, alteraties zijn meestal uitgaande van laddereigen noten. kijk naar een akkoord en de context, als je dus een progressie hebt in Cmineurharmonisch, en je denkt hey ik wil voor de Cmineur een 5 klank akkoord doen op trap V(lost lekker zoals je wss wel weet met dominanten). Als je dan gaat kijken naar noten die Cmharmonisch heeft zul je tot de conclusie komen dat er geen A in voorkomt. Je zal dus geen G9 kunnen spelen omdat dit buiten de toonsoort ligt. Als je het in de toonsoort zou willen houden, zou je of een Ab of een Bb erbij moeten doen. Dan krijg je dus het akkoord G7b9 of G7#9.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    @Jeroen: ik denk dat men best begint met uit te leggen wat een diatonische akkoordenreeks is alvorens in te gaan op altered chords ( bvb).
    Vervolgens de verschillende modi, welke toonladders je daarbij kan spelen ( of andersom, hangt ervan af hoe je het bekijkt, bvb als je uitgaat van key-centers ).
    Ik heb geen inhoudelijke vragen, ik doe maar een voorstel om het overzichtelijk te houden.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    852

    Standaard

    Effe kijken jongens, want het loopt ineens storm op dit forumonderwerp.

    Voor Jeroen: akkoorden worden gemaakt volgens principe 1-3-5-7-9-11-13. Waarbij je dus bij alle een # of b kunt toevoegen. Eigenlijk zou je 9 en verder dus buiten het octaaf moeten pakken, maar veelal wordt alles gecomprimeerd tot een eenvoudige vingerzetting. Op het gevaar af dat het akkood met versiertonen t/m 13 nogal wollig klinken.

    Een 11 veronderstelt een 9 en een 7. Een 13 veronderstelt een 7, 9 en 11. Zonder 7 gelden 9, 11 en 13 als 2, 4 en 6.

    Op de piano kun je al die tonen pakken met je 10 vingers. Op de gitaar ben je beperkt door je 6-toonsinstrument. Je moet dus kiezen bij een 13-akkoord, mede afhankelijk van je physiek. De grondtoon kun je skippen omdat de bassist daar wrsch. al mee aan de haal gaat. En dat geldt ook voor de 5 (pumpin'bass). Melodieuze instrumenten zouden zich dus kunnen beperken tot tonen als 3/b3 - 7/b7 en de overige versiertonen.

    Maar keep in mind: 1-3-5-7-9-11-13: tussen al deze tonen zit een interval van b3/3.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Een 13 akkoord bevat alle noten van de toonladder...

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    852

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=-
    laten we vooral niet te ver op de zaken vooruit lopen

    eerst de basis, gaarne[/b]
    De basis is heel simpel, en Jeroen, volgens mij heb jij dat prima in de gaten blijkens je posts hier en elders.

    Pak een ionische ladder a la c-d-e-f-g-a-b-c. Weet dat tussen b en c en ook tussen e en f geen tussentoon ligt, en ga vervolgens akkoorden maken volgens die ladder volgens het principe 1-3-5-7-9-11-13. Of - als je geen septiemen gebruikt - volgens: 1-2-3-4-5-6.

    En als je het hebt gehad met kerktoonladders, dan laat je dat principe los op harmonisch of melodisch mineur.

    Eigenlijk is het zeer eenvoudig. Totdat je dus vragen gaat stellen over begrippen als 'alteraties'. Wat verstaat men daaronder? Wel, it's in the eye of the beholder. Taylor heeft in een andere topic gesteld dat 'playing outside' een stupide term is. Maar ja, hij is wel gangbaar.

    Ik zou adviseren om de termn even links te laten liggen en gewoon het - erg simpele: werkelijk waar! - systeem te doorgronden door de boel gewoon eens voor jezelf uit te schrijven.

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    ok, laten we dan terug gaan naar 't begin:
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=-
    Cmaj9 = 1 3 5 7 9 = c e g b d

    zo ken ik bijv deze: 8x978x waarbij ik de 3 weglaat, of x3243x zonder 5, of de open versie x30000, of x3543x die ik vaak gebruik in combinatie met A11 x0543x

    welke ken jij nog meer, en in combinatie met welke akkoorden bijv


    Cmaj11 = 1 3 5 7 9 11 = c e g b d f

    deze ken ik helemaal niet, ik ken wel C11 (8x876x = 1 b7 9 11) en Cm11 (8x886x = 1 b7 b3 11)

    is Cmaj11 een puur theoretisch akkoord?

    kun je ons een handje op weg helpen met 9 en 11 akkoorden, in praktische zin, dus hoe, waar en wanneer speel je ze?
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 februari 2003
    Locatie
    belgie
    Berichten
    1.369

    Standaard

    ff proberen huiswerk te maken:
    cmajeur :
    I : C maj7 9 11 13
    ii: Dm 7 9 11 13
    iii: Em 7 b9 11 13
    IV: Fmaj7 11 13
    V; G7 9 11 13
    vi; Am7 9 11 13
    vii verminderd;Bm b5 7 b9 11 13

    *ik check morgen nog eens voor fouten!
    tmaakt niet uit wat je speelt maar HOE je t speelt
    http://www.facebook.com/pages/fractu...9162201?ref=mf

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top