Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 13 van 15 EersteEerste ... 31112131415 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 121 t/m 130 van 150
  1. #121

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gorgasm
    En dat men de school waarin men dit vak geeft "nix anders" dan die taal gebruikt.
    dat klopt absoluut. Schoolborden met notenbalken....

    in feite is't onmogelijk om (iets gevorderde) analyse toe te passen zonder notenschrift en dan met name melodische analyse.
    Als je't op papier hebt is tenminste duidelijk wàt je aan het bekijken bent.

    maar goed, ben 't met Taylor eens dat horen (intervallen/akkoorden) 1 is.
    Als je dat niet kunt (of niet tegelijkertijd leert) heeft 't weinig zin om bezig te gaan met de theorie erachter.

  2. #122
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    behalve wanneer je zo doof als beethoven bent
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  3. #123
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    852

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jimi Hendrix
    dat klopt absoluut. Schoolborden met notenbalken....

    in feite is't onmogelijk om (iets gevorderde) analyse toe te passen zonder notenschrift en dan met name melodische analyse.
    Als je't op papier hebt is tenminste duidelijk wàt je aan het bekijken bent.

    maar goed, ben 't met Taylor eens dat horen (intervallen/akkoorden) 1 is.
    Als je dat niet kunt (of niet tegelijkertijd leert) heeft 't weinig zin om bezig te gaan met de theorie erachter.
    Ben jij gitarist Jimi? Ik bedoel, ik heb het idee dat notenschrift meer bij piano aansluit. Dat neemt natuurlijk niet weg dat het voor een gitarist goed zou zijn om piano en notenschrift te begrijpen. Maar ik zie op de hals de zwarte toetsen niet liggen. Veel gitaristen doen niks met notenschrift. Ik heb zelfs begrepen dat Allen Holdsworth geen noten leest. Maar hij hoort het wel goed.

  4. #124

    Standaard

    Allan Wholetone bekijkt t heel anders vanuit de tonen(opbouw) van een akkoord ,namen zeggen hem niks een theorie in algemeen ook niet.
    hij heeft zo zijn eigen methode, EVH bv bekijkt alles vanuit een chromatische ladder heb ik wel eens gehoord.
    Laatst gewijzigd door taylor; 2 juni 2007 om 10:56

  5. #125

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Guitarmania
    Ben jij gitarist Jimi?
    yep.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Guitarmania
    Ik bedoel, ik heb het idee dat notenschrift meer bij piano aansluit. Dat neemt natuurlijk niet weg dat het voor een gitarist goed zou zijn om piano en notenschrift te begrijpen. Maar ik zie op de hals de zwarte toetsen niet liggen. Veel gitaristen doen niks met notenschrift. Ik heb zelfs begrepen dat Allen Holdsworth geen noten leest. Maar hij hoort het wel goed.
    ja maar nogmaals, we hebben het hier over muziektheorie...
    en dan is notenschrift de taal.

  6. #126
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    welnee, kan prima zonder notenschrift
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  7. #127

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=-
    welnee, kan prima zonder notenschrift
    yep net zoals grammatica uitleggen aan een analfabeet

  8. #128
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    852

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jimi Hendrix
    yep net zoals grammatica uitleggen aan een analfabeet
    Ik ben begonnen met klassiek gitaar en notenlezen. Dat zit er redelijk in. Maar ik kan het niet a prima vista. Zeker niet als er tonen tegelijk worden gespeeld. Maar goed, TABs kan ik ook niet a prima vista dus... De ellende met muzieknotenschrift vind ik dat er niet uit blijkt waar je de desbetreffende toon op he gitaar pakt. Ik heb hier een heel boek met Mike Stern songs in notenschrift. Heeft me een tijd gekost om Mood Swings van notenschrift naar de juiste liggingen op de hals te vertalen... (pfff...). En vaak denk ik: is die Stern nou zo goed of pakt ie het handiger?

  9. #129

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Guitarmania
    Ik ben begonnen met klassiek gitaar en notenlezen. Dat zit er redelijk in. Maar ik kan het niet a prima vista. Zeker niet als er tonen tegelijk worden gespeeld. Maar goed, TABs kan ik ook niet a prima vista dus... De ellende met muzieknotenschrift vind ik dat er niet uit blijkt waar je de desbetreffende toon op he gitaar pakt.
    nee dat blijkt er toch voor geen enkel instrument uit?
    daarom is't zo handig en universeel.
    het verschil tussen een bouwinstructie voor de ikea (=bijv. TAB) en literatuur zeg maar. Je kunt zo'n bouwinstructie niet grammaticaal ontleden, maar 't is wel handiger om daarmee een kast in elkaar te zetten dan als 't verhalend was opgeschreven.

  10. #130
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    852

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jimi Hendrix
    nee dat blijkt er toch voor geen enkel instrument uit?
    daarom is't zo handig en universeel.
    het verschil tussen een bouwinstructie voor de ikea (=bijv. TAB) en literatuur zeg maar. Je kunt zo'n bouwinstructie niet grammaticaal ontleden, maar 't is wel handiger om daarmee een kast in elkaar te zetten dan als 't verhalend was opgeschreven.
    Tsja, ik zat meteen aan de piano te denken... Notenschrift is vrij direct naar de piano te vertalen. Maar ja, violisten zijn net als gitaristen: ze kunnen een (ik noem maar wat) e op diverse plaatsen pakken in hetzelfde octaaf. Maar die lui hanteren ook notenschrift.

    Notenschrift heeft een behoorlijk slechte pr. Waarom weet ik ook niet. Wellicht door het fenomeen TAB: daar wordt het je in hapklare brokken voorgeschoteld, maar das wel zo handig... Juist omdat je dan die vertaalslag niet hoeft te maken.

    Aan de andere kant: het grootste probleem met notenlezen blijkt niet te zijn de toonhoogten (verticaal) maar de ritmes (horizontaal). En dat probleem kom je ook tegen bij TABs.

    Juist dat ritmisch lezen is een probleem, en daar lopen veel gitaristen die TABs lezen ook tegenaan.

    Gitaristen hebben een groot ritme-probleem (om er eens even een statement erin te gooien...).

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top