Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 19

Discussie: basarpeggio's?

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 februari 2003
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    9.686

    Standaard basarpeggio's?

    Hey,

    Ik heb een 5 snarige basgitaar. Nou vond ik het op gitaar altijd een leuke oefening om arpeggio's te spelen. Ik heb op het internet gezocht naar arpeggio's voor de 5 snarige basgitaar, maar kan niets vinden. Helaas ben ik qua theorie een absolute onbenul, met een zwaar gebrek aan motivatie om dat te corrigeren. Geef mij tablatuur en ik ben happy, van dat werk. Heeft iemand voor mij wat leuke arpeggio's voor de 5 snarige basgitaar (BEADG)?

    Akira

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2007
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    1.952

    Standaard

    Bedoel je dan een nummer met wat arpeggio's of gewoon losse?

    Soms als ik wat zit te pielen op de bas speel ik die dingen wel, maar dan ook vaak gewoon op gehoor. Op die manier kom ik zelf altijd op leuke arpeggio's om te spelen...

    Maar als je er van de gitaar al wat kent, kun je die dan niet ook op je bas spelen?

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 februari 2003
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    9.686

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Henkie spenkie
    Bedoel je dan een nummer met wat arpeggio's of gewoon losse?

    Soms als ik wat zit te pielen op de bas speel ik die dingen wel, maar dan ook vaak gewoon op gehoor. Op die manier kom ik zelf altijd op leuke arpeggio's om te spelen...

    Maar als je er van de gitaar al wat kent, kun je die dan niet ook op je bas spelen?
    Ik bedoel losse arpeggio's. Ik kende er op gitaar wel wat, maar die zijn in EADGBE. Helaas is mijn theoriekennis nul komma nul, dus ik kan ze niet omzetten naar BEADG. Ik weet het, schandalig lui, maar ik dacht, als iemand ze toevallig ergens op tablatuur weet te staan....

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 november 2005
    Locatie
    zonnige zuiden van Nederland
    Berichten
    431

    Standaard

    misschien wel een idee om (al is het maar een beetje) je toch bezig te houden met theorie, dan kun je dit zelf uitzoeken!

    Overigens vind ik appegio's niet zo belangrijk. Ben meer met de toonladders bezig als ik al zoiets doe.
    www.justuz.nl

    let's play bass

  5. #5

    Standaard

    Al eens bij de muziekboekhandel binnengestapt? Daar zul je vast boeken vinden die op een eenvoudige manier arpeggio's en toonladders behandelen op de vijfsnaar en je op een eenvoudige manier met muziektheorie laten kennismaken. Overigens zou ik net als Musicmaestro beginnen met de toonladders op je vijfsnaar.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 februari 2003
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    9.686

    Standaard

    Bedankt voor de tips. Ga ik toch maar eens op zoek naar een boek, wie weet, misschien ga ik theorie nog leuk vinden

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 november 2006
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    498

    Standaard

    hehe, zou ik ook es moeten doen, iig noten leren :P
    Gomez UK-10 Ukulele :P
    'Jamboree' (El Cheapo) Spaanse Gitaar
    Cort Curbow 4FL
    Farida Precision Bass
    Squier Deluxe Hot Rails Stratocaster
    Digitech Hot Head
    Dunlop Crybaby Bass
    Behringer Mic100 (Preamp)
    Behringer EQ700 (Prima feedback buster, als ik akoestische instrumenten versterk)
    Ibanez SW25
    Fender '57 Mini Twin Amp

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 februari 2003
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    9.686

    Standaard

    Hmmmz, ik dacht, ik zoek even wat toonladders op internet voor de 5 snarige bas. Toch apart hoe moeilijk sommige simpele dingen weer te vinden zijn. Met pijn en moeite heb ik ze voor de 4 snaar gevonden, maar voor de 5 snaar.......

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 februari 2006
    Locatie
    Castricum
    Berichten
    1.554

    Standaard

    die zijn precies t zelfde...

    De afstand qua toon ussen de snaren is gelijk, daarom maakt het niet uit waar je begint, het enige dat verandert is de toon waarin je m speelt...

    En dat is ook het enige verschil met de gitaar, daar is de B snaar een halve toon lager. Dus op een 5 snaar kan je dus eigenlijk t zelfde doen als op een gitaar, alleen alles wat je dan op je 5e snaar zou doen moet je nu een halfe toon hoger doen

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 februari 2003
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    9.686

    Standaard

    hehe, nog geen boek gekocht en nu al les 1


    Maar een 5 snarige bas heeft een extra lage snaar, en mist de 2 hoge snaren die een gitaar wel heeft toch? Een 5 snarige bas is BEADG en een gitaar is EADGBE.
    Als een toonladder op de gitaar over 6 snaren gaat, dan mis ik de twee hoogste en heb niets voor de laagste snaar, of mis ik nu iets? Als ik dan niets op de lage B speel en de BE van de gitaar weglaat, dan heb ik toch een incomplete toonladder? Of is een toonladder niet iets met altijd dezelfde kop en staart?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top