Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 19 van 19

Discussie: basarpeggio's?

  1. #11

    Standaard

    Het is dat de topictitel me aansprak, anders kom ik hier nooit.

    Maar een arpeggio is gewoon een sequentie van noten die tevens een akkoord vormen (basically). Dus een standaard akkoord op de gitaar in de gewone ligging (1-3-5) is los gespeeld de arpeggio van dat akkoord. Ik weet het m'n formulering is rampzalig.

    Maar je kan het ook gewoon zien als je hebt EADG en je hebt de B die je onder hebt ook boven. Dus wat je op een gitaar op de onderste 2 snaren hebt, heb je op je bas dus boven. En een arpeggio is niet strikt van punt a tot punt b.
    Het is gewoon weer een mogelijkheid qua toonkeuze.
    Als je de terts en de kwint van een noot kan vinden en desnoods nog als extra toevoeging de septiem dan komt het helemaal goed. Of pas anders gewoon de akkoorden die je kent toe in combinatie met wat ik bovenstaand zei over de B snaar.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EuroCinema
    Wel jammer voor al die violisten die er nu op een gitaarforum achterkomen dat ze al eeuwen met onzin bezig zijn.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 februari 2006
    Locatie
    Castricum
    Berichten
    1.554

    Standaard

    wat ik probeerde te vertellen is dat de afstanden van een majeur akkoord altijd eht zelfde is...

    Dus als jij een arpeggio kan op je gitaar beginnende op een G, dan kan je diezelfde ook beginnende vanaf een C (op je B snaar dus). zelfde geldt voor alle andere toonladders/akkoorden...

    Maar ik raad je aan om gewoon even een simpel boek over muziektheorie te lenen/kopen/downlaoden.. net wat je wilt...

    Want wij kunnen t allemaal wel proberen uit te leggen, maar denk dat dat nog t makkelijkste en duidelijkste is. Want als je t eenmaal een beetje snapt is t heel logisch en makkelijk allemaal

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 februari 2003
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    9.681

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Valentijn
    Want wij kunnen t allemaal wel proberen uit te leggen, maar denk dat dat nog t makkelijkste en duidelijkste is. Want als je t eenmaal een beetje snapt is t heel logisch en makkelijk allemaal
    Ik denk dat je gelijk hebt. Het is me al wat duidelijker geworden door jullie uitleg, dank daarvoor. Maar wil ik het echt een beetje doorhebben dan zal ik toch echt een boekske of iets dergelijks moeten kopen. Ga ik meteen ff doen morgen...

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 februari 2003
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    9.681

    Standaard

    ennnnnnnnnnnnnnnnnn dit is 'm geworden:

    http://www.melbay.com/product.asp?Pr...72&mode=author



    Het enige boek specifiek voor 5 snarige bas bij de locale gitaarboer....


    Ik iz benieuwd

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 februari 2003
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    9.681

    Standaard

    toch nog een klein vraagje. Je hebt hele noten en halve noten. De hele noten zijn makkelijk, a tm g. De halve noten zijn ook makkelijk, alleen zie ik dat er twee manieren zijn voor sommige om deze noten te benoemen. De halve noot tussen A en B is A#, maar noem je die nou Ais of Bes? Of allebei? Is er een term die doorgaans gebruikt word, of moet je ze gewoon allebei onthouden?



    Volgens dit schema'tje van wiki zijn er steeds twee...

    stemming: C Cis/Ces D Dis/Es E F Fis/Ges G Gis/As A Ais Bes B C

  6. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Akira
    toch nog een klein vraagje. Je hebt hele noten en halve noten. De hele noten zijn makkelijk, a tm g. De halve noten zijn ook makkelijk, alleen zie ik dat er twee manieren zijn voor sommige om deze noten te benoemen. De halve noot tussen A en B is A#, maar noem je die nou Ais of Bes? Of allebei? Is er een term die doorgaans gebruikt word, of moet je ze gewoon allebei onthouden?



    Volgens dit schema'tje van wiki zijn er steeds twee...

    stemming: C Cis/Ces D Dis/Es E F Fis/Ges G Gis/As A Ais Bes B C
    In dit geval zeg ik niet te veel over nadenken en gewoon spelen, je weet waar de noot ligt.
    Als het je verder gaat interesseert moet je maar in speeltechnieken & theorie verder vragen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EuroCinema
    Wel jammer voor al die violisten die er nu op een gitaarforum achterkomen dat ze al eeuwen met onzin bezig zijn.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 november 2005
    Locatie
    zonnige zuiden van Nederland
    Berichten
    431

    Smile

    Goeie vraag:

    formeel gezien ligt dat eraan in welke toonsoort je speelt
    www.justuz.nl

    let's play bass

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 november 2005
    Locatie
    zonnige zuiden van Nederland
    Berichten
    431

    Thumbs up

    ennuh vertel ons maar wat je allemaal heb geleerd
    www.justuz.nl

    let's play bass

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 februari 2006
    Locatie
    Castricum
    Berichten
    1.554

    Standaard

    En eigenlijk heb je dus geen boek speciaal voor 5 snaren nodig, want als je de theorie snapt maakt dat allemaal niet uit.

    Maar wat je zei over hele noten klopt niet helemaal.
    Als je hebt C D E F G A B C heb je een majeur ladder, maar die bestaat uit 1 1 1/2 1 1 1 1/2 (zijn dan de toonsafstanden)

    En dan maakt het voor die halve tonen (want een bes is inderdaad de zelfde toon als een ais, al intoneer je ze bij blaasinstrumenten of zang wel net iets anders) uit in welke toonsoort iets staat (in G zit een fis, en in D een fis en een cis, en in F bijvoorbeeld een bes)
    Maar je kan ook incidentele voortekens hebben (als je van bladmuziek speelt). Komt er op neer dat je een toon hebt die niet in een toonladder zit. Dan is het zo dat als je een reeks omhoog speelt je een kruis hebt, en als je een reeks naar beneden speelt je een mol krijgt (bij kruis krijg je is er achter, en bij mol es)
    Zo kan het dus ook gebeuren dat je een beses krijgt, wat eigenlijk gewoon een A is.... Maar dit is allemaal theorie die je eigenlijk heel weinig nodig hebt buiten klassieke muziek, en dan nog eigenlijk niet.

    Enige wat misschie belangrijk is om te weten is dat een majeur toonladder van C 0 kruizen heeft, en loopt op naar G 1 D 2 A 3 E 4 B 5 Fis 6 Cis 7 (dus alle tonen hebben dan een kruis) een bij mollen loopt het op naar F 1 Bes 2 Es 3 As 4 Des 5 Ges 6 Ces 7
    En als het goed is valt dan op dat het eigenlijk tegengestelde rijtjes zijn.
    Bij mineur de zelfde rijtjes, alleen heeft a dan 0 kruizen of mollen.

    En dan moet je nog weten dat de volgorde kruizen is fis cis gis dis ais eis bis, en mollen bes es as des ges ces fes

    Maar dit staat allemaal waarschijnlijk grotendeels ook in je boek

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top