Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 9 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 85
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 september 2003
    Locatie
    Ermelo
    Berichten
    275

    Standaard

    Ik ben eerlijk gezegt ook benieuwd, wat iemand met veel mastering ervaring veranderd aan de sound,

    met name het verschil, eindmix mp3 en gemasterde mp3 daarvan
    SMS Hammer-on naar 3333

    http://www.go-south.nl

  2. #22

    Standaard

    Ik kwam al googelend uit bij dit topic.

    Ik laat mijn projecten altijd masteren bij een professionele masteringstudio (als het budget het toelaat). Ik vind het altijd een 'ontluistering' wat je allemaal hoort op een goede set mastering speakers! Soms veranderd er veel aan een mix, soms weinig, maar ik krijg een CD als geheel zelf toch nooit zo goed als ze in een masteringstudio doen. Ik ben het ook maar gedeeltelijk eens met de stelling dat je het allemaal zelf wel kan.

    Ik ga zelf vaak naar Studio Hilversum. Daar zit alweer een tijdje een nieuwe jongen (Gijs) en daar heb ik goede ervaringen mee. Ook heb ik goede ervaringen met Darius van Helfteren.

    Maar ik wou eens wat rondkijken en dacht ik haak eens in in dit topic en probeer het weer eens te openen! Welke masteringstudio's vinden jullie nou goed?

    Ik hoor ook goede verhalen over Peter Brusse van Qpoint. Iemand een mening?

  3. #23

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S
    Tja, ik kan pas over iets een mening vormen als ik er wat van hoor op een paar goede monitoren. Een goede masteraar kan nog wel wat problemen oplossen, maar wonderen verrichten is wat ingewikkelder.

    Dus als je wat hebt in de vorm van een MP3 dan kan ik en ook anderen misschien wat voor je betekenen.
    oefff, interessant!!!! Han, ik durf het bijna niet te vragen

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 juni 2003
    Locatie
    achter de computer
    Berichten
    4.260

    Standaard

    ik sprak laatst nog met een technicus die een cd had gemixt en wilde laten masteren. Bij de masteringstudio zeiden ze dat de cd op zich al goed klonk en dat ze er maar weinig mee /aan konden doen. Maar, de beste man wilde gewoon een gemasterde cd, dus stond er op dat ze meer zouden doen dat een simpel eq'tje eroverheen. Uiteindelijk dus een compleet gemasterde cd gekregen en naast zijn eigen ongemasterde cd afgespeeld. Toen toch voor zijn eigen cd gekozen.

    Oftewel, het is niet altijd nodig, het wordt er ook niet altijd beter op en de beste tip die ik nog wel van hem kreeg was om altijd aanwezig te zijn tijdens het masteringsproces. Want was hij dat niet, dan hadden ze voor die 150 euro (ik noem maar wat) alleen een eq'tje eroverheen gegooid en dat had hij - en ieder ander die een beetje kan mixen - zelf ook wel kunnen doen.
    Champagne Barbecue


    Handtekening laatst gewijzigd op 21 Februari 2007

  5. #25
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.709

    Standaard

    Mee eens en ik wil niet al te arrogant zijn, maar ik ging altijd naar Cut 'n' Clear in Amsterdam. De man heeft een paar uitstekende oren en prachtige spullen, niks mis mee, maar meestal zei hij: ik kan er weinig aan verbeteren en dan maakte hij de volgorde, de tussenruimte, begin en eind even mooi schoon en dan had je een gemasterde CD. Absoluut een vakman, maar met mij kon hij weinig, niettemin veel prachtige CD's bij hem gemasterd.

    Sommige bands lieten het ergens door een of ander vriendje doen en dan kwamen ze trots de CD langs brengen en niet zelden was het een drama.
    Dus ben ik het zelf gaan doen, maar er is weinig mis met een paar extra oren, zolang dat maar goed gebeurt.

    Waar ik ook zo langzamerhand ibbelig van word is de 'gevestigde orde' die altijd in de belangstelling staat en het allemaal schijnt te weten. En dan hoor je zo'n produkt en dan vraag je je af wat er zo goed aan is.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  6. #26

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dries22
    Ik hoor ook goede verhalen over Peter Brusse van Qpoint. Iemand een mening?
    Ja ik, Peter is geweldig!
    Privacy is geen luxe. Het is een wapen waarmee mensen zich in de toekomst kunnen verdedigen tegen instanties en regeringen die niet langer handelen in het belang van het volk. Onder het mom van ‘terrorisme’ en ‘criminaliteit’ worden ons steeds meer vrijheden afgenomen. Het is tijd om dit een halt toe te roepen.

  7. #27

    Standaard

    Persoonlijk denk ik dat het 'objectieve mening/oren' verhaal wel nog een belangrijke stap is voor veel mensen. Als ik mix merk ik dat ik langzamerhand het perspectief verlies. Dan is alleen al een mastering 'consult' de moeite waard.

    Opruimen/volgorde doe ik zelf wel. Ik ben goedkoop

  8. #28

    Standaard

    Hmm...

    Je kunt eigenlijk niet om een mastering process heen. Als een "pro" mastering engineer zegt "er valt weinig aan te doen" dan krijg ik al twijfels.

    Mixen en Masteren is een totaal verschillende techniek. Een mastering studio (lees de ruimte waarin dit gebeurd) is ook verschillend aan een gemiddelde control room van een studio. Nearfields, bijvoorbeeld, zul je er niet vinden als het goed is.

    Uiteraard kan een mix zo goed zijn dat daar geen multiband en/of eq/eqcomp over heen hoeft, dat tracklevels vrij constant zijn onderling etc.

    Vergelijk een mastering met de editor die een manuscript in een boek verandert. De editor moet wel kennis hebben van grammatica, schrijfstijl net als kennnis van printen, kleur, bindtechniek etc.
    Zo ook de mastering engineer die de kunst van muziek combineert met de techniek van geluid.

    Kun je dit zelf; hmm, lastige vraag. Eigenlijk niet. Ook vanwege objectiviteit. Hoewel ik zelf vaak deze klus wel klaar bij budget-demos bijvoorbeeld.

    Ach, er valt veel over te zeggen. Een goede mastering engineer is goud waard.

    ps. Een mastering bedrijf zorgt ook voor een zgn glass-master (wat feitelijk je enige echte master is) welke voor CD pressing wordt gebruikt.
    Zo, nu maar weer's een andere "handtekening".

  9. #29

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Roman
    Een mastering bedrijf zorgt ook voor een zgn glass-master (wat feitelijk je enige echte master is) welke voor CD pressing wordt gebruikt.
    Uhm... NEe hoor, dat kan je productie faciliteit doen.

  10. #30

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guhlenn
    Uhm... NEe hoor, dat kan je productie faciliteit doen.
    Wat vaak 1 bedrijf is.. aah, semantics.
    Zo, nu maar weer's een andere "handtekening".

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top