Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 29 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 282
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.184

    Standaard Doeweetje: Nieuwe wijze van snaren opzetten.

    Er schijnen veel gitaristen te zijn, ook oude rotten, die moeite blijven hebben met het goed opzetten van snaren.

    Hier een eigen vinding (dank u, dank u ... te veel eer ahum...!), die ik al een jaar of 15 gebruik. Ik heb het nog nooit eerder ergens gelezen of zien toepassen. En ik zeg niet dat andere deskundige manieren minder goed zijn. Ik laat de beoordeling gewoon over aan de gebruikers, jullie dus.

    Voordelen:

    + Snelheid. Het opzetten zelf gaat rap, het op stemming brengen (en daarna houden) ook.
    Aardig detail: het vervangen van snaren kost mij aanmerkelijk meer tijd en moeite bij mijn PRS met locking tuners dan bij een gitaar met gewone mechanieken. Met andere locking tuners dan die van PRS heb ik overigens géén ervaring, dus daar kan ik niet over oordelen.

    + Gemak. Bij andere "erkende" manieren moet je altijd een bepaalde lengte snaar te reserveren voor de wikkelingen, weinig voor de dikke snaren, meer voor de dunne. Het blijft min of meer een gok of je de juiste wikkellengte hebt gereserveerd, terwijl juist met zo weinig mogelijk wikkelingen je gitaar het best gestemd blijft. (Zie voor de verklaring verderop.). Meer snaarwikkelingen betekent ook meer aan de stemknoppen moeten draaien. Terwijl je al die tijd de boel onder controle moet houden om het wikkelen netjes te laten verlopen. Bij deze nieuwe manier hoeft dat allemaal niet.

    Hieronder volgen de stappen, met beschrijving voor rechtshandigen (sorry Drap, kerel, da's de dictatuur van de meerderheid ):

    EDIT: lappen tekst verwijderd.
    Laatst gewijzigd door piezo; 12 mei 2007 om 11:01

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.184

    Standaard

    1. Draai de stemmechanieken eerst zover dat de gaatjes bijna in de lengterichting van de gitaar staan. (bijna = zodanig dat je vanaf de rand van de kop nog gemakkelijk kunt doorsteken) Bij het vervangen van een enkele snaar alleen bij het betreffende mechaniek natuurlijk;



    2. Trek de snaar met je linkerhand zo strak mogelijk naar en òm het asje - iets meer dan één slag (ruim 360 graden dus) - en hóud hem strak;
    EDIT: voor de duidelijkheid, het losse eind gaat gewoon over het vaste, dus bovenlangs.



    3. Met je vrije rechterhand nu het eind van de snaar in dezelfde draairichting in een bocht draaien (halve slag) en dat bóven de reeds gelegde eerste slag een flink eind door het gaatje prikken, maar zó dat hij aan de andere kant (dus van je af) tùssen de twee daar al liggende wikkelingen uitkomt.

    EDIT: De snaar hoeft maar 1 keer door het gaatje heen. Dit doorprikken blijft trouwens het enige moeilijke onderdeel van deze methode. Het wordt gemakkelijker als je de eerste wikkeling om het asje naar beneden kunt drukken terwijl je het losse eind wat omhoog houdt.



    4. Tot hiertoe hield je linkerhand de eerste wikkeling strak om het asje, maar dat laat je nu je andere hand doen zodat de linker het losse eind helemaal door kan trekken, meteen goed strak ook. Je rèchterhand houdt zolang dus de snaar om de as, en de losse bocht in bedwang.


    Laatst gewijzigd door piezo; 2 maart 2008 om 15:52

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.184

    Standaard

    5. Je rechterhand is nu weer vrij (je linkerhand eigenlijk ook, als je goed aangetrokken hebt);


    6. Nu zit de snaar al meteen stevig om het mechaniek. Er is geen "reservelengte", die je anders in bedwang had moeten houden.


    7. Als je met je rechterhand de snaar nu flink van de toets af omhoog trekt, wordt het losse uiteinde meteen tussen die eerste anderhalve wikkeling vastgeklemd!! En de snaar wordt bij dat aanspannen ook meteen al wat voorgerekt;



    8. Terwijl de rechterhand blijft voorrekken kan de linker hand het mechaniek draaien, en zie: Instant lockingmechaniek!!
    Laatst gewijzigd door piezo; 2 maart 2008 om 16:03

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.184

    Standaard

    9. Een opgezette gladde G-snaar, vóór het aanspannen en vóór het aandraaien;



    10. Even aanspannen boven de toets En dan .........



    11. .......... alleen om jullie te laten zien hoe vast de snaar nu al zit til ik de hele gitaar hier omhoog aan de gladde G-snaar. Dus zonder dat ik het stemmechaniek zelfs maar 1 enkele graad verdraaid heb.
    Maarre ........... doe dit thuis toch maar niet na met je dierbare gitaar en zéker niet met een 008 snaar!!;




    12. Ook een dunne en soepele .010 snaar zit meteen vastgeklemd door het aanspannen, zònder dat het mechaniek aangedraaid is;
    Laatst gewijzigd door piezo; 2 maart 2008 om 16:14

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.184

    Standaard

    13. Stem nu de gitaar op de gewone manier, de goede manier wel te verstaan, dus terwijl je de snaar met je rechterhand onder spanning houdt en tussendoor misschien wat rukken geeft, weer haaks op de toets.

    Het plaatje is van een standaard EADGBE gestemde gitaar met een setje .010 er op. Merk op hoe weinig wikkelingen daarvoor nodig waren en dus ook: hoe weinig ik aan de stemknoppen heb hoeven draaien;



    14. Bij andere gitaren werkt het kunstje net zo goed natuurlijk. Bij een kop met 3L-3R moet je alleen de gaatjes van de 3 rechter mechanieken de andere kant op uitlijnen, zie linksboven;



    15. En ook bij vintage Fender mechanieken werkt het moeiteloos. Hoef je niet meer op de gok een stuk snaar af te knippen en dan moeizaam in dat gaatje in het hart van de as te prikken en dan scherp haaks om te knikken.

    (Het werkt ook bij bassnaren, alleen zijn de dikste snaren daarvan te stug en te ruw om goed door te kunnen trekken)




    16. Een andere wijze van aanspannen, iets minder krachtig, maar misschien vind je dit beter.
    Laatst gewijzigd door piezo; 2 maart 2008 om 16:05

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.184

    Standaard

    Het belang van het aantal wikkelingen.

    Veel gitaristen schijnen te denken: "Meer wikkelingen is beter, dan zit ie goed vast".
    HARTSTIKKE FOUT DUS!! In iedere wikkeling kan zich door de onderlinge beweging en wrijving namelijk een spanningstekort of -overschot ophopen dat vervolgens tijdens het spelen weer vereffend wordt in de totale snaarspanning, met als gevolg een veranderde stemming.

    Het gemakkelijkst kun je dat aantonen bij gebruik van de vibrato pook, zoals op een Stratocaster. Als de snaren slapper komen te staan zullen ook de wikkelingen op het mechaniek losser worden. Wordt de spanning daarna weer hoger dan zullen de wikkelingen door hun onderlinge wrijving niet zo strak meer komen als eerst. Maar het vaste (trillende) deel van de snaar staat dan juist strakker, dus hoger gestemd. Als je met de pook een up-bend doet geldt het omgekeerde natuurlijk.

    Daarom hebben Floyd Rose vibrato systemen een klem achter de topkam.

    Kortom, de snaar moet wel goed vast, maar met een minimaal aantal wikkelingen.

    ********************************

    Dat was het. En als jullie zo welwillend zijn om mijn kunstje te gaan beproeven, schroom dan niet om jullie deskundige oordeel te geven. Ik ben er blij mee, júist als jullie er gebreken aan ontdekken.
    Laatst gewijzigd door piezo; 12 mei 2007 om 13:17

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door piezo
    .


    4. Laat vervolgens nu je rèchterhand die eerste volle slag strak om de as houden, waarbij hij tegelijk die bocht naar beneden houdt en trek met je lìnkerhand het losse eind er helemaal doorheen. Liefst meteen goed strak, zodat die nog wat losse bocht er niet meer overheen kan wippen;
    Hier ben ik afgehaakt!! Wat staat hier in godsnaam??
    W.
    ____________
    Epihone LP Standard Goldtop
    Fender Deluxe Stratocaster
    London City Comet mk1
    Fender Blues Deluxe
    SansAmp Tech 21 Trademark 60

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 augustus 2005
    Locatie
    Zierikzee
    Berichten
    706

    Standaard

    Ziet er leuk uit, volgende keer ook eens proberen. Ik neem aan dat het bij Floyd Rose-achtige bruggen hetzelfde gaat?
    Ibanez RG 3120, Blade Texas Standard Pro, Anvil tube preamp, G-Major, Rocktron Velocity 120, E-bow, Boss GT-10, Rebote 2.5 delay
    MySpace - Skybicycle

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2007
    Locatie
    de zoo van Antwerpen
    Berichten
    3.814

    Standaard

    net mijn snaren vervangen, maar het ziet er een verdomd goede techniek uit piezo!

    als je zo'n klein draaispulletje nog koopt moet je helemaal niet veel liggen draaien aan de stemmechanieken.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door j3r03n Bekijk bericht
    Valoosj, wat ben je toch ook een ontzettende eikel hè.. Gvd, mijn stem heb je
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ***
    Btw, gitaarnet kent er geen hol van. Jouw LP is zonder twijfel dé gitaar van 2009
    TK: Fender Supersonic head + 2x12 (black pepper)

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 januari 2006
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    6.996

    Standaard

    Ik vind het altijd fantastisch die snaaropzetmethoden, maar het is echt Chinees voor mij, ik begrijp er echt helemaal niks van, ik snap nooit wat ik nou precies moet doen...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top