Ik heb die eerste wikkeling nooit boven het gaatje, zoals wel meer gitaristen eigenlijk. Klemmen doen ze namelijk door de vorm van het stemmechaniek toch wel. Ik weet nu zo ongeveer wel hoeveel ik over moet houden aan snaar als ik 'm door het gaatje van het stemmechaniek steek en heb als vuistregel bij de omwonden snaren twee slagen om het stemmechaniek en bij de onomwonden snaren sowieso twee slagen en ook sowieso niet meer dan vier. Als ik er eenmaal een snaar omheen heb, wind ik 'm altijd ff wat te strak. Als het goed is hoef je dan bijna niet meer te rekken bij het stemmen. Zo'n plastic Dunlop windertje erbij en ik ben klaar in no time.

Bij de vintage stemmechanieken van m'n tele knip ik de oude snaren niet door bij het eraf halen, maar draai ze er netjes af. Dan de nieuwe snaar ff bij de oude langs, afknippen op lengte en ik draai 'm erop. Ook weer zonder eerst een wikkeling boven de snaar en weer omwonden snaren twee wikkelingen en de onomwonden snaren minimaal twee en maximaal vier slagen. Teveel is inderdaad overkill en ik heb wel eens begrepen ook slecht voor de sustain (tenzij je van die floyd rose rommel op je gitaar hebt natuurlijk, dan geef je sowieso niets om sustain )

Oude snaren recycle ik sowieso niet. Door mijn manier van spelen zijn ze ook echt af en niet meer te vertrouwen voor een tweede beurt. De krassen ver buiten de slagplaat van al m'n gitaren door de manier van aanslaan zegt wel genoeg denk ik