Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 282

Threaded View

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard Doeweetje: Nieuwe wijze van snaren opzetten.

    Er schijnen veel gitaristen te zijn, ook oude rotten, die moeite blijven hebben met het goed opzetten van snaren.

    Hier een eigen vinding (dank u, dank u ... te veel eer ahum...!), die ik al een jaar of 15 gebruik. Ik heb het nog nooit eerder ergens gelezen of zien toepassen. En ik zeg niet dat andere deskundige manieren minder goed zijn. Ik laat de beoordeling gewoon over aan de gebruikers, jullie dus.

    Voordelen:

    + Snelheid. Het opzetten zelf gaat rap, het op stemming brengen (en daarna houden) ook.
    Aardig detail: het vervangen van snaren kost mij aanmerkelijk meer tijd en moeite bij mijn PRS met locking tuners dan bij een gitaar met gewone mechanieken. Met andere locking tuners dan die van PRS heb ik overigens géén ervaring, dus daar kan ik niet over oordelen.

    + Gemak. Bij andere "erkende" manieren moet je altijd een bepaalde lengte snaar te reserveren voor de wikkelingen, weinig voor de dikke snaren, meer voor de dunne. Het blijft min of meer een gok of je de juiste wikkellengte hebt gereserveerd, terwijl juist met zo weinig mogelijk wikkelingen je gitaar het best gestemd blijft. (Zie voor de verklaring verderop.). Meer snaarwikkelingen betekent ook meer aan de stemknoppen moeten draaien. Terwijl je al die tijd de boel onder controle moet houden om het wikkelen netjes te laten verlopen. Bij deze nieuwe manier hoeft dat allemaal niet.

    Hieronder volgen de stappen, met beschrijving voor rechtshandigen (sorry Drap, kerel, da's de dictatuur van de meerderheid ):

    EDIT: lappen tekst verwijderd.
    Laatst gewijzigd door piezo; 12 mei 2007 om 10:01

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top