Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 31
  1. #1
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard "oude zooi" preamp maken. Goed plan? Of niet?

    Na mijn A/B box projectje wil ik eens echt iets leuks gaan maken.



    Ik wil een simpele preamp maken met een buisje (waarom? Omdat het me leuk lijkt. Kopen is misschien eenvoudiger en misschien ook ongeveer even duur. Maar dat is niet leuk, en niet uniek).

    Wat ik wil is:

    * Bass
    * Midd
    * High
    * Gain
    * Volume

    * Een Aan/Bypass schakelaar (+ rood ledje)

    en dan moet het ongeveer zoiets worden:



    Nu heb ik dit nog liggen (krijg er op mp miss. een tientje voor, potmeters etc.. zijn meer waard, dus miss. bruikbaar voor dit projectje):





    Dus inputs, potmetertjes, blik met opdruk "bass, mid, high", klein grut etc.... heb ik wel. Als ik die attax 50 uitelkaar sloop heb ik volgens mij de helft van de "kit" al, en als ik het blik ga vouwen ook de helft van de behuizing.

    Kan ik gewoon een banenprintplaatje kopen, wat banen losslijpen de zooi overzetten, een buizen radiootje kopen (rommelmarkt, €10 etc...) en gaan knutselen.

    Zo ja...... radiootjes zat, maar naar wat voor buisjes moet ik dan kijken, heb al 60.000 ingewikkelde cijfer en letter combinaties gezien, en heb geen idee wat dan bruikbaar zou zijn.

    Uiteindelijk natuurlijk eerst alles door een pro laten doormeten ivm levensgevaarlijke stroomschokken etc.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juni 2006
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.727
    Laatst gewijzigd door Jimwoud; 11 mei 2007 om 14:13
    gear: Epiphone LP '98, Fender Telecaster MIM '08, Tokai Les Paul '83, Squier VM Jazzmaster

  3. #3
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Jimwout, bedankt voor die link. Super.

    Deze lijkt me wel wat om als eerste pedaaltje te bouwen. Ziet er nog enigszins simpel uit.:

    http://www.tubepower.de/german/main_de.html

    Klik op RTD-1




    Volgens mij kan ik meer dan de helft uit mijn attax 50 halen

    Onderdelenlijst:
    http://www.tubepower.de/pictures/pro...1-partlist.jpg

    dan de input, output en voedingsaansluiting aan de achterkant. Buisje bovenop, Potmeters ervoor en vooraan voor de drive en boost twee "stampschakelaars". Zou mooi zijn als er nog iets van toonregeling aan te koppelen is.

    Alleen jammer dat ik nergens op die site kan zien hoe ik dat ding inelkaar moet knutselen (alleen de foto's maar dat is lastig).
    Laatst gewijzigd door G.G.; 11 mei 2007 om 15:35

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 mei 2005
    Locatie
    Noordwijk
    Berichten
    1.362

    Standaard

    Hmm ik denk dat je weinig hebt aan dat hughes en knetter-kadaver, dat is een transistoramp dus aan de potmeters en de transformator heb je weinig.
    Ibanez RG 7 620 -> Ibanez TS9 808 mod -> SLO/DR/5150-kloon -> Mesa Recto Trad. 4x12

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 oktober 2002
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    20.789

    Standaard

    ja precies, trafo moet je ergens vandaan zien te halen. en die potmeters hebben misschien ook niet de juiste waardes...

    maar op zich wel een leuk idee, je kunt uitkijken naar alle radio's met daarin 12ax7s en 12at7s oftewel ecc83 en ecc81. Dat zijn de preamp buisjes die je nodig hebt. En als je nog een beetje scheur eruit wilt halen heb je er toch wel minstens 2 nodig, dat gaat niet lukken met maar 1 buisje.

    een toonregeling aan een preamp koppelen is een fluitje van een cent, maar of het dan nog klinkt is een tweede.

    ik zou ook niet met printplaatjes gaan werken, maargewoon point to point zoals in die 'real tube distortion'

    veel succes alvast!
    pokkel'n

  6. #6
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Negative K3 fan
    En als je nog een beetje scheur eruit wilt halen heb je er toch wel minstens 2 nodig, dat gaat niet lukken met maar 1 buisje.
    Dus die RTD1 in het linkje hier boven kan nooit een lekkere scheur geven? Die Mesa V-twin heeft toch ook maar 1 buisje?

  7. #7

    Standaard

    ik wil niet vervelend zijn maar ik zie in het plaatje hierboven dat er twee buisjes in die mesa zitten
    Gitaren
    Ibanez js 1200
    LTD EC-1000 vintage black
    Washburn X-series X10

    Versterker
    Engl powerball

    www.fervidchain.nl
    www.myspace.com/FervidChain

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.653

    Standaard

    G.G
    werkt die attax nog?

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juli 2005
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.732

    Standaard

    Is een Real McTube II niet iets voor jou? compleet met bouwbeschrijving, simpele back-to-back trafo setup (goedkoop!).

    http://www.dogstar.dantimax.dk/tubestuf/mctube.htm
    1 was genoeg, maar 2 zoveel mooier

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door G.G.
    Jimwout, bedankt voor die link. Super.

    Deze lijkt me wel wat om als eerste pedaaltje te bouwen. Ziet er nog enigszins simpel uit.:

    http://www.tubepower.de/german/main_de.html

    Klik op RTD-1



    Even los van de techniek (daar weten anderen meer van), ik vind de lay-out van dit ding niet echt slim. Hij kan de helft kleiner als je de buis een kwart slag draait. En waarom je zo'n lange montagestrip nodig hebt voor die paar onderdelen is me ook een raadsel. Ik zou hem lekker compact maken. Of moet er nog meer in?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top