Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 32

Discussie: Plectra zuigen!

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 februari 2007
    Locatie
    Arnhem
    Berichten
    5.762

    chicken Plectra zuigen!

    Ben ik nou werkelijk de enige die dat vind?

    Al mijn vrienden die ook akoestische gitaar spelen gebruiken te pas en te onpas plectrums.
    Ik vind ze werkelijk verschrikkelijk. Het klinkt voor geen meter, veel te hard, en veel te 'ploink-ploink'. Met gitaarbegeleiding gebruik ik alleen af-en-toe van die buigbare zachte plectrums.

    Nou ben ik wel benieuwd hoe jullie tegenover plectrums staan ..
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door AcOuStiC-GuItAR FREAK
    DOEI STELLETJE VIEZE PIEMELS!!!!!!!!!!
    Burny Les Paul Custom | Fender Baja Telecaster | Seagull S6 | Art & Lutherie Wild Cherry | Vox Night Train 15 | Roland Cube 10GX | Korg Kross 61

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2006
    Berichten
    3.934

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Blend
    Al mijn vrienden die ook akoestische gitaar spelen gebruiken te pas en te onpas plectrums.
    Ik vind ze werkelijk verschrikkelijk. Het klinkt voor geen meter, veel te hard, en veel te 'ploink-ploink'. Met gitaarbegeleiding gebruik ik alleen af-en-toe van die buigbare zachte plectrums.
    Dat treft, ik heb namelijk gisteren mijn Propik Fingertone fingerpicks binnen gekregen. Ik speel fingerpicking (tenminste, proberen) en gebruik dus nooit een plectrum (dus al een antwoord op je vraag), maar speel met de nagels. Nadeel is uiteraard dat als je een nagel breekt, je zwaar in mineur bent. En fingerpicks vind ik altijd een gevoel geven alsof je een bos wortelen aan het eind van je vingers hebt. Echter, deze fingertone-dingen komen in ieder geval toch een beetje in de buurt van het speelgevoel dat je normaalgesproken met nagels hebt. Een link voor een fotootje: http://www.guptillmusic.com/propik/fingertone.html

    Groet, Jan.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 april 2006
    Locatie
    amersfoort
    Berichten
    17.197

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Blend
    Ben ik nou werkelijk de enige die dat vind?

    Al mijn vrienden die ook akoestische gitaar spelen gebruiken te pas en te onpas plectrums.
    Ik vind ze werkelijk verschrikkelijk. Het klinkt voor geen meter, veel te hard, en veel te 'ploink-ploink'. Met gitaarbegeleiding gebruik ik alleen af-en-toe van die buigbare zachte plectrums.

    Nou ben ik wel benieuwd hoe jullie tegenover plectrums staan ..
    wederom een kwestie van mening. Als je een fingerstyle stuk speelt doe je dat inderdaad zonder plectrum, maar akoestische rock kan bijna niet anders. Bovendien heb je ook hele dunne plectrums waarbij je dat 'ploink-ploink' niet hebt.

  4. #4

    Standaard

    Heb juist met dunne plectrums altijd klik klik geluiden. Speel met duim en vingers, duimplectrum of plectrum, net wat het beste is voor het nummer, of waar ik net zin in heb. Kan met hybrid picking vaak zonder problemen stukken spelen die ik normaal met een duimplectrum doe. Met een duimplectrum kun je dan weer geen pinch harmonics spelen (zonder plectrum lukt me dat ook niet) is dan ook weer een nadeel. Voor akoestisch gebruik ik plectrums van Michel Wegen (elektrisch ook , maar dat wil ook wel met andere) Dikke, die niet meegeven. Iedereen moet gewoon doen wat het beste voor ze werkt, maar sommige stijlen hebben wel een sterke voorkeur voor met zonder of duimplectrum.

  5. #5

    Standaard

    Fantastische kunstnagel ik kan er 'alles' mee. Hoornimitatie van Dunlop 0.73

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jplm
    Dat treft, ik heb namelijk gisteren mijn Propik Fingertone fingerpicks binnen gekregen.
    Verrek... Moesten die ProPik gevallen om je vingers...?

    (At the risk of being banned from this forum - sorry, kon het niet laten! )

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2006
    Berichten
    3.934

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Picker
    Verrek... Moesten die ProPik gevallen om je vingers...?

    (At the risk of being banned from this forum - sorry, kon het niet laten! )
    Smeerpijp. Viespeuk ! .

    Groet, Jan.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2006
    Locatie
    Landen
    Berichten
    663

    Standaard

    Moet je eens proberen:
    koop op een rommelmarkt zo een oude buffelhoorn, of leen die van je groottante,
    en verzaag die tot ruwe plectrumvormen.
    Dan met de dremel oid beginnen fijnzagen, schuren, polieren tot je vette, zacht klinkende stevige hoornen plectrums hebt.
    Geweldige plank!
    Been klinkt dan weer 'tjakker' harder,
    hout (eik, mahonie, ebben) zacht, wat té zacht,
    en de sky wordt de limit.
    Je kan het met alles! (vervallen bankkaarten,noem het maar)
    Is dus wel wat werk aan, maar de fun van het zoeken en maken is er deel van.

    En nu naar de rommelmarkt!!!
    Yamaha G90-1 1976, Albert+Muller S3 1999, F Hashimoto W350 1976, F Hashimoto W315, F Hashimoto T520, F Hashimoto G216, Suzuki Three S W5025 1977, Furch JV-61 1996, Harmony Sovereign 1203 1962, Yamaha APX 8A 1991, Marshall as50r, Seagull 6+ CW, LR Baggs M1, LR Baggs Paracoustic DI, Fishman RE, EB 6166, Traynor AM standard

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.360

    Standaard

    Acoustisch ben ik er ook geen fan van.
    Tenminste.
    Denk dat het probleem vooral is dat veel electrische gitaristen hun acoustische gitaar als een electrische -inclusief plectrumtechniek- benaderen.
    Daardoor loop je al gauw de kans dat het een hakpartij wordt.
    Uitzondering natuurlijk voor zij die electrisch enige finesse handhaven.
    Veel mensen die bij mij thuis acoustisch spelen zou ik graag het plectrum uit hun vingers rukken of inruilen voor een filterdunne.
    Alleen al om wat meer 'stroke' te krijgen.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2006
    Locatie
    8911
    Berichten
    5.473

    Standaard

    Tot vanmiddag zou ik geheel met je eens zijn dat plectra zuigen.


    Maar nou net vanmiddag heb ik in het prestatie topic lopen jubelen dat ik een plectrum heb gevonden en na maanden zonder plectrum erachter ben gekomen dat het best werkt, zo'n plectrum.
    Ik krijg zo veel meer volume uit mn (flamenco) gitaar bij het begeleiden van popliedjes. En popliedjes spelen is eigenlijk het enige om mn huisgenoten tevreden te stellen. Wanneer ik ze een aantal wijntjes voer en wat liedjes begeleid waarop enthousiast word gebrald, dan heb ik weer wat credits bij ze gespaard om vervolgens een paar dagen ongestoord flamenco te kunnen studeren.

    Dus ik ben mn uitvinding van vanmiddag heel dankbaar - ik ga er vol enthousiastme credits mee sparen.
    Vive el arte de la guitarra flamenca !
    OMG Is it a earthquake?! Is it Thor, the God of the Thunder?!

    No no, it's unbelievable!!

    It's the Honda Nighthawk!!!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top