Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 5 EersteEerste 12345 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 43
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2006
    Locatie
    Drenthe
    Berichten
    3.535

    Standaard

    als een vlakmachine niet goed werkt. moet je dan gewoon een lang schuurblok gebruiken en met grof schuurpapier beginnen en steeds fijner totdat het vlak en recht is?
    Te Koop:
    Tc Electronic Nova Dynamics Compressor, Furman PL-8 CE power conditioner, Stevig 6HE flightcase.
    Gevraagd: Delay, Chorus

  2. #22
    Banned
    Geregistreerd
    29 december 2005
    Berichten
    378

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kassie
    als een vlakmachine niet goed werkt. moet je dan gewoon een lang schuurblok gebruiken en met grof schuurpapier beginnen en steeds fijner totdat het vlak en recht is?
    j ekan met een schuurblokje en schuurpapier ook prima body delen vlakken, wat denkik belangrijker is... heb je een rei?? zodat je kan controleren of t vlak is, of bol/hol/getordeert of watdan ook.

    mocht je niet weten een rei is, tis een soort lineaal die vlak geslepen is. zoek bij stewmac eens naar straightedges. dan krijg je beetje een idee wat ik bedoel.

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2006
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    1.197

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kiem
    tis idd maar net hoe je t je voorstelt, ik werk bij een gitarabouwer dus ik heb vrij vaak met dit soort ''termen'' te maken. al weet ik van veel dingen ook niet direct hoe t zou moeten klinken, je moet t eigenlijk horen idd, mjah hij vraagt hoe t verschil tussen ebben en rosewood klinkt, hoe had jij t em uitgelegd?

    kom ook nogeens bij dat hij een nu epi heeft, waar zonder al teveel twijfel een hele goekope rosewood toets opzit, en hij bestelt bij stewmac, de rosewood toetsen die ik dara vandaan heb zien komen waren behoorlijk zacht.. vandaar...

    sja ik neem aan dat je weet wat attack inhoud?? je zou t ok directer kunnen noemen, oftewel, je slaat een noot aan en je hebt meteen geluid, heeft natuurlijk met meer dingen te maken (zoals constructie.houitsoorten van d egitaar), maar als je een acoustische gitaar met rosewood en 1 met ebben toets hebt zal je moeten kunnen horen (er vanuitgaande dat beide gitaren verder identiek is).

    wollig kan je zien als een warme toon (voor zover dat bestaat, want in de meeste gevallen is een warme toon simpelweg weinig hoog in je geluid), beetje ongedefineerd, in combinatie met sommige andere houtsoorten.

    strak is in de meeste gevallen een combinatie van een gedefineerd geluid en veel attack, een gitaar van mahony met mahonie hals en rosewood toets is alles behalve strak, zal waarschijnlijk vrij moderig en ongedefineerd klinken.
    Hé Kiem,

    Ik zou voor een vergelijk adviseren diverse gitaren uit te proberen en zelf te voelen hoe een Ebben toets speelt of wat een Palissander toets doet. Laat zulke zaken ervaren worden en niet omschreven zijn.

    Het is niet persoonlijk bedoeld, zeker niet er zijn talloze mensen die dit met de beste bedoelingen net zo doen als jij. Maar ik heb het niet zo op die subjectieve termen die een klank omschrijven. 'Wollig kan je zien als een warme toon', zeg je; maar wat is dan een 'warme toon'? Het zijn in mijn ogen volkomen loze termen die door elk individu anders geinterpretreerd zullen worden en derhalve geen enkele waarde hebben in algemene betekenis. Het helpt dus niet!!!

    Je bewering dat een Mahonie hals met een Palissander toets alles behalve strak en waarschijnlijk ongedefinieerd en modderig zal klinken raakt kant nog wal. Weet je eigenlijk wel wat van hout? Of van gitaarbouw?

    Groet,
    Enra.
    Laatst gewijzigd door Enra; 7 mei 2007 om 07:59

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2006
    Locatie
    Drenthe
    Berichten
    3.535

    Standaard

    ik zal eens verschillende toetsen uitproberen. Een oud gitaarleraar had ook een les paul met een ebben toets en die vond ik gruwelijk lekker spelen. En ik heb eens op een custom gespeeld die ook een fijne hals had. Vooral de combinatie met ebben en lage dikke frets vind ik heerlijk. Maar ik kan me er echter geen oordeel over vormen hoe mijn ervaring geweest zou zijn als er een palisander toets of een goede rosewood toets op gezeten zou hebben, en vergelijkingen met toon weet ik al helemaal niet. Maar ik ga gewoon voor de ebben omdat dat mijn eerste ingeving was, dus dan zal ik er snachts ook nooit van wakker liggen haha.

    en ik kan me voorstellen dat een mahony hals met rosewood wollig klinkt. ligt er alleen wel aan vanuit welk referentiekader denk ik. als je het vergelijkt met een typische metalshred gitaar zoals een ibanez jvm ofzo. alhoewel ik ook eigenlijk niet weet wat voor halshout daar meestal voor gebruikt wordt. en persoonlijk houd ik wel van dat wollige van een les paul. ongedefinieerd kan tegelijk ook gedefinieerd zijn. Daarom blijft het met zulke termen ook altijd een beetje koffie dik kijken, desalniettemin ben ik met de adviezen toch weer een paar stappen verder! thanx.
    Te Koop:
    Tc Electronic Nova Dynamics Compressor, Furman PL-8 CE power conditioner, Stevig 6HE flightcase.
    Gevraagd: Delay, Chorus

  5. #25
    Banned
    Geregistreerd
    29 december 2005
    Berichten
    378

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Enra
    Hé Kiem,

    Ik zou voor een vergelijk adviseren diverse gitaren uit te proberen en zelf te voelen hoe een Ebben toets speelt of wat een Palissander toets doet. Laat zulke zaken ervaren worden en niet omschreven zijn.

    Het is niet persoonlijk bedoeld, zeker niet er zijn talloze mensen die dit met de beste bedoelingen net zo doen als jij. Maar ik heb het niet zo op die subjectieve termen die een klank omschrijven. 'Wollig kan je zien als een warme toon', zeg je; maar wat is dan een 'warme toon'? Het zijn in mijn ogen volkomen loze termen die door elk individu anders geinterpretreerd zullen worden en derhalve geen enkele waarde hebben in algemene betekenis. Het helpt dus niet!!!

    Je bewering dat een Mahonie hals met een Palissander toets alles behalve strak en waarschijnlijk ongedefinieerd en modderig zal klinken raakt kant nog wal. Weet je eigenlijk wel wat van hout? Of van gitaarbouw?

    Groet,
    Enra.
    hé Enra,

    1 ik werk 6 dagen perweek met gitaren in de zin van repareren, afstellen en zelf bouwen. ik heb dus idd totaal geen verstand van hout en gitaarbouw zoals je zelf al dacht.

    2 je spreekt mij aan met kiem, das mijn naam, dus lul dan godverdomme niet dat t niet persoonlijk is achterlijke debiel, mijn naam is ZEER persoonlijk.

    3 ik probeer enigsinds om kassie te helpen bij een keuze, jij komt alleen je zielige frustraties weglullen ofzow, ik heb nog geen 1 zinnig iets van je gelezen wat kassie in ZIJN thread had kunnen helpen.. mischien dat je een schijt dag hebt gehad en dat je daarom je arrogantekutgedrag ff laat zien, maar hou voorstaan gewoon je bek als je niks zinnigs of iets wat enigsinds zou kunnen helpen te melden hebt.

    niks persoonlijks hoor, ff goeie vrienden

    en mods doe geen moeite om me te waarschuwen ik weet t al. meneer Enra maak t er zelf naar IMO

  6. #26
    Banned
    Geregistreerd
    29 december 2005
    Berichten
    378

    Standaard

    kassie, ik zou zeggen, kom eens langs in de winkel, we hebben wel een lp met ebben toets liggen, en anders wel een strat met maple, rosewood, en ebben toets, dan kan je met je eigen oren t verschil ervaren.

    voor hoe en waar enzow mail of pm je me maar.

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 september 2006
    Locatie
    Breda
    Berichten
    728

    Standaard

    dude...
    tuurlijk is het hele verhaal allemaal subjectief, maar dat een mahonie gitaar modderig zou klinken is een beetje té, ja als je een 6 cm dikke plak zou nemen zal ie waarschijnlijk wel iets ongedefinieerder klinken dan een 3 cm, maar de mate van uitdrukken is een beetje té

    daar reageert enra weer op, misschien had dat op een andere toon gekund, ja inderdaad, maar de laatste reactie is dan weer een reactie waardoor het van kwaad tot erger gaat
    beetje nuanceren zou geen slechte zaak zijn jongens....

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2006
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    1.197

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kiem
    hé Enra,

    1 ik werk 6 dagen perweek met gitaren in de zin van repareren, afstellen en zelf bouwen. ik heb dus idd totaal geen verstand van hout en gitaarbouw zoals je zelf al dacht.

    2 je spreekt mij aan met kiem, das mijn naam, dus lul dan godverdomme niet dat t niet persoonlijk is achterlijke debiel, mijn naam is ZEER persoonlijk.

    3 ik probeer enigsinds om kassie te helpen bij een keuze, jij komt alleen je zielige frustraties weglullen ofzow, ik heb nog geen 1 zinnig iets van je gelezen wat kassie in ZIJN thread had kunnen helpen.. mischien dat je een schijt dag hebt gehad en dat je daarom je arrogantekutgedrag ff laat zien, maar hou voorstaan gewoon je bek als je niks zinnigs of iets wat enigsinds zou kunnen helpen te melden hebt.

    niks persoonlijks hoor, ff goeie vrienden

    en mods doe geen moeite om me te waarschuwen ik weet t al. meneer Enra maak t er zelf naar IMO
    Ik blijf fatsoenlijk taalgebruik hanteren en spreek jou normaal aan. Dat zou jij ook moeten doen!!!

  9. #29
    Banned
    Geregistreerd
    29 december 2005
    Berichten
    378

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Enra
    Ik blijf fatsoenlijk taalgebruik hanteren en spreek jou normaal aan. Dat zou jij ook moeten doen!!!
    ik moet niks, en als t je niet bevalt kan je klagen bij god voor t geven van vrijewil aan de mensheid

  10. #30

    Standaard

    Ik ben geen gitaarbouwer, dus mijn mening is ook maar subjectief.
    Persoonlijk denk ik wel dat het toets materiaal vaak onderschat wordt omdat het in mijn ervaring wel een behoorlijke invloed heeft op de toon en sustain.

    ik heb redelijk wat ge-experienteerd met houtsoorten en verschillende nekken op verschillende bodies.
    Ebben voegt meer helderheid toe aan de toon, wat belangrijk kan zijn bij 'all mahogany' gitaren, vooral als je geen maple top hebt.
    Tevens heeft ebony ook een langere sustain, en voelt wat gladder aan.

    ik vindt persoonlijk dat een gitaar qua toon een beetje in balans moet zijn, en daarop ook de houtsoorten op afgestemd horen te worden.
    Ik denk maar altijd zo: Rosewood, Mahogany, Korina, etc = Warm. Ash, Maple, Ebony, etc = Helder. En Alder (het kip onder de houtsoorten), Basswood, etc zitten er een beetje tussen in.
    Nogmaals, het betrefd hier mijn persoonlijke smaak, en kan niet zeggen dat het bovenstaande op wetenschappelijke feiten is gebaseerd.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top