Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5

Discussie: Piepende buizen???

  1. #1
    Member
    Geregistreerd
    19 oktober 2006
    Locatie
    Lier, België
    Berichten
    41

    Amp ! Piepende buizen???

    Hoi

    Ik probeerde in mijn fame GTA-15 buizencombootje andere preampbuizen te steken. Ik koos voor ECC-82 om minder snel oversturing te krijgen en dus iets meer headroom te hebben.

    Vreemd genoeg begon mijn versterker alleen maar verschrikkelijk te piepen, alsof er feedback was. In de preampfitting waar een omhulsel rond de lamp zit mag ik blijkbaar geen ecc82 lamp steken, wel in de andere.
    Ik heb nu dus in 1 fitting een ecc83 en in de andere ecc82 en nu piept hij niet meer. Verwissel ik deze van plaats heb ik het gepiep weer wel.

    Ik volg niet meer. Wat doe ik verkeerd? Waarom piept de versterker. Ik had uit vorige topics ivm buizen begrepen dat je met de preamp zoveel kon experimenteren als je maar wou?

    Please help. Mss kunnen we hier nog eens de do's and don'ts ivm buizen opsommen?

    Greets,
    Toon.

  2. #2

    Standaard

    kan ook zijn een microfonisch preamplampje (dus eentje die slecht is geworden)

  3. #3
    Member
    Geregistreerd
    19 oktober 2006
    Locatie
    Lier, België
    Berichten
    41

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bentium
    kan ook zijn een microfonisch preamplampje (dus eentje die slecht is geworden)
    Sorry, maar ik begrijp je antwoord niet helemaal. Het gaat hier om nieuwe lampen. De beide ecc82 lampjes geven dat feedbackachtig resultaat in die ene fitting.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 augustus 2002
    Locatie
    near de ruines of townhall city
    Berichten
    11.264

    Standaard

    Ik heb ook gespeeld met pre-amp buizen en er werd mij destijds afgeraden om "zomaar" ECC82 te gebruiken, ze wijken blijkbaar zoveel af van de ECC81 en ECC83 dat ze buiten de toleranties vallen.

    Via deze link kun je aan de rechterkant kiezen welke buizen je orgineel hebt en wat je als vervanging kunt gebruiken. Jouw wissel kan dan dus inderdaad niet, waarschijnlijk ben je zachtjes je versterker om zeep aan het helpen!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Maar goed, je kunt er uren over lullen op gitaarfora

  5. #5
    Member
    Geregistreerd
    19 oktober 2006
    Locatie
    Lier, België
    Berichten
    41

    Standaard

    Bedankt Zjanke.

    Ik heb op jouw link echter ontdekt dat ik hier verkeerde info aan het geven ben. Ik heb er 12AT7-lampjes ingestoken en dat is dus ECC81 en niet ECC82.

    Betekent dit nu dat ik in mijn versterker best gewoon 12AX7 (=ECC83) blijf gebruiken? Want volgens die link zou het dus wel moeten kunnen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top