Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 augustus 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    1.433

    Party Bass Collection/SGC Nanyo SB311 binnen!! (foto's)

    TL;DR: Ik heb een japanse bas gekocht en hij speelt heel lekker.

    In een GAS-bui ben ik gisteravond bij de Feedback gaan kijken voor een basgitaar. Ik wilde al een tijdje een bas hebben en het uitzoeken van een goed exemplaar leek me geen grote uitdaging. Ik speel immers al gitaar, dus ik weet wat voor nek en frets etc. ik het liefste heb.

    Nou goed, ik kom daar aan met twee bassen in m'n hoofd. Nouja, 3 eigenlijk. De Squier Vintage Modified jazzer (die itt de standard/affinity's van écht hout is gemaakt en nog wat andere leuke features heeft), de Dean Edge 4 en "Anything by ibanez".

    Als eerste ging ik natuurlijk op de Squier af... erg mooie plank, speelde best aardig. De frets vond ik, net als op m'n strat, aan de kleine kant.

    Toen zag ik een leuke Spector hangen. Geen prijskaartje (kom op feedback...), waarschijnlijk rond de €400 en dus boven mijn budget, maar ze hebben een goede reputatie dus ik kon er niet vanaf blijven. Speelde wat lekkerder dan de Squier en de output was insane. Zeker de hardste bas die ik heb bespeeld. Met de knopjes was er heel veel variatië te krijgen.

    Wat Feedback een Edge 4 noemt kwam niet overeen met wat er op de site van Dean staat, dus daar besloot ik niet te veel op te spelen. Bovendien vond ik de Deans matig, vaak aardig wat buzz op de G. De Ibanezzen hadden ook weer allemaal fretbuzz. Zijn die gasten in die fabrieken/winkels doof ofzo? Ik moet nog een betaalbare Ibanez tegenkomen die niet overal ratelt. Terwijl ze echt prima af te stellen zijn.

    Ook nog even een Mexicaanse Fender geprobeerd die tot mijn grote teleurstelling nagenoeg hetzelfde speelde als de Squiers en alle andere meuk. Daar had ik wel wat meer van verwacht.

    Toen zag ik een zwarte bas met een aparte puntvormige headstock en de woorden "bass collection" op de trussrod cover. Die naam maakte me eerlijk gezegd nog minder enthousiast dan "Adonis", maar op het prijskaartje stond €299; precies mijn budget, dus ik dacht, waarom ook niet. Na 10 seconden spelen schoot ik in de lach. Zo'n zenuwachtig lachje dat je ook krijgt voordat de tandarts de boor tevoorschijn haalt of je verstandskiezen eruitsloopt. Jezus wat speelde dat ding goed. Lage actie, en geen noot die buzzt. Toen ik de achterkant bekeek zag ik de woorden made in japan. Blijkbaar is het dus een merk uit de jaren 80/90 (?) dat inmiddels verdwenen is.

    Het is weliswaar een 2ehands, maar ik kon niet geloven dat een japanse bas die beter speelde dan elke andere plank voor maar €300 de deur uit mocht. Er zitten een paar krassen op de headstock, de lak en het hout rond de output jack is een beetje beschadigd, kortom, erg mooie gebruikssporen. Er zaten geen strap pegs op dus die heb ik lekker van m'n strat gesloopt. Hehehe

    Over het geluid kan ik helaas weinig zinnigs zeggen, ik weet nog niet eens wat alle knoppen doen. Volgens mij zit er in de brug een singlecoil en in de nek een gesplitte humbucker. Als ik internet moet geloven is het allemaal actief. Ik speel nu over een Roland Cube 30 (da's een gitaarversterker). Ik wilde een Peavey Microbass meenemen maar die hadden ze niet op voorraad, dus dat komt binnenkort!

    Nu nog goed met m'n vingers leren spelen. Ik ben trouwens wel erg trots op mezelf dat ik zo'n pareltje heb uitgezocht, m'n week kan niet meer stuk!

    Nu nog een paar fotografie lessen:


    De headstock... tja. 4 snaren. Oh ja! Gotoh tuners!


    Aanschouw mijn foto-skills... hier zien we de gezette nek. De access tot fret 24 is prima.


    De body, 4 knoppen en 4 snaren.


    Hoe zwarter hoe beter.

    (Maar als het om looks ging stond hier nu die Squier jazz!)
    Laatst gewijzigd door Gitaro; 27 april 2007 om 17:05

  2. #2

    Standaard

    Goede keus hoor. Ik heb zelf een BC320 4sn. Toevallig bij Rockpalace voor hetzelfde bedrag aangeschaft. Jouw reaktie herken ik maar al te goed. Ik wilde net als jij als gitarist een basje erbij en had wat dingetjes in mijn hoofd. Vooral omdat ik nog maar net aan de bas was na enkele tientallen jaren gitaar vond ik hem voor een gitarist perfect aanvoelen. Daarbij klinkt hij ook nog eens goed. Ik heb er inmiddels een 5sn bij en bas dus ook wat regelmatiger maar om als gitarist een basje erbij te doen kan ik iedereen die Bass Collection aanraden. Overigens speelde Bennie Rietveld (basgitarist bij Santana) in zijn periode bij Miles Davis over een BC.
    Laatst gewijzigd door guitartub; 27 april 2007 om 19:30

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 juni 2002
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    905

    Thumbs up

    Ik heb zelf een SB325 gehad. Speelde lekker en was lekker licht. Helaas stond mij het geluid niet helemaal aan. Wel goed maar gewoon niet mijn smaak. Een goede afwerking en goed materiaal en hout. Gefeliciteerd met de goede aankoop.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 november 2004
    Berichten
    690

    Standaard

    Uitstekende bassen en zeker voor dat geld !

    Ik heb zelf een SB 320 hier thuis staan voor de occasionele jam, en elke bassist die langs kwam probeerde hem te kopen. Kostte nieuw zo'n 700 Euro.

    Spijtig genoeg is de producent na een paar jaar failliet gegaan.

  5. #5

    Standaard

    Vette bas hoor, de bassist bij mij uit de band heeft er ook zo eentje. Die is wel in het rood (dus klinkt nog beter ) Het geluid vind ik zelf wel wat clean maar dat heeft juist wel weer wat! Lekker veel diep erin draaien (of weet ik veel hoe jullie bassisten dat doen). Ronken als een Fender zal ie niet doen, maar klinkt verder als een tiet!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 maart 2004
    Locatie
    Overijssel
    Berichten
    357

    Standaard

    Gefeliciteerd met je mooie plank.

    Vroegûh, ben ik ook op zoek gegaan naar een Bass Collection. Ik vind het een goede bas alleen de hals te smal dus heb ik er nimmer een gehad.

    Veel speelplezier gewenst.
    Wees eigenwijs : speel linkshandig !

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top