Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 19
  1. #1

    Standaard "Klachten" over Tommy...?

    Jammergenoeg moet ik Tommy's tour in Nederland missen omdat ik deze dagen zelf spelen moet en allemaal andere dingen aan mijn hoofd heb. Ik heb dus vrienden/kennissen gevraagd om een impressie, en ik heb er nu al vijf die mopperden over het hoge volume van zijn recente reeks concerten in Nederland.

    "Bij Tommy trad één of andere dwaas op met een electrische gitaar, allemaal riedels, dissonanten, overstuurd en kei en keihard. Afschuwelijk vond ik het en later bij Tommy zelf ook al het geluid op straaljager niveau. Nee, ik was er niet zo kapot van deze keer."

    En nog een aantal berichten van soortgelijke strekking. Aan degenen die erbij waren: wat was jullie ervaring? Ikzelf herinner me dat ik het volume ook wel eens aan de hoge kant vond, maar ik heb supergevoelige oren die ik mijn hele leven zwaar ontzien heb (altijd earplugs in en ver weg van de speakers). Het schijnt dat Tommy's doofheid hem de laatste jaren steeds meer parten gaat spelen. Vreselijk is dat, ik hoop maar dat een en ander geen verband houdt met elkaar.
    Laatst gewijzigd door Picker; 26 april 2007 om 19:29

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 februari 2004
    Locatie
    zaandam
    Berichten
    1.588

    Standaard

    nou, vorig jaar in het zaantheater was het geluid ook erg hard. Hij zat toen zelf voor de speaker! Maar goed, ik hoop dat als hij weer bij mij in de buurt speelt het geluid iets beter is. Want is in-ear spelen dan niets voor hem?
    Lakewood M1-CP, Brian Moore MC/1, Zelfbouw Strat
    MXR, T-rex, Ernie Ball
    Peavey Classic 50

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 oktober 2005
    Locatie
    Bedum
    Berichten
    1.519

    Standaard

    Het zaalgeluid in Groningen werd gaandeweg de avond opgeschroefd, maar was op een gegeven ogenblik dermate luid dat het inderdaad tegen de pijngrens aanzat. Vooral de momenten waarop Tommy ging strummen waar minder aangenaam.
    Misschien moet zoiets toch eens duidelijk gemaakt worden aan zijn geluidsman. Hoewel Tommy een fantastische show gaf is het jammer dat je je gaat ergeren aan het volume. Een mooi zacht sweet en gentle fingerpickingstukje moet niet met 130dB je oren indenderen vind ik. Ik snap ook niet dat het zo hard moet, iedereen luistert toch ademloos.
    Laatst gewijzigd door Flipkoos; 25 april 2007 om 21:16
    Ovation Collectors Edition '97, Martin HD-28 & Fishman Matrix Infinity, Simon & Patrick Showcase FM & Fishman Ellipse Matrix Blend, Larrivee OM-03R, Fender Baja Telecaster, Vision & Gerrinez bass, Richwood Irish Bouzouki, Simon & Patrick Vintage Burst Parlor Cedar HG A3.2

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2006
    Locatie
    8911
    Berichten
    5.473

    Standaard

    Het hoge volume en het langdraderige voorprogramma waren de enige minpuntjes van een, over de linie gezien, een toffe avond. Vooral de rouwere bluesnummers zaten tegen mn pijngrens aan.
    Laatst gewijzigd door Pais; 25 april 2007 om 20:41
    Vive el arte de la guitarra flamenca !
    OMG Is it a earthquake?! Is it Thor, the God of the Thunder?!

    No no, it's unbelievable!!

    It's the Honda Nighthawk!!!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2006
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    2.955

    Standaard

    Ik heb zelf helemaal nergens last van gehad in Naaldwijk, ik zat niet voorin maar heb wel op het publiek op de eerste paar rijen gelet, gezien de eerdere post over de hoge volume's. M'n voormalige gitaarleraar was de enige die er zichtbaar last van had (zat op rij 2). Dat was tijdens Initiation, toen stond het volume inderdaad wat harder, maar hij had me voor de voorstelling verteld dat hij een griepje voelde opkomen, en hij heeft tegenwoordig een goedlopende geluidsstudio dus hij is zowiezo voorzichtiger met z'n oren.
    Laatst gewijzigd door Makor1966; 25 april 2007 om 20:43
    .........

  6. #6

    Standaard

    Als wat je citeert over de zondagavond in Raalte gaat... Smaken verschillen uiteraard, maar als je van iemand als Thomas Bluch vindt dat het nergens naar klinkt heb je hopelijk van je vak meer verstand dan van elektrisch gitaarspel. Je beschikt dan in ieder geval over gigantische oo(g/r)kleppen. Het mag je smaakt niet zijn, maar als gitarist moet je toch in staat zijn te horen dat je met absolute wereldklasse te maken hebt. Wel in een stijl die niets met akoestische gitaar te maken heeft, maar eerder naast mensen als Steve Vai of Joe Satriani past.

    Het volume vond ik in Raalte meevallen. Nou hebben ze daar ook niet echt een megagrote installatie. Vergeleken met Dortmund in Januari was het heel beschaafd. Wat ook meehelpt is dat hij beide avonden Initiation niet gespeeld heeft. Dat gaat tegenwoordig inderdaad snoeihard. (en ik speel zelf ook weer vaker met bands dat scheelt misschien ook) Vrijdagavond was OK maar niet brilliant (voor Tommy dan) Zondagavond was vooral veel gasten, maar wel een paar fantastische duetten. De zondagmiddag set om 17:00 uur was een van de beste, zo niet DE beste die ik Tommy ooit heb horen spelen, met vrijwel alleen ballads. Guitar Boogie werd gespeeld aangezien dat verzoek er lag, maar dan in een wat rustigere versie met veel variaties die ik niet eerder gehoord heb. Dat miniconcert was de tickets al meer dan waard.

  7. #7

    Standaard Een geintje van Tommy?



    Toen hij afgelopen zondag op het actie podium stond om 14.00 'tussen' de mensen in. Gebeurde er een paar dingen die me op vielen.
    Hij plugde direct in een AER domino (zonder gebruik van zijn normale galm dynamiek apparaten) consequentie veel directere link met je gitaar.

    Een superzachte en gevoelige uitvoering van Waltzing mathilda. Met terugkeer van veel fluister passage's die hij lang gebruikte. Dit was dus op sommige momenten bijna niet hoorbaar het werdt ook niet kunstmatig gedragen door een alesis galm (dus die lang dragende sustain bleef weg).

    Hieruit moest ik toch bijna concluderen dat het niet helemaal fout zat met die oortjes. Maar tegelijk zou ik kunnen denken dat zo'n Emmanuel zo 'vergroeid' is met zijn instrumenten dat de vibes uit zijn instrument ook op andere wijze worden 'doorgegeven'.

    'Leuke' smaakwisseling mocht ik traceren.
    Wat natuurlijk wel dodelijk is als je in zo'n voorprogramma zo'n Vaisatri man hebt met de bijbehorende DB. Het publiek zijn trommelvliezen al verpest heeft voor de eerste 24 uur.(Dit schijnt dus allemaal met muziek te maken te hebben. Apekool).

    Tommy zal dan bij aanvang 'moeten' beginnen met strelen (zacht in ieder geval in volume of in feel).


    Smaak.

    Een elektrische gitaar is een 'dirty thing'. Er zijn er maar weinig die dat begrepen. Een goed voorbeeld wel is bijvoorbeeld Frank Zappa gedurende zijn gehele loopbaan. Het is een heerlijk speledingetje met aanhangsel en leuk om mee te klieren en te donderen. Maar hij liet het nooit gebruiken voor puur DB's of geluidsdruk.

    Die lulletjes VaiSatri werden vroeger tenminste nog ingetoomd omdat er waarachtige muzikale genialiteit bestond.

  8. #8

    Wink Zappa zacht spelen ?

    Chad Wackerman zei in een interview dat het bij gitaarsolos van Zappa tijdens de tour uit 88 erop leek dat het drumpodium de lucht in ging vanwege het enorme volume. De gitaarversterkers van Zappa stonden daaronder...

    Veel van wat Zappa op elektrische gitaar deed zal je op te zacht volume echt niet lukken. Dat geldt voor de stukken met sustain en feedback, maar ook bv. voor zijn bagpipe tap technieken waarbij hij tonen met het plectrum fret. Daar blijft als je zacht en zonder compressie speelt nl. niets van over.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 september 2002
    Locatie
    Ouddorp aan Zee
    Berichten
    804

    Thumbs up

    @ Shidan: ik moet je een compliment maken, ik vind je nu een stuk begrijpelijker en zeker ook steekhoudend.


    Houden zo!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 december 2002
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    228

    Standaard

    In Groningen was het inderdaad erg hard, regelmatig over de pijngrens heen wat mij betreft (en dan ben ik zelfs een beetje doof). Dus ruim > 120 Db. En niet alleen bij Initiation.
    Dat heeft overigens niets te maken met wel of niet op de eerste rij, want ik zat op de laatste rij, juist voor de geluidsman. Dus ik ben er vrij zeker van dat dezelfde geluidsgoven die mij bereikten ook de geluidman bereikten.
    Tommy speelde schuin onder de boxen, en stond m.i. (grotendeels) buiten de spray van de boxen, en hoorde alleen (grotendeels) zijn twee monitoren die voor hem op de grond stonden.

    Mijn conclusie: geluidsman heeft een oorprobleem. Of Tommy ook minder hoort weet ik niet, want ik heb het volume van de monitor niet gehoord. Afgelopen zondagmiddag in Raalte op het open podium, stelde Tommy zelf het geluid in, en daar was het zeker niet te hard.
    Kortom, m.i. is't de geluidsman.

    Jan
    Laatst gewijzigd door JanB; 26 april 2007 om 09:40

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top