Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12

Discussie: Akoustische bas?

  1. #1
    Junior Member
    Geregistreerd
    13 augustus 2006
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    14

    Music Akoustische bas?

    Ik heb samen met een vriend gepland om van de zomer wat door steden te gaan hobbellen en her en der wat te spelen op straat. Ik wou hier voor een akoustische basgitaar aanschaffen maar dan kom ik natuurlijk bij de vanzelfsprekende vraag:

    Welke?!

    Mijn budget ligt rond de 200 euro, meer zou ik er echt niet aan uit willen geven.
    Omdat ik op straat wil spelen naast een akoustische gitaar is het natuurlijk vereiste dat er een beetje normaal volume uit komt en dat hij redelijk handelbaar is.

    Zijn er nog bepaalde merken en/of kenmerken waar ik voor op moet passen of even naar moet kijken?
    Zou ik bij Feedback Rotterdam een grote slaagkans hebben? Het liefst koop ik een nieuwe maar dit is geen vereiste.

    Alle tips die je hebt zijn welkom!
    Ja, Niks!

  2. #2

    Standaard

    Hoe merkwaardig het ook klinkt: Uit een akoestische bas komt normaal gesproken niet bijster veel lawaai, je moet zo'n ding eigenlijk altijd versterken (zei iemand paradox?). Tegen een akoestische gitaar leg je het altijd af, zeker in de buitenlucht.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bruce
    ik hou niet van dat perfecte.
    Die foutjes tussendoor vindt ik alleen maar mooi

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 februari 2006
    Locatie
    Castricum
    Berichten
    1.554

    Standaard

    ideaal is t zeker niet inderdaad... Ik heb tijdje geleden ook gezocht, en kreeg steeds weer te horen als ik klachten had over de bas (vooral de kracht van de lage tonen, zodra je op t eerste oktaaf zit klinkt t meestal wel behoorlijk) dat ze bedoelt zijn om uit te versterken.. Maar dat was niet waarom ik een akoestische bas wou hebben.

    En ik heb destijds bassen tot 800 euro in mijn handen gehad

    Wat verassend genoeg nog een van de betere was (onversterkt, want van deze is de electriek dan weer niets) was een akoestische bas die ze bij Dirk Witte hadden... weet neit meer welk merk t was (de goedkoopste ) hij kostte rond de 200 euro

    Maar misschien is t wel de moeite om gewoon een akoestische gitaar te nemen, komt vaak beter geluid uit (hoger wordt nou eenmaal beter gebracht met een kleine klankkast)

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 november 2006
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    498

    Standaard

    k zag laatst ook 1 met wel fatsoenlijk volume, nog laag vergeleken met bijv western gitaar.
    of.. een contrabas!
    k hoorde laatst 1 aan de overkant van de gracht, (wind stond opzij zegmaar)
    dus die hoor je wel vrij goed
    maar is wel btje zwaar :P
    Gomez UK-10 Ukulele :P
    'Jamboree' (El Cheapo) Spaanse Gitaar
    Cort Curbow 4FL
    Farida Precision Bass
    Squier Deluxe Hot Rails Stratocaster
    Digitech Hot Head
    Dunlop Crybaby Bass
    Behringer Mic100 (Preamp)
    Behringer EQ700 (Prima feedback buster, als ik akoestische instrumenten versterk)
    Ibanez SW25
    Fender '57 Mini Twin Amp

  5. #5

    Smile

    Idd Ik heb er ooit eens in de winkel een hele hoop geprobeerd, maar echt volume krijg je er niet uit. Voor een akoestische set heb ik een paar maal gesmokkeld en mijn Applause gewoon versterkt met een kleine LA-8. Als je erop gaat zitten, ziet het er overtuigend uit.



    Voor een mooi en groot basgeluid ben je met een klassieke gitaar altijd beter af. De applause (made by Kaman/Ovation) heb ik nu weggedaan en als het eens nodig is speel ik op een gehavend nylonsnarig ¾ gitaartje met alleen de EADG-snaren (een beetje vijlen voor de juiste spacing) . Dat ziet er tamelijk shabby uit, maar verbaast iedere keer weer door het mooie ronde basgeluid. Dat is overigens ook de eerste “basgitaar” waar ik het op geleerd heb.

    btw op MP stond een paar dagen terug een Otwin basgitaar (een giga grote gitaar met een dunne nek) leek me wel een kek apparaat voor op straat.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 maart 2005
    Locatie
    070
    Berichten
    189

    Standaard

    Ik denk dat je met een akoestische basgitaar niet veel klaarspeelt zonder versterker en helemaal niet op straat. Maar als je er toch een gaat kopen; een Playmate (Dean) voor ca. € 175 bij Voerterug is een mooi ding. Ik heb hem al een jaar of 3 en hij is nog steeds niet kromgetrokken of uitelkaargevallen. Succes.
    Get it while you can,
    Vraag niet hoe het kan, profiteer ervan!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 november 2006
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    498

    Standaard

    Playmate M09 ofzo? die kost 100 bij Tonika in groningen :P
    die met 1 "soapbar" pickup richting de nek? in mahony. Vriend van me heeft mm ook, wil toch wel es testen, zou btje P-geluid maken oid.

    Edit: Doh! gaat natuurlijk om akoestische bas, ik dacht ff aan elec, ben er niet bij met m'n hoofd :P
    Laatst gewijzigd door OJJVZ; 23 april 2007 om 23:45
    Gomez UK-10 Ukulele :P
    'Jamboree' (El Cheapo) Spaanse Gitaar
    Cort Curbow 4FL
    Farida Precision Bass
    Squier Deluxe Hot Rails Stratocaster
    Digitech Hot Head
    Dunlop Crybaby Bass
    Behringer Mic100 (Preamp)
    Behringer EQ700 (Prima feedback buster, als ik akoestische instrumenten versterk)
    Ibanez SW25
    Fender '57 Mini Twin Amp

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2007
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    1.952

    Standaard

    Intressant topic! Ik wilde eigenlijk ook al een tijdje een akkoestische bas om in de zomer lekker buiten een beetje te kunnen jammen. Ook wel eens in de winkel uitgeprobeerd. Wat me voornamelijk opviel was dat je zo'n iritant geluid hebt als je met je vinger over de snaren glijd
    Maar buiten dat; het volume is inderdaad niet echt super hard, maar kun je echt niet meekomen met een akkoestische gitaar? Zijn hier ook mensen die dat echt geprobeerd hebben? Of gaat dit vooral over optreden op straat en niet zozeer over een beetje in het park met elkaar jammen?
    Mijn ervaring is trouwens dat gitaristen die elektrisch gewent zijn (en normaal bijv rock spelen) ongelovelijk hard op akkoesische gitaren rammen

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 april 2004
    Locatie
    Beverwijk
    Berichten
    5.426

    Standaard



    Dobro's zijn een stuk luider dan gewone akoestische bakken geloof ik, dus misschien is dat wat? Regal heeft er één, maar verder heb ik er echt geen verstand, dus ik weet ook niet hoe schaars ze zijn en wat het moet kosten en zo
    nielsduursma: "je ziet eruit als een hippie en dat ben je ook min of meer"
    hoofd: "Een aap met een blauwe balzak, dat klinkt als Richwoodje!"
    Jeroen_TRC:"Richwoodje bijvoorbeeld is een goede gast die van geweldige muziek houdt maar een beetje autistische trekjes heeft"

  10. #10

    Smile

    G*d allemachtig wat is die mooi; die had ik nog nooit gezien. Zo’n resonator zal wel wat schelen in volume, maar ik vind ze bij een gewone 6-string als zo schel. Ben benieuwd wat hij met de bastonen doet. Maar ja, mooi istiewel (en duur zeker).

    Ik ben tot nog toe maar twee akoestiese basgitaren tegengekomen die een flink geluid konden voortbrengen: zo’n grote, dikke guitarron (die zou ik wel willen hebben) en iemand die een normaal formaat spaanse gitaar had die speciaal gebouwd was voor de basgeluiden (4 nylon strings). Volgens mij werden die verkocht in Breda door muziekwinkel van Dijk of Dijkmans of zoiets. Maar dan heb je het wel weer over een gitaar van op zijn minst vijfhonderd euro’s.


 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top