Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 34
  1. #1
    Meester
    Geregistreerd
    7 november 2004
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    12.645

    Standaard REVIEW - Gitaren tussen de 500 en 1000 Euro

    Het verslag-topic voor gitaren van € 500,= tot € 1000,=

    De regels:
    - Alleen verslagen van gitaren. Vragen en commentaar graag in een nieuw topic of per PM.

    - Post een foto en/of een link naar de website van de fabrikant.

    - Minimaal vijf regels tekst. Alleen melden dat een gitaar tof is, is te weinig. Copy/past het volgende lijstje, en vul het zo goed mogelijk in.

    Gitaar:
    Prijs (evt. met link):
    Vorm:
    Muziekstijlen:
    Waarom deze gitaar?
    Kun je het geluid beschrijven?
    Verder opmerkingen/promotiepraatjes/etc.? Plaatje ...



    oude koopadvies topic : http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...ght=Koopadvies

    GOLDMEMBER

  2. #2

    Standaard

    Gitaar:London City AD-25-NS (western)

    Prijs (evt. met link): eur 499,- http://www.vanillamusicstore.nl/v/co...orie=A-Gitaren

    Vorm:western

    Muziekstijlen: blues/pop

    Waarom deze gitaar?
    Ik was op zoek naar een goede western gitaar en deze voor een fractie van de aanschafprijs op marktplaats kunnen bemachtigen. De hals lijkt net zo smal als mijn electrische stratocaster gitaar. Omdat ik begonnen ben met leren spelen op de electrische is overschakelen van electrisch naar akoestisch voor mij geen probleem.

    Kun je het geluid beschrijven?
    Lage tonen vol. Hoge tonen zijn voldoende maar laag overheerst iets meer. Voor de rest perfect geluid.

    Verder opmerkingen/promotiepraatjes/etc.? Plaatje


    De gitaar komt nieuw uit doos maar is voor zover ik kan zien perfect afgesteld. Lekker laag (1st, 1f: 0.5mm,12f2:1mm) (6th, 1f:0.55mm, 12f:2.6mm).
    -Mahonie body met massieve zij- en achterbladen en massief Sparren top, mahonie hals met palissander toets en Snowflake inleg.
    -Witte binding langs hals en kop
    -Matte Satin finish

  3. #3
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard Crafter GAE-30



    Prijs:
    In 2002 550 euro betaald, tegenwoordig zijn ze zo'n 100 euro duurder, voor zover ik ze op websites aantref.

    Vorm:
    Grand Auditorium cutaway

    Muziekstijlen
    Ik speel voornamelijk fingerstyle erop.

    Waarom deze gitaar?
    Ik zocht destijds een betaalbare maar redelijk goede staalsnarige, electro-akoestische gitaar. Ik had wat goedkopere Crafters geprobeerd, maar die vond ik nogal koud klinken. Deze had wat meer diepte.
    Hij heeft een piëzo-element waardoor hij goed uit te versterken is.
    De gitaar ziet er overigens erg goed uit, zoals wel meer gitaren van Crafter. Hij nodigt daardoor wel uit om op te spelen.

    Kun je het geluid beschrijven?
    Mooi helder, maar niet overdreven veel laag. Ik ben op den duur 013 snaren gaan gebruiken omdat ik hem anders toch te weinig diepte vond hebben. Dat maakte veel verschil. Het bovenblad is aan de dikke kant en komt met 013 pas goed in beweging, zo lijkt het.
    Er is echter nog steeds een forse aanslag nodig om het geluid volledig tot zijn recht te laten komen. Er zijn gitaren die makkelijker 'aanspreken'.

    Bespeelbaarheid
    Ik heb de hals wel wat vlakker moeten zetten, want aanvankelijk speelde hij aan de zware kant.
    Laatst gewijzigd door LaurentB; 5 juli 2007 om 11:18

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2007
    Locatie
    Purmerend
    Berichten
    346

    Standaard

    Gitaar: Martin 000M
    Prijs: € 850 (Dirk Witte) € 1090,92 (Piet Joosten) € 998,00 (Musicstore.de)
    Vorm: 000M 14 Fret
    Muziekstijlen: fingerstyle blues, country, gospel

    Waarom deze gitaar: ik had al een Martin DX1-R en ik wilde een kleinere gitaar. Deze gitaar heb ik besteld bij Musicstore in Duitsland – op basis van reviews op het internet en uiterlijk. Ik heb namelijk een voorkeur voor een eenvoudig voorkomen.

    Het geluid van deze gitaar: zoet en helder met een strakke bas. Ik kan er nog steeds verliefd op worden, maar dat geldt voor de hele gitaar.

    Verdere opmerkingen: Het is een Martin en dat staat voor een bepaalde kwaliteit (*). De afwerking is perfect, het geluid is perfect. De enige aanpassing aan deze gitaar is een iets verlaagde brugzadel (aangepaste TUSQ9100).

    Specificaties:
    Body: Laminated Mahogany
    Top: Solid Sitka Spruce
    Fingerboard: Solid East Indian Rosewood
    Inlay/Fingerboard: Style 28 (dots)
    Bridge: Solid East Indian Rosewood
    Binding: Black Boltaron
    Rosette: Bold Herringbone
    Pickguard: Tortoise
    Finish: Satin
    Case: 330

    * ja, je betaald voor het merk, maar het was nooit een ‘merk’ geworden als er rotzooi gemaakt werd, of nu gemaakt wordt door Martin. Dus niet ijpsen dat er betere gitaren zijn voor een lagere prijs; dat doe je maar bij je schoonmoeder.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2007
    Locatie
    Purmerend
    Berichten
    346

    Standaard

    Gitaar: Martin DX1-R
    Prijs: € 675,00 (Dijkman Muziek, Amsterdam)
    Vorm: D - 14 Fret
    Muziekstijlen: van alles
    Waarom deze gitaar: bij Dijkman Muziek heb ik een aantal gitaren in deze prijsklasse laten bespelen en het geluid van deze gitaar was imposant en sprak me het meeste aan. Met name de lage tonen. Bij de vergelijking met een Taylor 210 of 214 (tijd geleden) kwam de DX1-R mij warmer en voller over, en dat had/heeft mijn voorkeur.

    Het geluid van deze gitaar: Veel laag. Veel volume. Ondanks dat is de balans tussen hoog en laag goed voor strumming. Voor fingerstyle is deze gitaar mijns inziens niet geschikt.

    Verdere opmerkingen: De body is van kunststof en de hals van stratabond, een houtproduct uit meerdere lagen maar mooi om te zien, maar de top is van solid sitka spruce en het fretboard van solid rosewood. Wie beweert dat deze gitaar ‘helemaal van kunststof’ is, is mentaal niet in orde of heeft vooroordeel. Een vooroordeel is erger dan mentaal niet in orde zijn, daar zijn medicijnen voor. Maar dat terzijde. Ik vind het prettige gitaar met een lage actie en een goed, eenvoudig uiterlijk

    Specificaties:
    Body: Indian Rosewood Pattern HPL Textured Finish
    Top: Solid Sitka Spruce
    Fingerboard: Solid East Indian Rosewood
    Inlay/Fingerboard: none
    Bridge: Solid East Indian Rosewood
    Binding: none
    Rosette: Inlaid Boltaron w/ Red Fiber/ Multiple Black/White/Black
    Pickguard: Tortoise
    Finish: Satin

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2006
    Locatie
    Landen
    Berichten
    663

    Standaard Furch JV-61

    Gitaar:
    Merk: Furch JV-61, serie nr 4345 (eerste logo op headstock)
    Type: Grand Auditorium met Cutaway
    Productiedatum: 1996

    Prijs:
    Betaalde prijs: 400 tweedehands, ik schat rond de 650 à 700 nieuw toen.

    Materialen:
    massief ceder top, gelamineerde mahonie zijkanten en achterkant, mahonie nek, verzorgde afwerking, matte finish op klankbord, halfmat op zij- en achterkanten. Schaller chrome tuners.
    Boorden met zwart-wit plastic afgewerkt.
    Lekker brede hals (45 mm) voor fingerstyle.
    Trussrod via klankgat af te stellen.

    Deze (basis-) gitaar uit de Furch reeksen bevestigt in ieder geval het oog voor detail en afwerking bij Furch: heel nette binnenzijde, nergens lijmresten te bespeuren.

    Muziekstijlen:
    Toon: uitgerust met .12 phosphor bronze snaren is dit een lekkere fingerstyle gitaar, zij het typisch cedergedrag: bij hevig spelen slibben de bassen dicht, sterk akkoordenspel gaat ook tamelijk snel minder gedefinieerde snaarklanken opleveren. Dus met plectrum niet te hard tegenaan gaan.

    De klank is (mahonie/ceder combo) zacht en dromerig, de keuze van de snaren kan dat wat ophelderen. Zeker ook te voorzien van benen bovenzadel en zadel, en benen brugpennen, dit alles om de klank wat sprankel bij te geven. Ideaal voor celtic begeleiding en solo.

    www.furch.cz





    Laatst gewijzigd door Laser; 20 december 2007 om 16:56
    Yamaha G90-1 1976, Albert+Muller S3 1999, F Hashimoto W350 1976, F Hashimoto W315, F Hashimoto T520, F Hashimoto G216, Suzuki Three S W5025 1977, Furch JV-61 1996, Harmony Sovereign 1203 1962, Yamaha APX 8A 1991, Marshall as50r, Seagull 6+ CW, LR Baggs M1, LR Baggs Paracoustic DI, Fishman RE, EB 6166, Traynor AM standard

  7. #7
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard Martin DCX1RE

    Vandaag in een lokale muziekhandel (Lyana, Stein (LB)) eens op zo'n Martin DCX1RE gespeeld. Massief sparren bovenblad, en HPL (High Pressure Laminate)zij- en achterkant.
    Ik had er al vaker over gelezen, maar nu kon ik er dus zelf eens een zien en proberen.

    De gitaar kostte daar iets van 950 euro.

    Ik vond hem heel goed klinken! Laag, hoog, sustain, en hij speelde ook fijn. Het enige duidelijke minpunt vond ik het uiterlijk, het is geen heel erg mooie gitaar naar mijn smaak. Een behoorlijk vierkantige dreadnought, en de kunststof is in houtmotief uitgevoerd wat natuurlijk niet zo mooi is als echt hout.
    Maar qua klank en bespeelbaarheid toch zeker waar voor je geld, vind ik.

  8. #8

    Standaard Epiphone EJ300S



    Gitaar: Epiphone EJ300S Jumbo

    Prijs (evt. met link): normaal ergens tussen de € 500 en € 600, de mijne was € 215 omdat er een lakbeschadigingetje is. Nieuw, met 1 jaar garantie.

    Vorm: zie foto. Dit ding is g-r-o-o-t.

    Muziekstijlen: alles wat je akoustisch zou willen spelen en waarvoor 14 frets genoeg zijn.

    Waarom deze gitaar?Het geluid trok me over de streep. Ik heb op een stuk of 5 gitaren zitten spelen en bleef terugkomen naar deze.

    Kun je het geluid beschrijven? Als een piano. Ongeveer net zo hard en net zo vol. Het laag is vol en diep, maar mooi gedefinieerd en niet modderig. Ook zijn laag, midden en hoog netjes in balans. Er zijn geen overheersende frequenties. Ik vind het helemaal te gek en speel er dagelijks minstens een uur op. Het geluid is zó onwijs kicken.

    Verder opmerkingen/promotiepraatjes/etc.?
    • Deze gitaar is gemaakt van massief hout (dus geen laminaat), inclusief het bovenblad.
    • De intonatie van deze gitaar is beter dan die van mijn Gibson Les Paul (en dat meen ik dus echt). Het brugzadel is niet gewoon een rechte streep, maar is gecompenseerd voor de B en G snaar. Overal op de hals kan ik accoorden pakken die zuiver klinken, zowel open accoorden als dikke jazz grepen, en alles klinkt 100% zuiver. Dat komt niet alleen door het brugzadel, maar natuurlijk ook door de dunne, lage frets en de dikke snaren. Hoe dan ook, het is verslavend.
    • De snaarhoogte is aan de hoge kant, dus het is écht hard werken op deze gitaar (ben ik blij dat ik 'm daarom niet in de winkel heb laten staan ). Het kostte me 'n paar dagen om eraan te wennen, maar nu vind ik het heerlijk. Ik overweeg nog om een gitaarbouwer de actie te laten verlagen, maar weet nog niet of ik het doe.
    • In het begin werden mijn vingertoppen zwart door het spelen - er kwam troep van de toets af. Dat verdween vanzelf.
    • Ik zou liever een "sober" uitziende gitaar willen hebben en de bloemetjes en fancy inlays in de toets vind ik lelijk. Maar de prachtige sunburst en de vorm/afwerking van de stemkop vind ik weer prachtig.
    • Grover tuners. Gitaar is niet vals te krijgen. Er gaan soms dagen voorbij dat ik de stemmechanieken niet hoef aan te raken.

    Als je een gitaar zoekt die écht goed klinkt, niet al te veel kost, en op de een of andere manier verslavend werkt, overweeg dan deze 's. NB: er is ook een EJ300 (zonder de "S" dus) die geen massief bovenblad heeft. Opletten dus.
    Laatst gewijzigd door Otje; 30 december 2007 om 15:54
    Shut up 'n play yer git'r.


  9. #9

    Standaard

    Gitaar: Blueridge BR-73
    Prijs (evt. met link): 629 bij Bob de Jong, Leeuwarden
    Vorm: 000
    Muziekstijlen: fingerstyle, van traditionele folk en blues tot modern en New Age
    Waarom deze gitaar?
    Ik zocht al een tijdje een 000 of en 00 gitaar voor fingerstyle. Ik kon niet veel meer dan ongeveer 800 euro uitgeven (het is mijn tweede gitaar), en heb een vrij grote aantal gitaren in deze prijsklasse uitgeprobeerd (vooral van Ayers, Seagull, Crafter, Ibanez).
    Het geluid was het doorslaggevende reden (zie hieronder).
    De speelbaarheid is ook heel goed voor een gitaar van deze prijs. De nek is wel wat smal vergeleken met andere gitaren maar zelfs met mijn grote handen vind ik het lekker spelen. Wel even wennen, dat wel, maar ik kan me voorstellen dat het niet voor iedereen is.
    Hij ziet er ook mooi uit, al vind ik dat persoonlijk niet heel erg belangrijk (een hele sobere Martin vind ik ook heel erg mooi).

    Kun je het geluid beschrijven?
    Het geluid is heel erg goed voor het geld. Alle snaren zijn vrij helder. De bas is niet overheersend (en ook niet dof), en de hogere snaren zijn sprankelend en hebben een "crisp" geluid. Het balans tussen de hoge en lage tonen is evenwichtig, met misschien een kleine voorkeur voor de hogere noten. Voor fingerstyle folk, blues, singer-songwriter en New Age is krijg je een lekker geluid voor een redelijk bedrag.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2008
    Locatie
    provincie groningen
    Berichten
    4.680

    Standaard

    Gitaar: Guild gad f40 p (blonde)
    Prijs (evt. met link): 790,00 bij musik produktive, elders omstreeks 1100,00
    Vorm: grand orchestra, gebaseerd op het model valencia van GUILD
    Muziekstijlen: Fingerstyle picking (folk western etc) slag
    Waarom deze gitaar? ik was op zoek naar een goed klinkende acoustic/electric gitaar met een goed element erin ivm met gebruik in mijn band. Ik wilde een gitaar van massief hout, daarbij heb ik minder gelet op merk en uiterlijk, en vooral op klank en speelbaarheid, bij musik produktiv in duitsland heb ik eerst in de "duurdere" gitaarkamer diverse gitaren geprobeert, martins, gibsons, taylors en takamines vanaf 1500 euro, daarna heb ik ivm met mijn budget gespeeld op gitaren in de "middenklasse" ik heb mij daarbij gewoon gitaren laten aanreiken en ben gaan spelen, deze gitaar sprong er omwille van haar geluid en speelbaarheid onmiddelijk uit ook uiterlijk is het een schitterend afgewerkte gitaar. dat is mooi meegenomen. Ikmerkte bij het spelen op deze gitaar dat ik onmiddelijk makkelijker en dus beter speelde, een prettige hals (masseif mahonie met ebben fretboard(met mother of pearl inlay), goed afgesteld en een superklank door de spruce top en flamed maple back and sides... een gitaar die in deze prijsklasse beslist boven het gemiddelde uitsteekt en vergelijkbaar is met de toch behoorlijk duurdere taylor en martin..is echter in china gefabriceert en daardoor goedkoper. wel handgebouwt volgens etiket en met levenslange garantie.
    zit een fishman matrix pick up in waar ik bijzonder tevreden over ben
    Kun je het geluid beschrijven? een heldere krachtige klank die mooi lang doorzingt, warm en goed in balans (hoog laag midden) doet me wel denken aan een duurdere taylor
    Verder opmerkingen/promotiepraatjes/etc.? Plaatje ...


    een aanrader als je in deze prijsklasse een fijn speelbare mooi uitgevoerde gitaar wilt hebben. mocht je op zoek zijn naar een akoestische gitaar met element, dan zou ik je aan raden deze zeker eens te proberen. mijn ervaring is dat je op merk of model niet moet oordelen, je kunt een gitaar alleen echt beoordelen als je hem vasthoudt, en speelt, zelfs van exact hetzelfde type is de ene de andere niet..hout leeft en dat hoor je

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top