Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 6 van 6 EersteEerste ... 456
Weergegeven resultaten: 51 t/m 57 van 57
  1. #51
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.573

    Standaard

    Ik kan uit ervaring melden dat pianisten wel zeker met gevoel kunnen spelen. Onze pianist heeft geen stuk papier nodig.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  2. #52
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.707

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Guitarmania
    Niet totaal. Maar gitaristen zijn over het algemeen minder gestudeerd dan pianisten. Da's de cultuur. Ander probleem is dat piano's altijd zo f*ing zuiver zijn. Als de band vals speelt, ligt het nooit aan de pianist. En de pianist heeft totaal geen begrip daarvoor. Die pianist zit achter een dure vleugel en wordt shagrijnig van de andere bandleden; zo'n dure vleugel, daar kan het niet aan liggen, immers!

    Als een gitarist met een pianist speelt, moet ie dus goed zijn eigen rol kennen: ga geen akkoorden aanslaan, want dat heeft geen enkele toegevoegde waarde tot de pianist. Sla funky-rythm chords aan. Wees een slaggitarist, geen muzikale begeleider.

    Een geef de pianist op zijn flikker als ie het waagt om over een blues grote tertsen te spelen. Minste dat ie kan doen is snel-wisselend spelen met grote en kleine terts. Pianisten zijn te zuiver. Daar kunnen zij ook niks aan doen, zo zit hun instrument in elkaar. Maar als ze er een halszaak van maken, meteen de band uit zetten!

    Er zit nl. nogal wat arrogantie achter pianisten vanwege het feit dat hun instrument net is gestemd door een professional. Laat hem iig zijn eigen instrument stemmen, zoals wij gitaristen ook doen. Dan praten we verder...
    Toch merkwaardig dat ik het zo ervaar dat de meeste piano's niet goed stemmen, gisteren zat ik te kijken naar dat programma van Hans Flupsen en weer was die prachtige vleugel niet goed gestemd. Het is ook een hele kunst om een piano goed te stemmen en dan heb je ook nog verschillende stemmingen zoals de barok stemming en de gelijkzwevende stemming.
    Plus het feit dat een piano meer dan 200 snaren heeft voor de 88 tonen van een standaard piano want een Bösendorfer kan nog meer tonen hebben.

    Jawel en ook de meeste digitale piano's zijn gesampled van een niet goed gestemde vleugel, vooral de japanners hebben kennelijk een ander gehoor.

    Dan is het zo dat een piano en een gitaar twee totaal verschillende instrumenten zijn die totaal verschillend moeten worden aangepakt, je kunt net zo goed een viool vergelijken met een mondharmonica.

    Maar de piano wordt niet voor niets de koning der instrumenten genoemd, niettemin kan zowel de piano als de gitaar mij enorm ontroeren maar ook hevig irriteren. Dat ligt dan aan die vent die het instrument mishandelt, als je een muziekinstrument niet met respect behandelt, gaat het nooit mooi klinken.

    Ik wou dat ik de piano volledig kon beheersen, je kunt er buitengewoon prachtige dingen mee doen. Voor de rest denk ik dat les van een goede leraar alleen maar voordelen heeft, ik heb drumles gehad van een beroemde drummer en die heeft mij een stuk verder gebracht dan ik op eigen houtje had kunnen komen. Als je autodidact wilt blijven kom je tot een bepaald nivo en niet verder, de buitengewoon grote talenten vormen hierop dan wel de uitzondering, maar de meeste mensen zijn niet buitengewoon getalenteerd en moeten gewoon les nemen als ze verder willen komen.

    Ik heb wel eens gehoord dat veel toetsenisten een slecht gevoel voor ritme hebben en dat zou best eens een beetje waar kunnen zijn.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  3. #53

    Standaard

    Guitarmania, ik heb niet zo'n zin om alle fouten in jouw verhaal te verbeteren, het zijn er namelijk een hoop, maar wat mij betreft wat 'hoofdpunten'.

    Ik heb altijd met toetsenisten/pianisten gespeeld en als er problemen waren tussen ons, deed een van ons tweeen -of mogelijk wij allebei- iets fout.

    Het veel voorkomende probleem met de akkoorden zit hem niet in de verschillende instrumenten maar in een gebrek aan akkoorden/harmonische kennis van de instrumentalist. Juist veel gitaristen zijn slechts bekend met 'grepen' en weten helaas niets tot zeer weinig van harmonieen.

    De problemen met stemming kunnen net zo goed aan de duur gestemde vleugel liggen en dat kan om meerdere redenen zijn. Ik heb al eens een stemmer in de pauze van een theatervoorstelling terug laten komen omdat de door hem vers gestemde vleugel te vals was.
    Privacy is geen luxe. Het is een wapen waarmee mensen zich in de toekomst kunnen verdedigen tegen instanties en regeringen die niet langer handelen in het belang van het volk. Onder het mom van ‘terrorisme’ en ‘criminaliteit’ worden ons steeds meer vrijheden afgenomen. Het is tijd om dit een halt toe te roepen.

  4. #54

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S
    Ik heb wel eens gehoord dat veel toetsenisten een slecht gevoel voor ritme hebben en dat zou best eens een beetje waar kunnen zijn.
    Valt reuze mee hoor.
    Privacy is geen luxe. Het is een wapen waarmee mensen zich in de toekomst kunnen verdedigen tegen instanties en regeringen die niet langer handelen in het belang van het volk. Onder het mom van ‘terrorisme’ en ‘criminaliteit’ worden ons steeds meer vrijheden afgenomen. Het is tijd om dit een halt toe te roepen.

  5. #55
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.707

    Standaard

    Zal wel zo zijn Peter, ik heb ook gitaristen meegemaakt met een slecht ritmegevoel en het probleem is dat ze dat zelf helemaal niet zo ervaren.

    Wat de piano betreft: ik heb me laten vertellen dat de vleugel van het concertgebouw maar door twee mensen mag worden gestemd. In de pauze zakt hij ook naar de kelders om te worden gestemd.

    De meeste mensen die een piano hebben laten hem eens per half jaar of nog minder vaak stemmen, maar in een theater en ook in de studio wordt de piano iedere keer dat hij moet worden gebruikt eerst gestemd. Soms komt de pianostemmer om zeven uur 's morgens de studio binnen.

    En ik heb me ook laten vertellen dat als er in de studio klassieke pianostukken worden opgenomen dat de stemmer soms de hele dag aanwezig blijft om in geval van een probleempje in te grijpen. Als je hard gaat op die toetsen wil er wel eens een snaartje gaan weglopen.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  6. #56

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S
    Zal wel zo zijn Peter, ik heb ook gitaristen meegemaakt met een slecht ritmegevoel en het probleem is dat ze dat zelf helemaal niet zo ervaren.
    En nog erger, drummers en bassisten met een slecht ritmegevoel, of ook pianostemmers met een slecht gehoor......

    Ik heb ooit een theaterprogramma gedaan met alleen vleugel en gitaar. Als de vleugel minder gestemd was moest ik die avond harder werken.

    Maar het kan ipv aan de kwaliteiten van de stemmer bijv ook aan de vleugel zelf liggen. Door de vleugel op een bepaalde manier iets te ontstemmen krijg je een soort akoestische chorussing waarmee een slechte vleugel dan toch iets breder kan klinken. Als je de vleugel dan alleen hoort klinkt dat dan nog wel, maar als bijv je akoestische gitaar erbij komt heb je een probleem.

    En een slechte vleugel heeft zeker niet altijd te maken met geldgebrek. Een theater ergens in nederland kocht ooit een oude vleugel uit het concertgebouw, mooi gereviseerd en goed klinkend. Ze hadden in de voorstellingen alleen wat veel last van de weerkaatsing in de zwarte blinkende lak van het soms vele licht. Om dat te 'verbeteren' is die vleugel toen mat gespoten met 'zomaar' een of andere matte lak. Resultaat: vleugel naar de klote. Laatste keer dat ik daar was, was ie nog steeds mat.
    Privacy is geen luxe. Het is een wapen waarmee mensen zich in de toekomst kunnen verdedigen tegen instanties en regeringen die niet langer handelen in het belang van het volk. Onder het mom van ‘terrorisme’ en ‘criminaliteit’ worden ons steeds meer vrijheden afgenomen. Het is tijd om dit een halt toe te roepen.

  7. #57
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    852

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door peter_heijnen
    Guitarmania, ik heb niet zo'n zin om alle fouten in jouw verhaal te verbeteren, het zijn er namelijk een hoop,
    hehe, ach een steetmentje hier en daar... ;-)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top