Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 6 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 57
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.498

    chicken Hoe denkt een gitarist ?

    Hallo,

    Ikzelf speel al een tijdje piano ( of probeer dat tenminste- zie vorige post )

    Op een piano heb je een goed overzicht en het is dan in principe ook niet moeilijk om op elk moment te weten welke noot je speelt.

    Een gitaar is -zeker als je de hogere regionen van de nek gaat verkennen- heel wat onoverzichtelijker. Bovendien vertrekken gitaarspelers vaak van tablatuur ipv noten.

    Wat ik me nu afvraag : hoe slagen jullie gitaristen er nu in "bewust" te zijn van wat je speelt. Denken jullie ook in noten of in "posities" of spelen jullie volledig op gehoor ? Zijn jullie je bewust van elke toon die je speelt of vb enkel van een bepaald beginpunt en eindpunt ? Hangt er misschien een schema van de nek boven jullie bed enstuderen jullie daar elke dag een half uur op?
    (Je kan je natuurlijk ook beperken tot het "indrukken" van het juiste vakje" volgens de tab, maar dit lijkt me -zeker na enige tijd) toch maar onbevredigend).

    Hopelijk vinden jullie mijn vraag interessant genoeg om er op te antwoorden. (Temeer omdat ik me in de toekomst ook wel wat meer met gitaar wil gaan bezighouden dan het kampvuurrepertoire met drie akkoorden dat ik nu beheers )

    Groeten,

    Denis

  2. #2

    Standaard

    Ik speel op gevoel en via tab. De rest van de theorie intreseert me totaal niet. Wat ik wil spelen lukt gewoon. Het is gewoon een gevoel wat je hebt of krijgt. De 1 wil alles precies weten de ander doet het op gevoel. Goed of slecht is er in dit geval niet.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 november 2004
    Locatie
    Hoorn
    Berichten
    354

    Standaard

    De hals van de gitaar is niet zo overzichtelijk als een piano waar alles netjes op een rijtje ligt.
    Vaak kunnen gitaristen dan ook beter tab lezen dan noten. Dit omdat je steed keuzes moet maken waar je dingen op de hals speelt. Welke positie is het makkelijkst.
    Denken in posities en ladder en akkoord diagrammen maakt het leven als gitarist een stuk makkelijker. Door deze te oefenen leer je de hals beter kennen. Je kan op deze manier heel instinctief en op gehoor gitaar spelen.
    Als je de theorie erachter wilt leren kennen kan dat natuurlijk ook en da ga je je meer bewust bezig houden met welke noten je nou eigenlijk speelt en waar op de hals.
    Uiteindelijk is het een combinatie van beide elementen, je speelt de noten die je wilt spelen door te denken vanuit bepaalde posities.
    Pat Martino heeft hier een interessant concept over geschreven. The Nature of Guitar. http://www.patmartino.com
    Heel erg leerzaam als je de gitaar beter wilt doorgronden.

  4. #4

    Standaard

    ik denk relatief, precies vanwege de meerdere opties die je hebt. Alheowel het wle belangrijk is de absolute tonen te kennen op de hals. Omdat je akkoorden en riffs op verschillende posities en in verschillende combinaties kan spelen werkt voor mij relatief het meest. maar een a is een a. dat scheelt ;-)

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    ik speel op gevoel én ik weet een hoop

    de verschillen tussen gitaar en piano:
    * op een piano zit er maar 1 centrale E, op gitaar vind je die maar liefst 3 keer (E12, A7, D2)
    * op piano speel je met 1 toetsaanslag 2 of 3 snaren tegelijk
    * piano heeft witte en zwarte toetsen, gitaar niet. dit is soms een voordeel, soms een nadeel (op gitaar is het spelen van de C maj ladder net zo makkelijk als de Bb maj, op piano niet )
    * op gitaar kan je met 1 hand meer tonen spelen dan op piano, dit komt omdat de tonen op piano soms erg ver uit elkaar liggen in vergelijking met de gitaar (piano: E0 B0 E2 G2 B3 E4 - gitaar 022000 (slechts 2 vingers )
    * op piano kan je de akkoorden heel klein spelen, op gitaar is dit vaak niet mogelijk omdat er dan 2 verschillende tonen op dezelfde snaar gespeeld moeten worden
    * op piano ben je beperkt in het aantal omkeringen dat je kan spelen: op hoeveel manieren (volgorde van tonen) kan jij een Em7 spelen op piano?

    als ik piano speel weet ik veel makkelijker de tonen te vinden die ik wil spelen, op gitaar is dit soms een heel zoekwerk (waar zet ik welke), maar daar tegenover staat dat ik piano heel erg beperkt ben met hoe ik 't speel, vaak laat ik tonen weg om het makkelijker te kunnen spelen, hierdoor klinkt het aan de ene kant veel minder vol dan op gitaar, maar tegelijkertijd, een piano gebruikt meerdere snaren voor 1 toon (toets), dus dat compenseert weer enigszins, al krijgt het akkoord wel een heel andere karakter

    speel dit maar eens op piano (en probeer 't daarna eens op gitaar )
    Dm7 (d f a c)
    Gm7 (g bes d f)
    C7 (c e g bes)
    Fmaj7 (f a c e)
    Bbmaj7 (bes d f a)
    Gm9 (g bes d a)
    Em7b5 (e g bes d)
    A (a cis e)
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 november 2004
    Locatie
    Hoorn
    Berichten
    354

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=-
    ik speel op gevoel én ik weet een hoop

    de verschillen tussen gitaar en piano:
    * op een piano zit er maar 1 centrale E, op gitaar vind je die maar liefst 3 keer (E12, A7, D2)
    * op piano speel je met 1 toetsaanslag 2 of 3 snaren tegelijk
    * piano heeft witte en zwarte toetsen, gitaar niet. dit is soms een voordeel, soms een nadeel (op gitaar is het spelen van de C maj ladder net zo makkelijk als de Bb maj, op piano niet )
    * op gitaar kan je met 1 hand meer tonen spelen dan op piano, dit komt omdat de tonen op piano soms erg ver uit elkaar liggen in vergelijking met de gitaar (piano: E0 B0 E2 G2 B3 E4 - gitaar 022000 (slechts 2 vingers )
    * op piano kan je de akkoorden heel klein spelen, op gitaar is dit vaak niet mogelijk omdat er dan 2 verschillende tonen op dezelfde snaar gespeeld moeten worden
    * op piano ben je beperkt in het aantal omkeringen dat je kan spelen: op hoeveel manieren (volgorde van tonen) kan jij een Em7 spelen op piano?

    als ik piano speel weet ik veel makkelijker de tonen te vinden die ik wil spelen, op gitaar is dit soms een heel zoekwerk (waar zet ik welke), maar daar tegenover staat dat ik piano heel erg beperkt ben met hoe ik 't speel, vaak laat ik tonen weg om het makkelijker te kunnen spelen, hierdoor klinkt het aan de ene kant veel minder vol dan op gitaar, maar tegelijkertijd, een piano gebruikt meerdere snaren voor 1 toon (toets), dus dat compenseert weer enigszins, al krijgt het akkoord wel een heel andere karakter

    speel dit maar eens op piano (en probeer 't daarna eens op gitaar )
    Dm7 (d f a c)
    Gm7 (g bes d f)
    C7 (c e g bes)
    Fmaj7 (f a c e)
    Bbmaj7 (bes d f a)
    Gm9 (g bes d a)
    Em7b5 (e g bes d)
    A (a cis e)
    Je gaat nu heel erg in op je eigen beperkingen op beide instrumenten.
    Het zijn gewoon beide totaal verschillende instrumenten en beide hebben voor en nadelen.
    Uiteindelijk kan iemand die de piano goed beheerst net zo veel uit zijn/haar instrument halen als iemand die het gitaarspel goed beheerst.
    Spelen in Bb majeur op de piano is voor diegene dan net zo makkelijk als op gitaar.
    Verder wat akkoord voicings betreft ben je op piano misschien toch in het voordeel omdat je 10 vingers tot je beschikking hebt en dus ook tien tonen kan spelen en op een standaard gitaar maar 6.
    En op gitaar kan je wel zeker akkoorden klein spelen. Vierklanken misschien niet maar drieklanken wel.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 augustus 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    1.433

    Standaard

    Over het algemeen zijn gitaristen patroontjesdenkers ja... komt omdat het ons zo makkelijk wordt gemaakgt.

    en de gitaristen die op 'gevoel' claimen te spelen wil ik wel eens zien improviseren op een schema dat meer is dan F G A, wnat ik geloof er geen reet van.

    voor ede rest +1 voor yanto, wat een onzinpost weer van jeroen. Jezus

  8. #8

    Standaard

    Ik ben me via vechtsport met Taoisme gaan bezig houden. Ik identificeer mijzelf niet met wat mijn brein (oftewel ego) denkt; voor mij is het een orgaan dat dezelfde waarde heeft als bijvoorbeeld m'n hart of nieren.

    Welnu, als je nadenkt, denk je per definitie na over ofwel het verleden of de toekomst. Het "nu" gaat te snel voor je brein om het te kunnen bevatten. Maar je hebt geen controle over beide (het verleden is voorbij, de toekomst is speculatie).

    Ik heb mijzelf aangeleert om mentale spiekbriefjes te gebruiken als ik muziek speel, waarbij ik mijn brein korte instructies geef. Zodra mijn brein weet wat het moet doen hoef ik er niet meer bewust over na te denken. Onderbewust valt de techniek en notenkeuze vanzelf op z'n plaats.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gitaro
    Over het algemeen zijn gitaristen patroontjesdenkers ja... komt omdat het ons zo makkelijk wordt gemaakgt.

    en de gitaristen die op 'gevoel' claimen te spelen wil ik wel eens zien improviseren op een schema dat meer is dan F G A, wnat ik geloof er geen reet van.

    voor ede rest +1 voor yanto, wat een onzinpost weer van jeroen. Jezus
    Wat een gelul zeg. waarom zou je niet op gevoel kunnen spelen? Het enige nadeel is dat ik geen idee hebt wat ik doe. That's it. WHat about SRV? Die wist toch ook van niks?

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 oktober 2002
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    20.789

    Standaard

    als gitarist is het inderdaad makkelijk om in patronen te denken. Als leidraad kun je de open akkoorden gebruiken, zoals de E, A, D, C en G vormen. Die verschuif je dan over de nek, daarnaast natuurlijk veel pentatonisch gepiel (en die is het best/makkelijkst toe te passen als je de open E aanhoud).
    pokkel'n

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top