Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 19

Discussie: Fretten/Linkerhand

  1. #1

    Standaard Linkerhand

    IK heb sinds kort een bassgitaar, nu heb ik alleen problemen met mijn linkerhand.

    Moet je net als een gewone gitaar met de vingers de snaren met de vingertoppen induwen net als je akkoorden zou spelen? IK zag namelijk laatst iemand die gewoon de wijsvinger, middel en ringvinger over de hele fret legde en induwde zodat hij alleen nog naar z`n rechterhand moest kijken, omdat hij met de linkerhand alle 4 de snaren van de fret induwde.

    Hoe doen jullie dat????

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 november 2001
    Locatie
    den helder
    Berichten
    1.816

    Standaard

    het meest normale is met je vinger top...
    legde hij niet gewoon plat z'n vingers op de overige snaren, maar frette hij alsnog met z'n vinger top? zo doe ik het, ik heb mijn vingers bijna plat, of in elk geval zoveel mogenlijk, over de rest van de snaren liggen... dat vind ik relaxter voor me hand..
    ieder z'n eigen manier, maar fretten doe je vrijwel altijd gewoon met je vinger top...
    more than the X's on our hands...

    :: Mijn bandje ::

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 november 2001
    Locatie
    den helder
    Berichten
    1.816

    Standaard

    oftewel, als ik speel ziet het er zo uit:

    (ik ben het niet op de foto, gewoon een voorbeeld)
    maar ik fret wel met me vinger toppen...
    more than the X's on our hands...

    :: Mijn bandje ::

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sickpunk
    oftewel, als ik speel ziet het er zo uit:

    (ik ben het niet op de foto, gewoon een voorbeeld)
    maar ik fret wel met me vinger toppen...
    Bedankt voor de info, hij deed het inderdaad door zn hele vingers plat op de fret te leggen zover ik het kon zien.

    Het enige probleem dat ik nu wel nog heb, is dat het net lijkt of de hals gigantisch kraakt. Als ik b.v. de Esnaar de 1e fret induw en speel, rammelt (zo lijkt he de E snaar helemaal onderaan de hals, alsof het ergens tegenaan komt. Ik due mijn vinger netjes iets vóór de fret en er niet op, en toch rammelt het gigantisch

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 november 2001
    Locatie
    den helder
    Berichten
    1.816

    Standaard

    ik fret ook een stukje voor de fret, nouje zeg maar tegen de fret aan, niet erop...

    het kan zijn, dat je A) de snaar niet hard genoeg indrukt, B) de snaren te laag liggen, C) de nek te recht staat, D) er steekt een fretje uit of E) een combinatie van allemaal...

    je hals moet recht staan en je snaren laag, maar het moet niet TE zijn zeg maar... maar heb je dit overal op de hals, of op bepaalde plekken? als je zeker weet dat je hard genoeg indrukt(in het begin wil dat nog wel is wat lastig zijn, komt van zelf) ga dan of naar een winkel of naar een bevriende gitarist/bassist en vraag of ze de bass even voor je af kunnen stellen... of er in elk geval even naar kijken...
    more than the X's on our hands...

    :: Mijn bandje ::

  6. #6

    Standaard

    Ik heb zojuist ontdekt wat er fout zit.
    Als ik b.v. de E1 speel, dan komt de E snaar bij de onderste fretten tegen de fretten aan zeg maar, hierdoor komt een geweldig krakend geluid.Bij de andere snaren heb ik dit overgens niet. Sla ik soms de E snaar dan verkeerd aan? Al lijkt me dit raarw ant ik sla ze aan net zoals de andere snaren waar ik geen problemen mee heb.

    De snaar kan denk ik niet te los zijn, want het stemaparaat geeft aan dat de E snaar goed klinkt, weet iemand wat te doen?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 november 2001
    Locatie
    den helder
    Berichten
    1.816

    Standaard

    misschien dat je E snaar te laag, als in: te dicht op de hals, staat of dat er een fret te hoog staat ergens...
    more than the X's on our hands...

    :: Mijn bandje ::

  8. #8

    Standaard Fretten

    Gebruiken jullie alleen je linker wijsvinger voor elke snaar bij de fret in te drukken alleen, of houden jullie per fret al je 4 vingers al standaard ingedrukt bij elke fret, zodat je alleen met de hele hand(4 ingedrukte vingers) van fret vande hals hoeft te verwisselen?

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 september 2003
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    2.423

    Standaard

    Hmmzz, Kun je je vraag wat duidelijker stellen? Ik snap er niet veel van.
    bla

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 november 2001
    Locatie
    den helder
    Berichten
    1.816

    Party

    je gebrukt al je vingers los van elkaar, niet te samen...

    voorbeeld: fret 1 pak je met je wijsvinger, fret 2 met je middelvinger, fret 3 met je middelvinger en fret 4 met je pink...

    goeie oefening ook:

    E: 1-2-3-4-4-3-2-1---------------------------------------------------
    A:-----------------1-2-3-4-4-3-2-1-----------------------------------
    D:----------------------------------1-2-3-4-4-3-2-1------------------
    G:---------------------------------------------------1-2-3-4-4-3-2-1-

    zo kan je A) snelheid opbouwen en B) je vingers trainen...

    denk dta je voortaan beter gewoon 1 topic kan openen, je vragen lijken allemaal wat opelkaar/hebben ongeveer dezelfde strekking...
    more than the X's on our hands...

    :: Mijn bandje ::

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top