Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 8 van 10 EersteEerste ... 678910 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 71 t/m 80 van 94

Discussie: les heeft het nut ?

  1. #71
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 januari 2006
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    6.996

    Standaard

    Sorry mensen, maar ik vind het een beetje onzin...
    Jullie gaan helemaal voorbij aan het feit dat je om goede muziek te kunnen maken en schrijven juist voornamelijk creatief bezig moet zijn, het helpt wel als je een beetje gitaar kan spelen (of een beetje veel) maar dat is eigenlijk niet het belangrijkste...
    Veel 'beginners' verkijken zich naar mijn idee daarop en veel docenten idem dito, ze zijn voornamelijk bezig met oefeningen, toonladders en meer van dat soort geleuter maar verliezen vaak de muzikale context uit het oog...
    En ja, je kan wel leuk liedjes leren spelen en een solo naspelen of wat dan ook, maar wat heb je daaraan, ben je dan echt muzikaal bezig?
    Ik heb toch eerlijk gezegd het idee van niet...
    Natuurlijk moet je je tanden erin zetten, dat ben ik met jullie eens, een eigen band hebben is ook keihard werken, optredens regelen, marketing, soundvorming, songs schrijven en opnemen en wat al nog niet meer, maar ik denk eerlijk gezegd dat muzikanten die zich voornamelijk focussen op techniek, theorie en alles dat achter het gitaarspelen en componeren zit in plaats van het gitaarspelen en componeren zelf er uiteindelijk muzikaal meestal niet echt op vooruit gaan...

  2. #72
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 december 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    447

    Standaard

    Dit begint nog een leuke discussie te worden

    Op zich moet muziek maken ook wel leuk zijn lijkt me zo. Maar je kunt het ook mixen! Ik haal er veel plezier uit om god-weet-hoe-lang te zitten pielen op een solo om hem te leren spelen. Maar als ik dat gepiel dan zat ben wil ik gewoon even lekker kunnen spelen. Dan zet ik iets op dat ik al ken en rag ik gewoon lekker mee! Of iets dat ik nog niet ken en ik doe wat improvisatie.

    Maar zo had ik het er laatst ook over met onze andere gitarist: hij was de bluesladders over de hele hals aan het leren; heb ik ook ooit gehad. Maar ik gebruik er maar 2! Eén in één positie en een ander die wat over de posities schuift. Op zich ben ik daar wel tevreden mee.

    Verder denk ik wel dat het feit dat we internet hebben ook veel scheelt. Je kunt alle akkoorden enz wel downloaden. Maar toch ontdek ik ook dat er hier en daar wel eens een foutje in zit. Zou "de jeugd van tegenwoordig" dat ook nog kunnen? (Ja hoor...ben al 29 )

    En dan tot slot: het hoeft ook niet altijd moeilijk te zijn. Veel schitterende muziek is niet moeilijk. Mijn persoonlijke favoriet is Type O Negative. Eigenlijk helemaal niet moeilijk, maar ik vind het schitterend!

  3. #73
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    3.329

    Standaard

    Aan de ene kant ben ik het daar helemaal mee eens: het gaat erom je eigen ding te doen. Maar soms loop je daarbij vast, krijg je de sound in je hoofd niet uit je vingers. Dan moet je toch nieuwe dingen leren, je grenzen verleggen. Ik hoorde blazers altijd dingen doen die ik ook wou spelen op m'n gitaar, maar ik kwam toch altijd weer uit op mijn eigen vaste licks. Ik heb me flink in bebop moeten verdiepen (wat niet mijn muziek is, ben meer van het funky werk) om mijn ding te kunnen doen.
    Laatst gewijzigd door EuroCinema; 15 januari 2008 om 20:17

  4. #74

    Standaard

    Nou, ik heb mijn eerste les gehad en ik kan nog geen "summer song", spelen!!

    Nah geintje. Ik vond het super! Akkoorden gaat al wel, maar het overpakken schiet niet op, althans niet alle vingers tegelijk op de snaren zetten, vooral het d- akkoord. En losse tonen pakken en de juiste snaar erbij is ook errug lastig.

    Ik heb nog een vraagje: ik wil eigenlijk wat boeken aanschaffen van Ralph Denyard en David Mead, maar heb ik daar naar jullie mening iets aan, of kan ik beter les nemen, zonder teveel informatie van te voren op te nemen?

    Oh ja en hoeveel achterstand heb je als je les neemt op je 32e? (ik leer nu overigens veel sneller dan 10 jaar geleden).

    Alvast bedankt,

    Groetjes,

    Jeroen

  5. #75
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 januari 2006
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    6.996

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EuroCinema
    Aan de ene kant ben ik het daar helemaal mee eens: het gaat erom je eigen ding te doen. Maar soms loop je daarbij vast, krijg je de sound in je hoofd niet uit je vingers. Dan moet je toch nieuwe dingen leren, je grenzen verleggen. Ik hoorde blazers altijd dingen doen die ik ook wou spelen op m'n gitaar, maar ik kwam toch altijd weer uit op mijn eigen vaste licks. Ik heb me flink in bebop moeten verdiepen (wat niet mijn muziek is, ben meer van het funky werk) om mijn ding te kunnen doen.
    Natuurlijk moet je je wel in muziek kunnen en willen verdiepen, maar die verdieping hoeft niet per se in de vorm van of in combinatie met gitaarlessen...
    Ik heb het idee dat het gewoon een zoektocht is, je kijkt eens hier en je kijkt eens daar, je hebt ongeveer wel een idee van wat je wil doen maar doen wat ik wil is mij in principe pas gelukt toen ik die gedwongen zoektocht (bijvoorbeeld naar "iets nieuws") losliet en de dingen meer gewoon liet gebeuren...

  6. #76

    Standaard

    Hee ik ben Noud en ik speel een jaartje gitaar en ik heb les van een helle goede metalgitaar leeraar en je mag zelf je liedjes uitzoeken.
    www.metalgitaarles.nl

  7. #77

    Standaard

    Ik heb nu zo'n half jaar les, en ik begin nu pas wat dingetjes te kunnen. Ik kan alleen tot zover mijn ervaring w.b.t. lessen geven. Ik heb zo'n idee dat lessen wel goed zijn voor techniek, houding, etc. Ik snap ook wel dat les niet voor iedereen weggelegd is. Er zijn nou eenmaal mensen die, zeg maar, te 'eigenwijs' zijn om iets van een ander aan te nemen en hun eigen weg willen gaan. Niets mis mee.

    Maar er zijn ook mensen, zoals ik, die bijvoorbeeld een soort van stok achter de deur nodig hebben om verder te leren. Als ik het helemaal in mijn eentje moet doen, dan ben ik over een jaar nog niet veel verder dan dat ik in het begin van het jaar ben.

    Lessen kunnen heel goed zijn, maar het ligt ook weer helemaal aan de leraar, hoe weet hij zijn lessen zo te maken dat deze aansluiten op wat jij wilt.

    Nou ja, waar het dus op neer komt is dat het helemaal aan jezelf ligt of je lessen nuttig vindt of niet. Ik denk dat niemand je dat kan vertellen, omdat iedereen elkaar toch tegenspreekt aan de hand van eigen ervaringen. Je zult het toch zelf moeten beslissen en gewoon maar eens een aantal lesjes te gaan volgen. Je weet snel genoeg of het je bevalt of niet.
    Nicole a.k.a. Nev a.k.a. Neva

    Iemand Velvet Revolver kaartje kopen voor 1 april 2008 in the Heineken Music Hall? Ik heb nog een kaartje over. €35 inclusief verzendkosten.

  8. #78

    Standaard

    Juist, kijk ik geef zelf les en ik vraag eerst altijd "wat vind je leuke muziek" dan beginnen we daar mee, zoeken we er wat van uit en als die dan gemotiveerd is dan ff wat praktische theorie en dat weer met de nr's samenvoegen... na een paar weken, maanden kijk je hoe die er voorstaat en dan maak je een balans op.

    Je ziet een leerling dan ergens naar toe gaan en komt de motivatie van zelf eigenlijk heel simpel en sindsdien geen ontevreden leerling meer gehad.

    De manier van " de leraar regelt alles en zeg dat MOET je doen" is zo ouderwets en slaat never meer aan, ja alleen bij kampvuur akoorden gitaristen (no offence) maar men wil zo als al eerder gezegd is SNEL wat leren en gelijk gaan, nou dan moet je daar ook aan aanpassen en iets erop verzinnen zodat je nog steeds je idee kwijt kan.

    Soms vraag ik mij af als ik die verhalen zo hoor of die leraren een beetje zijn blijven steken in hun tijd.

    Dit is gewoon de methode die werkt en die moet je gewoon doen in mijn optiek.
    Laatst gewijzigd door DTmaster; 6 februari 2008 om 02:18

  9. #79
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 juni 2004
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.573

    Standaard

    Ik heb nu een maand of 5 les, een half uurtje per week. Ik heb nog nooit een nummer geleerd ofzo, alleen maar toonladders. Verder werken we eigenlijk uitsluitend aan basis techniek, vooral handhouding, plectrumhouding en -gebruik, aanslag en rithmiek. Ik ben er erg tevreden over.

  10. #80
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 januari 2006
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    6.996

    Standaard

    Dat lijkt me nou juist helemaal niks eerlijk gezegd...
    Toonladders, techniek, handhouding en plectrumhouding, daar heb je toch geen reet aan?
    Het enige dat je daarvan gaat doen is accurater en sneller spelen en wie wil dat nou, het gaat er heus niet beter van klinken, in het ergste geval gaat het zelfs slechter en minder eigen klinken omdat je niet meer met je eigen techniek en feel e.d. speelt...
    Just my 2 cents...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top