Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 10 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 94

Discussie: les heeft het nut ?

  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 oktober 2006
    Locatie
    Sittard
    Berichten
    610

    Standaard

    Drie jaar geleden heb ik de gitaar weer opgepakt, na 8 jaar (dieptepunt) deze aan de wilgen laten hangen. Ik heb toen weer les genomen, bij het eerste telefonisch contact vroeg die leraar me welke stijl ik wilde leren spelen. En zo gezegd zo gedaan, in eerste instantie, tijdens mijn eerste les moest ik even laten zien wat ik al kon...qua akkoorden, toonladders etc. Toen begon hij gelijk enter sandman te spelen, en gaf me de tabs mee. (noten lezen op gitaar is me nooit gelukt, heb er ook geen behoefte aan omdat er tabs bestaan ) Twee weken later speelde ik het nummer, niet de solo, maar wel het rythmische gedeelte, waarna sad but true en master of puppets volgden. Conclusie: omdat ik huiswerk kreeg wat me heel erg boeide (Metallica en metal / (hard)rock in het algemeen) speelde ik dagelijks meerdere uren per dag. Veel is dus van de manier van aanpak en dus van je leraar afhankelijk. Ik zou er ook niet aan moeten denken dat ik Jan Smit of Frans Bauer zou moeten leren....maar dat geldt dan voor mij haha.

  2. #12

    Standaard gitaarles hoeft niet saai te zijn

    Maar wat wel heel belangrijk is is de houding van je handen zodat je steeds sneller leert spelen . de acc. enzo horen er gewoon bij . wel zou ik net als de ander adviezen eerst eens even met de leraar kijken waar hij naartoe wil met zijn les en wat jij wilt . als dit matched zit je goed. anders moet je uitkijken naar een andere leraar. de basis hoort erbij maar in guns en roses zit ook een Am ik probeer maar te zeggen het hoeft niet allemaal suf te zijn.


    Simon Says

  3. #13
    Junior Member
    Geregistreerd
    24 april 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6

    Music

    Ik heb een hele leuke gitaarlerares. Zij vroeg me wat voor muziek ik leuk vond en zij kwam met leuke ideeen en ik kwam met mijn favoriete liedjes aanzetten.
    Ik verheug me er iedere keer weer op om les te krijgen van haar, want ik merk gewoon dat ik na iedere les weer beter wordt.

    Ik heb drie leraren gehad en bij deze voelde ik me meteen op mijn gemak en heb het gevoel dat zij het helemaal snapt.
    De andere leraar was teveel met noten bezig, vond ik erg saai..alleen maar uitleggen over die noten en nog geen snaar zowat aangeraakt.
    De ander was teveel met zijn eigen genre bezig. Ik heb 4 maanden lang de begeleiding van de blues moeten spelen terwijl hij uit zijn dak ging met solo's spelen.
    In het begin was het leuk, maar daarna had ik het gevoel dat ik niks anders meer deed.
    Dus het hangt ook van de leraar/lerares af.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 februari 2007
    Locatie
    Mol, België
    Berichten
    2.066

    Standaard

    Nu kan je nummers spelen, maar snap je ook WAT je juist speelt qua noten, nootgraden of -afstanden ?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grayfink
    Wickerman is een lul. Die ga ik niet feliciteren.

  5. #15

    Standaard

    Mijn leraar is echt meesterlijk, de allereerste keer dat ik binnen kwam lopen was het eerste wat hij zei: VET, JE HEBT EEN MANOWAR TSHIRT AAN!!! dus dat is helemaal goed gekomen haha
    Controlling your minds, smashing your dreams.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 maart 2007
    Locatie
    Delft
    Berichten
    350

    Standaard

    Ik heb ook een hele aardige leraar, hij zegt gewoon: wat wil je leren, en dan leert hij het aan me. En hij doet het ook niet via het boekje ofzo denk ik want ik hoef niet persé noten te leren e.d. Ik vind het ook wel jammer dat ik maar 20min per week heb, want ik heb (ook) echt het gevoel dat ik nadat ik iets heb geleerd er beter van word. Ik vooral in de stijl van Guns N' Roses, en toen had hij me een humbucker aangeraden, dat zou hij dan zelf erinzetten voor noppes. Das wel chill.

  7. #17

    Standaard

    Hallo,

    je maakt toch een beetje een denkfout als je denkt dat je bij metal geen akkoorden hoeft te spelen. De akkoorden die bij metal veel gebruikt worden zijn de zogenaamde powerchords. Alhoewel veel metalbands hier juist express vanaf wijken. De reden waarom jouw leraar je akkoorden leert is omdat je moet leren om de grepen over te pakken. Die techniek heb je nodig om je instrument te beheersen. Wanneer je metal wil spelen moet je toch ook echt akkoorden kunnen spelen. In principe zijn de akkoorden de basis van het gitaarspelen. Later kun je je wat meer gaan richten op soleren, waar je ook weer akkoorden voor moet kennen om te weten welke tonen je mag spelen en welke niet.
    Wat noten lezen betreft. Dat heb je alleen nodig wanneer je klassiek gitaar wilt spelen of als studio/sessie muzikant aan de slag wilt gaan. Ik speel al 20 jaar in bands, heb al veel cd's opgenomen en ik heb het noten lezen nog nooit nodig gehad.
    Ik kan me wel goed voorstellen dat je geen nummers van the monkeys wilt spelen. Misschien kun je vragen of je een keer een nummer wat je leuk vindt mee naar de les mag nemen. Misschien kan jouw leraar het voor je uitzoeken. Van welke metal hou je eigenlijk?
    Wel is het zo dat als je niet met plezier speelt je gewoon moet stoppen met gitaarspelen. Dan kun je beter iets anders gaan doen.

    Succes!!

  8. #18

    Standaard De 1 is de ander niet

    Af en toe lees ik hier een berichtje van grafieken en statieken van ladders en nummers en al wat meer voor theoretisch gezeik. Waar het om gaat is dat de een kiest voor theorie en de ander wil gewoon een cd opzetten en de klanken na spelen van dat nummer en ofdat het een penthatonische ladder is of iets anders maakt niet uit want hij / zij speelt dat ene nummer met alles erop en eraan .. 84% van de blues gitaristen weten niks van ladders en acc. Ze spelen gewoon muziek.. in de oude blues tijd konden deze mensen niet eens lezen laat staan noten leren .. Nu zijn we een 100 jaar later en nu gaan wij onze leerlingen vertellen dat e wel de ladders uitgekauwd moeten weten anders kan je geen blues spelen Zoals deze grote namen.. Zoals we nu wl weten weet BB king niks over acc en ladders.. Alles geleerd op gevoel.. Nou en dat is geen kleine jongen geworden .. Theorie is leuk voor de gene die geintreseerd is hierin .. maar om muziek te maken is het bull shit ..

    Simon Says

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    852

    Standaard

    JA! Het heeft nut!

    Altijd les nemen: iedereen heeft een mentorman nodig. Aan de stelling van Pythagoras was je ook nooit gekomen zonder wiskundeleraar. Dan had je nu nog je hoofd gebroken over driehoeksverhoudingen.

    Mensen die zeggen dat les hebben geen nut heeft, zijn ofwel razend intelligent (en die mensen bestaan niet), ofwel heel erg lui (en daar zijn er een hoop van).

    Heel simpel: als je wilt leren, leer je van een leraar.

    Verder heb ik er niks over te zeggen. Je merkt het als je je leraar spreekt. Zo'n leraar zorgt er iig al voor dat je je spieren niet verkloot door spanningen etc.. En bovendien haalt ie je in een muzikale wereld, raad je CD's aan, geeft je bladmuziek, geeft voorbeelden en is een waanzinnige gitarist in je directe omgeving.

    Dat is autodidactisch niet in te halen.

  10. #20

    Standaard

    Als je leraar je alleen stomme liedjes enzo leert en je de liedjes die jij leuk vind niet wil leren (zelfs nadat je het hebt gevraagd) zou ik een andere leraar zoeken, ook al omdat je niet graag naar de les gaat.

    Ik ga graag naar de les omdat mijn leraar me de liedjes leert die ik zelf wil, met af en toe wat theorie tussendoor (wel eerst akkoorden geleerd). Toen ik op mezelf leerde /probeerde te leren was ik niet gemotiveerd, vond ik gitaarspelen niet echt fijn.

    Hoe fijn je gitaarspelen vind hangt dus ook af van de leraar, les heeft dus nut.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top