Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6

Discussie: fx loop schema

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 maart 2007
    Locatie
    Ass'n
    Berichten
    807

    Standaard fx loop schema



    Ik wil mijn bandecho permanent onderin een versterker parkeren, en daarvoor een effects loop aan mijn versterker toevoegen (lijkt qua schema op een Vox AC-15 met EF86).
    Alleen het effect (dus het 'wet' signaal) moet via de loop toegevoegd worden, waardoor (volgens mij) alleen een parallel loop overblijft.

    Niks te vinden uiteraard, alleen bovenstaand schema (was onderdeel van een volledige versterker).

    Misschien ten overvloede: links is in, rechts is uit.
    Nu ontbreekt mij de kennis om te beoordelen of deze schakeling zo toe te passen is, dus commentaar/aanvullingen/verbeteringen zijn zeer welkom.

    Vergeten te vermelden: buis ECC81 en B+ van 280V
    Laatst gewijzigd door '66 special; 7 april 2007 om 13:53 Reden: aanvullende info

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 oktober 2002
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    20.789

    Standaard

    zo te zien zal deze schakeling wel werken, ik heb al verschillende varianten op fx loops gezien, maar op HCAF waar deze discussie ook wel eens voorbij kwam heeft Olaf Krampe een paar keer een schema gepost die vrij simpel was wat betreft onderdelen en door peter diezel himself was 'uitgevonden', ik zal eens kijken of ik hem kan vinden!

    niet gevonden, maar wel een heleboel andere fx loops!

    http://blueguitar.org/schems.htm#MiscMod
    Laatst gewijzigd door Negative K3 fan; 8 april 2007 om 16:11
    pokkel'n

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 maart 2007
    Locatie
    Ass'n
    Berichten
    807

    Standaard

    Het wordt waarschijnlijk weer solderen en proberen
    Toch jammer dat de 'King Tut' link dood is bij Blue Guitar. Ik heb zo'n vermoeden dat daar het schema stond wat hier bij hoort:
    http://www.londonpower.com/kits/bfx.htm

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 januari 2007
    Locatie
    Zaanstad
    Berichten
    220

    vraagje

    Wat doet een "Fx loop" nou eigenlijk?

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 maart 2007
    Locatie
    Ass'n
    Berichten
    807

    Standaard

    Het korte antwoord is dat je een effect tussen de voorversterkingstrap en de eindversterkingstrap zet, ipv voor de voorversterkingstrap.

    Het effect komt dus niet op je 'kale' gitaargeluid, maar het geluid dat al door de voorversterker is 'gekleurd'.

    In mijn geval heb ik nu een bandecho tussen de gitaar en de versterker, met alle ruis die er bij hoort.
    Ik ontdekte een poosje terug dat als ik alleen het effect signaal van de bandecho gebruikte de ruis niet meer zo prominent aanwezig was.

    Met een FX loop zoals in het schema (als ie werkt) kan ik het droge signaal in de versterker houden, een beetje signaal 'aftappen', door de bandecho sturen en dat signaal (alleen echo) weer toevoegen aan het droge signaal.

    Het resultaat is een beter geluid.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 oktober 2002
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    20.789

    Standaard

    ja en een overstuurd geluid met een echo erop klinkt veel beter (anders) dan een echoend geluid met oversturing erop, als je begrijpt wat ik bedoel...
    pokkel'n

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top