Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 5 EersteEerste 12345 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 43
  1. #21

    Standaard

    Een aardlus heeft weinig te maken met het wel of niet goed geaard zijn van je stopcontact. Dit kan ook brom veroozaken maar dat is een ander soort brom die je hoort als je bijvoorbeeld de snaren van je gitaar loslaat. Verder zit de aarding van je stopcontact niet aangesloten in een transformatorhuisje een paar straten verderop. Dit zou levensgevaarlijk zijn. Ieder huis heeft dus een eigen aardpen die in de grondgeslagen zit.

    Het hele verhaal rond aarding, massapotentiaal en lussen is best ingewikkeld maar ik zal mijn best doen het uit te leggen.

    Voor het massapotentiaal in een versterker of ander apparaat wordt gesteld dat deze 0 Volt is. Dit potentiaal echter is relatief 0 Volt en niet werkelijk 0 Volt. Dat wil zeggen: Het massapotentiaal is alleen 0 Volt t.o.v. de andere spanningen in dat apparaat. In een ander apparaat is het massa potentiaal ook 0 Volt, maar ook daar weer alleen t.o.v. de andere spanningen in dat zelfde apparaat.

    Simpel gezegd is de massa van apparaat X 0 Volt t.o.v. de andere spanningen in apparaat X en is de massa van apparaat Y 0 Volt t.o.v. de andere spanningen in apparaat Y.

    Dit betekent dat het werkelijke massapotentiaal van apparaat X en het werkelijke (*) massapotentiaal van apparaat Y t.o.v. elkaar kunnen verschillen. Deze verschillen ontstaan bijvoorbeeld door inductiespanningen van magnetische velden om ons heen. Op ieder metalen oppervlakte worden spanningen geinduceerd.

    (denk aan het vastpakken van je gitaarplug: ook in je lichaam wordt spanning geinduceerd door magnetische velden om ons heen. Deze spanning hoor je dan versterkt door je versterker)

    De kans dat de (wisselende) inductie spanning op apparaat X gelijk is aan de inductie spanning op apparaat Y is zeer klein. Door deze aan elkaar te verbinden via een patch kabel wordt het potentiaal van massa X en massa Y op de ingangen gelijk getrokken en heb je geen brom. Als je daarnaast echter ook nog op een ander punt de massa met elkaar verbind (via de stekkers in een stopcontact met randaarde) krijg je een lus of te wel aan gesloten kring. In deze gesloten kring of aardlus kan een stroom gaan lopen en dat is de brom die je hoort.

    Deze lus ontstaat ook als je alle apparaten aansluit op een geaarde stekkerdoos en deze stekkerdoos aansluit op een ongeaard stopcontact. Een aardlus heeft dus weinig te maken met aarding op zich, maar aardlus betekent gewoon dat er via de aarde draad van het stopcontact een gesloten circuit of stroomkring ontstaat.

    Det er ook apparaten zijn waarbij geen lus ontstaat komt omdat bij veel apparaten de massa gescheiden wordt gehouden van de stopcontact randaarde. De randaarde zit dan voor de veiligheid aan het chassis maar de massa van het apparaat blijft daarvan gescheiden. Zo krijg je geen lussen.

    Ik hoop dat het nog te volgen is.....

    Edit: (*) relatieve moest werkelijke zijn.
    Laatst gewijzigd door guitarnijboer; 8 september 2007 om 16:23

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 mei 2005
    Locatie
    Noordwijk
    Berichten
    1.362

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitarnijboer
    Verder zit de aarding van je stopcontact niet aangesloten in een transformatorhuisje een paar straten verderop. Dit zou levensgevaarlijk zijn. Ieder huis heeft dus een eigen aardpen die in de grondgeslagen zit.
    Hier gaan we weer met de aard-onwaarheden. Bij een TN-stelsel wordt de aarde wel degelijk door het energiebedrijf meegeleverd

    Dirk zou dus wel eens gelijk kunnen hebben.
    Ibanez RG 7 620 -> Ibanez TS9 808 mod -> SLO/DR/5150-kloon -> Mesa Recto Trad. 4x12

  3. #23
    Member
    Geregistreerd
    1 augustus 2006
    Locatie
    Neerpelt
    Berichten
    38

    Standaard

    Ik heb de draadloos-unit er eens uit gehaald en boven op de rack gelegd. Zo is de brom volledig weg, dus misschien dat humfrees of zelfgefabriceerde rubbertjes zullen helpen. Zal wel wat experimenteren
    Nog bedankt voor de uitgebreide uitleg!

  4. #24

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Geronimo
    Hier gaan we weer met de aard-onwaarheden. Bij een TN-stelsel wordt de aarde wel degelijk door het energiebedrijf meegeleverd

    Dirk zou dus wel eens gelijk kunnen hebben.
    Deze ontwikkeling had ik inderdaad gemist, maar je hebt gelijk. Sinds kort wordt de nul lijn soms ook als aarde gebruikt. Dit veranderd echter niets aan mijn verhaal want zoals uitgelegd heeft een aardlus met de aarding zelf niets te maken, maar slaat dit op de gesloten stroomkring (lus) die via de aardedraad ontstaat.

    Evengoed toch weer wat geleerd.

    Edit: @flowers: mooi dat je je probleem hebt opgelost!

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 mei 2005
    Locatie
    Noordwijk
    Berichten
    1.362

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitarnijboer
    Deze ontwikkeling had ik inderdaad gemist, maar je hebt gelijk. Sinds kort wordt de nul lijn soms ook als aarde gebruikt. Dit veranderd echter niets aan mijn verhaal want zoals uitgelegd heeft een aardlus met de aarding zelf niets te maken, maar slaat dit op de gesloten stroomkring (lus) die via de aardedraad ontstaat.

    Evengoed toch weer wat geleerd.
    Inderdaad, dat is bij een TN-C of TN-CS stelsel het geval. Bij een TN-S stelsel gaat de PE leiding helemaal naar het trafohuis, naast de aparte nulleiding.

    En ik kan me het voorstellen dat de een honderden meters lange draad door zijn weerstand brom minder goed afvoert dan een draad meteen naar aarde zoals DH zegt.
    Ibanez RG 7 620 -> Ibanez TS9 808 mod -> SLO/DR/5150-kloon -> Mesa Recto Trad. 4x12

  6. #26

    Standaard

    Hier staat een hoop technische info, tof om te weten.
    Vaak is het inderdaad toch in elke situatie weer anders, ff inhaken:

    Live speel ik met een 2 amp A/B setup, een 2203 met cab en een Valvetech combo. De Valvetech is altijd stil, maar zodra de Valvetech en 2203 tegleijk aanstaan, krijgt de 2203 er een zoemende brom, bijgeluid bij. Dit wordt iets minder hard als ze op een ander stopcontact staan.
    Verder speel ik er met een pedalboard bij met 2 gestabiliseerde voedingen, 1 voor de effecten voor de amp en 1 voor de effecten in de loop.

    Als ik beide versterkers aansluit op andere stopcontacten, blijft het euvel.
    Er is hier ooit een youtube link geweest over een hele simpele en vooral praktische uitleg over hoe je alle bijgeluiden met 2 gitaaramps in een A/B setup vermijd. Ik kan het niet meer vinden, weet iemand dit? Dit is denk ik erg nuttig voor veel mensen hier met deze verschijnselen.

  7. #27

    Standaard

    http://www.taylorguitars.com/see-hea...Loops_High.wmx

    Met dank aan sebastiaan hier op het forum.
    Super praktische handleiding!

  8. #28

    Standaard

    Inderdaad veel nuttige info in dit draadje, ik zal hem deze week even opschonen en er een sticky van maken!

    Morris
    http://madriaens.wix.com/morris

    ----------------------------
    Te koop: Tyler Burning Water strat (2400)

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Noord Brabant
    Berichten
    2.687

    Standaard

    dat vind ik een ontzettend goed plan! We kunnen wel een 'rack bouwen voor dummies' post gebruiken en zeker als het over hum/groundloops gaat. Zal nog wel een jaar of 10 duren voor ik het echt snap!
    LTD MH-1000NT > Maxon OD-808 > EVH 5150 Mini > Bogner 2x12 OS

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Geronimo
    Inderdaad, dat is bij een TN-C of TN-CS stelsel het geval. Bij een TN-S stelsel gaat de PE leiding helemaal naar het trafohuis, naast de aparte nulleiding.

    En ik kan me het voorstellen dat de een honderden meters lange draad door zijn weerstand brom minder goed afvoert dan een draad meteen naar aarde zoals DH zegt.
    heb geen verstand van die stelsels, maar zover ik weet word toch elk huis van een aarde voorzien via een stalen pen in de grond en een aansluiting in de meterkast.
    waar is die dan voor?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top