Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 43

Hybrid View

  1. #1
    Member
    Geregistreerd
    6 oktober 2005
    Locatie
    Krimpen a/d IJssel
    Berichten
    51

    chicken Sticky: Wat is een Aardlus??

    Hallo ik heb bij mijn VHT GP3 en Mesa 2:90 een onwijze brom. ik dus humfrees kopen maar nee niks geen effect nu vertelde mij iemand dat ik 1 van de 2 zijn aarde afvoer naar stopcontact moet verwijderen maar welke (dus preamp GP3 of poweramp 2:90) en kan dat geen kwaat?

    Alvast bedankt.
    Samson PB 10 <> Mesa Triaxis <> Rocktron Replifex <> Mesa stereo 2:90 <> Mesa 4x12 Stiletto!!!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 augustus 2004
    Locatie
    www.vai.com
    Berichten
    1.182

    Standaard

    nee,volgens mij niet.
    For the love of god, My passion has become warfare!

    vai rules!

    golden earring rocks!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 juni 2004
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.573

    Standaard

    Daarop aanhakend: wat is eigenlijk een aardlus en waarom geeft dat brom ?

  4. #4
    Member
    Geregistreerd
    6 oktober 2005
    Locatie
    Krimpen a/d IJssel
    Berichten
    51

    chicken

    Oke dus het kan geen kwaat maar welke kan ik het beste ontkoppelen van zijn aarde de pre- of poweramp? En rjong999 zoek voor het begrip en uitleg aardlus ff gewoon op dit forum.
    Samson PB 10 <> Mesa Triaxis <> Rocktron Replifex <> Mesa stereo 2:90 <> Mesa 4x12 Stiletto!!!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juli 2003
    Locatie
    Batman
    Berichten
    10.472

    Standaard

    Maakt niet uit.

    Om een aardlus te krijgen moeten de twee aardes met elkaar in contact komen. Haal je de aarde van de een los is de brom weg en het ene apparaat wordt geaard door de aarde van de ander(ze hebben immers contact omdat je anders geen aardlus krijgt).

    Correct me if I'm wrong.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 juni 2004
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.573

    Standaard

    Sorry dat ik je irriteerde met mijn domme vraag, Keesie...ik zal het iets anders stellen:

    Alle apparaten die ik gebruik hebben stekkers met randaarde. Waarom mogen die niet met elkaar verbonden zijn, waarom geeft dat dan brom ? Is het dan niet gevaarlijk om de randaarde los te maken, het zit er toch niet voor niks op ? Galvanisch verbinden doe je ze toch al, want ze zitten op hetzelfde net aangesloten. Waarom gaan apparaten brommen als je de aardes ervan verbindt ?

    Ik heb in het forum gezocht maar dit niet zo 1-2-3 kunnen vinden. Mocht het er echter wel staan dan zal ik alle toepasselijke beledigingen zonder commentaar slikken.

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rjong999
    Sorry dat ik je irriteerde met mijn domme vraag, Keesie...ik zal het iets anders stellen:

    Alle apparaten die ik gebruik hebben stekkers met randaarde. Waarom mogen die niet met elkaar verbonden zijn, waarom geeft dat dan brom ? Is het dan niet gevaarlijk om de randaarde los te maken, het zit er toch niet voor niks op ? Galvanisch verbinden doe je ze toch al, want ze zitten op hetzelfde net aangesloten. Waarom gaan apparaten brommen als je de aardes ervan verbindt ?

    Ik heb in het forum gezocht maar dit niet zo 1-2-3 kunnen vinden. Mocht het er echter wel staan dan zal ik alle toepasselijke beledigingen zonder commentaar slikken.
    Ik zou ook NOOIT zomaar de aarde loskoppelen. Het beste is om alle apparaten op één punt te aarden in het rack (star grounding) of een line isolator te gebruiken op het apparaat dat de loop veroorzaakt. Hierdoor wordt de aarde in het line signaal onderbroken, wat de lus veroorzaakt. En das een stuk veiliger dan het hele apparaat niet aarden.

    Morris
    http://madriaens.wix.com/morris

    ----------------------------
    Te koop: Tyler Burning Water strat (2400)

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 maart 2006
    Locatie
    oost,west,thuis best
    Berichten
    211

    Standaard

    Ik was degene die je vertelde dat je een van de twee moest loskoppelen.

    Je JMP klinkt trouwens erg goed met mijn JFX en mijn 9200 eindtrap.Een goede professionele heavy metal gear.Mijn dank.De jfx is toch echt een geweldig effect met de jmp samen.

    Toen ik wegliep met mijn nieuwe aanwinst(jmp1)hoorde ik een gejuig uit je huis komen.Dit was omdat je mij die JMP-1 verkocht had????

    Wel ,wat ook kan zijn is dat je een strooiveld hebt ,en dat de brom daardoor veroorzaakt wordt.Dan moet je verschillende cases gebruiken.Vind ik trouwens altijd beter,maar dat is persoonlijk.

    Probeer dat ook eens
    Het zijn niet te veel noten,juist genoeg,juist genoeg

  9. #9

    Standaard

    Om een aardlus te krijgen moeten de twee aardes op 2 plaatsen met elkaar in contact komen. Bijvoorbeeld in een apparaat aan het begin van een dubbele (2xjack) verbinding en bijvoorbeeld in een pedaal aan het eind. Of bijvoorbeeld een aarde verbinding die tussen 2 metalen apparaten in een 19"kast ontstaat EN ook nog eens door een kabeltje daartussen. Ook een dubbele aard verbinding. Die 2 aardes vormen een cirkel. Een cirkel werkt als een spoel (=pick-up) en een spole pikt brom op van transformatoren in de buurt.

    Haal je de aarde van de een los is de brom weg en het ene apparaat wordt geaard door de aarde van de ander(ze hebben immers contact omdat je anders geen aardlus krijgt).

    Met dank aan Aart

  10. #10
    Member
    Geregistreerd
    1 augustus 2006
    Locatie
    Neerpelt
    Berichten
    38

    Standaard

    om even in te pikken op het hele aardlus gebeuren... ik heb ook 'n rack met eindversterker, boss gx-700 en een wireless. Als ik zonder de wireless speel heb ik totaal geen ruis, maar eens ik via de wireless wil spelen krijg ik 'n gigantische brom. Het rare is dat maar 1 apparaat (de eindversterker) geaard is, en toch zit ik met die brom. Wat kan hiervan de oorzaak zijn?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top