Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 27

Discussie: compressor

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard compressor

    ik heb vrijdag een condensator mic gekocht (Superlux CM-H8BH)

    voor opnemen bij mij thuis gebruik ik de Tascam US-122 (met fantoomstroom), die via USB op mn PC is aangesloten

    nou had ik ook gelijk een mini compressor (comp16 van presonus) er bij gekocht om tussen de mic en tascam te zetten, maar helaas, op de comp16 kan niet direct een mic aangesloten worden

    wat kan ik nu het besten doen?

    1. zijn er andere compressors waar je wel direct een condens.mic op kan aansluiten?

    2. moet ik wat ik nu heb houden, maar er een klein mengpaneeltje of mic.versterkertje tussen zetten?
    (liever niet want dit kost weer extra geld, en ruimte)

    3. zijn er nog andere (goedkopere) mogelijkheden?

    as woensdag ga ik terug naar Feedback, omdat ik ook nog een kabeltje vergeten was, en ik kan dan nog dingen ruilen
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  2. #2
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.707

    Standaard

    Wat moet je met een externe compressor als je met je PC opneemt? Er zijn hardstikke goede compressor plugins.

    Een compressor geeft geen phantomspanning en outboard compressors werken op een hoger spanningsnivo, op -10dB of +4dB (schakelbaar) en worden dus normaal gebruikt via de insert van een mengpaneel bijvoorbeeld.

    Een microfoon geeft maar enkele milivolts. (-10dB is 150mv)
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  3. #3

    Standaard

    Een compressor/limiter/gate gebruik je ook meestal als INSERT. En die zit ws niet op je Tascam US-122.

    Er zit wel een balanced (XLR) aansluiting op die comp16 van presonus maar geen fantoom, daar zul je eigenlijk dus een los bakkie voor moeten hebben.

    Al-met-al, volgende keer iets beter nadenken over wat je koopt ? (soms is het idd wel lastig, maar toch)

    Ik zou die comp16 van presonus lekker inruilen gezien je compressie beter tijden het mixen kan gebruiken. Daar zijn prima plug-ins voor. Een comp kun je tijdens opname best wel gebruiken als limiter, maar ik denk dat je dat ding al snel aan de kant gaat leggen.

  4. #4

    Standaard

    op zich is er toch best een goede redenatie (nl. betere signaal ruis verhouding?) achter een hardware compressor tijdens de record fase, gesteld dat het ook echt nodig is ?

  5. #5
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.707

    Standaard

    Glenn, ik zal nooit een compressor gebruiken tijdens de opname, ook niet met een buitengewoon dynamische vocalist. Er is geen weg meer terug en in de mix heb je nog alle mogelijkheden.

    Je kunt multing toepassen (parallel compression) en dat kun je zelfs met meerdere vormen van compressie doen.

    Als ik een heel erg dynamische zanger(es) moet opnemen gaat het signaal gewoon naar twee sporen waarvan de een harder wordt opgenomen. Als er dan een flinkt in de stress gaat heb ik nog een zachtere die niet vervormt.

    Opnemen met compressie heb ik vroeger wel gedaan maar dat is me nooit bevallen.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  6. #6

    Standaard

    hai Han, goed idee, dat dubbel tracken met verschillende geluidssterktes. Ik heb een analoge signaal splitter, dus dat ga ik zeker 's proberen.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    dus compressor terug brengen, en bij opnamens die heel erg dynamisch zijn, op 2 of meerdere tracks opnemen met verschillende input levels

    ok, bedankt voor de tips

    kunnen jullie me nog wat over m'n nieuwe mic vertellen, ik kan er weinig over vinden op google (meeste in 't frans), is ie een beetje goed; prijs/kwaliteit verhouding (€89), of zijn er betere voor deze prijs?
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  8. #8

    Standaard

    Op de US 122 zit wel een insert, dus daar moet ie in. Zorg wel voor het goeie snoertje, een insert is een heen-en-weer verbinding, mert aan de comp-kant twee pluggen, 1 voor in en 1 voor uit, en in de US122 een stereoplug, daar gaat zowel het heen als het terug signaal door.Dat moet prima werken, maar je kan je afvragen waarom je met compressie wil opnemen, zie ook de fvoorgaande posts.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    ik ga die compressor terug brengen en het opnemen eerst zonder proberen

    ik neem op met CuBase en die heeft een prima standaard compressor (heb ik me laten vertellen)

    ik dacht zelf dat voor het opnemen met een condensator mic, er altijd een compressor voor moest staan (tussen mic en opnamen apparaat)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=-
    kunnen jullie me nog wat over m'n nieuwe mic vertellen (Superlux CM-H8BH), ik kan er weinig over vinden op google (meeste in 't frans), is ie een beetje goed; prijs/kwaliteit verhouding (€89), of zijn er betere voor deze prijs?
    aub?
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  10. #10

    Standaard

    Ik denk dat deze microfoon voor jouw doeleinden het voorlopig prima doet.
    Voor 89 euro hoef je geen wereldwonderen te verwachten, maar ik denk dat ie kan doen wat jij wilt. Tegen die tijd dat je misschien toch een andere wilt, heeft ie z'n geld vast en zeker al opgebracht.
    Mijn opnames lukken ook nog steeds prima met een Behringer B1, alhoewel ik weet dat er betere mics in de markt zijn. Maar die zijn niet compatible met mijn budget .

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top