Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 13 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 122
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 maart 2007
    Locatie
    Delft
    Berichten
    350

    Standaard

    Ziet er goed !

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 februari 2007
    Locatie
    N-H
    Berichten
    1.017

    Standaard

    Nou bedankt allemaal voor de reacties . Ik vroeg mij af wat een beetje normaal is voor een neck aansluiting, het gat daarvan. Ik ben van plan hem ongeveer 3/4e van de dikte van de body in te frezen, en dan net zo diep als tot de laatste fret. Dat zon beetje 90 mm in de body. En dan ga ik em lijmen. Ik denk zelf dat dat voldoende is. Of is bijvoorbeeld 1/2e van de body dikte ook al voldoende?

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 december 2001
    Locatie
    Beverwijk
    Berichten
    131

    Standaard

    Ik probeer mijn hals altijd zo diep mogelijk in de body te verzinken. Naar mijn mening is dit beter voor de uiteindelijke sustain van je gitaar.

    Het ziet er tot nu toe allemaal top uit!!
    Gitaarbouwer

  4. #24

    Standaard

    vet man deze ga ik zeker volgen... ik ga zelf waarschijnlijk over een jaartje ofzo (als ik het zolang volhoud!!) ook zelf een gitaartje in elkaar flutsen en ik vind het echt chill hoe goede plaatjes je erbij doet. Echt een pro hierin ben ik niet dus ik heb nog het meeste aan plaatjes:

    maarja in ieder geval een strak gitaartje wat je in elkaar aant zetten bent, je schiet ook al heel erg op volgensmij in deze korte tijd!!

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 februari 2007
    Locatie
    N-H
    Berichten
    1.017

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Liquorish
    vet man deze ga ik zeker volgen... ik ga zelf waarschijnlijk over een jaartje ofzo (als ik het zolang volhoud!!) ook zelf een gitaartje in elkaar flutsen en ik vind het echt chill hoe goede plaatjes je erbij doet. Echt een pro hierin ben ik niet dus ik heb nog het meeste aan plaatjes:

    maarja in ieder geval een strak gitaartje wat je in elkaar aant zetten bent, je schiet ook al heel erg op volgensmij in deze korte tijd!!
    Ja thanks! Het is in ieder geval heel leuk om te doen vind ik. Maar veel naar andere projecten kijken helpt wel voor je ermee begint, en ik heb er dan ook een boek van gekocht, van melvin hiscock how to build your own electric guitar. Dat is een aanrader want daar staat wel een hele hoop nuttige info in. Ik ben nu 6 weken aan het bouwen ofzo, maar ik heb er niet heel veel tijd voor, school/werk/gitaren enz. maar is wel tof om te doen!! Ik wacht nu op een freesje die ik besteld heb met een bovenlagertje, dan kan de pickupsparingen uitfrezen en de necksparing. en daarna een start maken met de neck.

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.480

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -geert-
    Ik wacht nu op een freesje die ik besteld heb met een bovenlagertje, dan kan de pickupsparingen uitfrezen en de necksparing. en daarna een start maken met de neck.
    Misschien heb ik het mis, maar....
    Als je nu de neckpocket al freest, zonder de neck te hebben, dan moet je later de neck passend in de neckpocket maken.

    Is het niet makkelijker om eerst de neck te maken, hier een malletje op pas maken, en dan de pocket frezen?
    De neck loopt ook nog taps, en deze tapsheid is in feite af te leiden van de stringspacing bij de brug en bij de topkam, dus dan zou je ook nog eerst de brug nodig hebben voordat je de uitsparing freest?

    Of moet ik me het me anders voorstellen?


    Ziet er erg mooi uit zo in ieder geval!

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2005
    Locatie
    Heerhugowaard
    Berichten
    1.216

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis
    Is het niet makkelijker om eerst de neck te maken, hier een malletje op pas maken, en dan de pocket frezen?
    Hey,

    Is een goeie opmerking, echter, het ervanaf hoe je de halsaansluiting maakt. Ik heb zelf ook eerst de hals gemaakt en daarna de neckpocket gefreest.
    Maar bijv. een Les Paul heeft t.p.v. de aansluiting een versmald deel onder de toets zitten wat in de body wordt verlijmd. Dan ben je dus niet meer afhankelijk van je tapsheid van je hals en hoef je de neckpocket alleen maar op de juiste plek te frezen. Bij een set-neck zoals bijv. een strat, dan zou ik zelf inderdaad ook wachten tot de hals af is. Maargoed, constructie-afhankelijk zeg maar.

    vr.gr.

    Branko

  8. #28

    Standaard

    Ik zou eigenlijk altijd wachten op de hals voordat je een pocket freesd, hoe die ook in elkaar zit. De meeste halzen van mij zijn a la Les Paul geweest, en ik vind het stukken makkelijker om een tikje met de beitel de boel aan te passen aan de pocket, eigenlijk. En ik wil volstrekt zeker zijn dat die hals goed recht op de body staat (bijvoorbeeld: je hebt de tenon net een halvemm scheef gezaagd, pas je je mortise aan).

    Net zoals bij een brug, altijd eerst de boel in handen, dan pas gaten maken!

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2005
    Locatie
    Heerhugowaard
    Berichten
    1.216

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mattia
    Ik zou eigenlijk altijd wachten op de hals voordat je een pocket freesd, hoe die ook in elkaar zit.

    Net zoals bij een brug, altijd eerst de boel in handen, dan pas gaten maken!
    Yep,

    Helemaal mee eens!!!!

    vr.gr.

    Branko

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 februari 2007
    Locatie
    N-H
    Berichten
    1.017

    Standaard

    Ja bedankt voor de tips!! ik zat nog beetje te dubben erover maar is waarschijnlijk idd wel makkelijker om het gat naar de nek aan te passen. Ik heb de brug en eigelijk alles voor de gitaar al binnen tot aan de grondlak aan toe, dus dat is wel lekker. Maar ik ben van plan om het gedeelte van de neck wat de body ingaat wel wat smaller(+/- 5mm beide kanten) te maken soort blinde pen en gat verbinding zegmaar. scheelt ook weer dat ik em niet taps hoef te maken, en dan heb ik ook van de body wat meer vlees bij de cutaways om te lijmen. ok ik ga dus eerst nu aan de onderkant van de neck beginnen!!

    geert

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top