Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 13 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 122
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 februari 2007
    Locatie
    N-H
    Berichten
    1.017

    Smile Mijn zelfbouw gitaar

    Hey mensen!! Ik ben redelijk niew hier op het forum, kwam hier wel eens kijken naar alle fotos en verhalen, erg leuk om te zien. Ik speel nu 3 jaar gitaar, op een gibson lp en een fender squire strat. En ik kreeg zin om er zelf een te gaan maken. Heb er daarna veel over gelezen boek gekocht enz.. en toen maar begonne. Ik werk bij een bouwbedrijf, en we hebben een hele machine werkplaats dus dat is altijd wel handig, maar ik wil toch het meeste thuis doen.

    Het word een fender achtige body maar dan heb ik em iets aangepast, krijgt wel 2 cutaways, en word een gelijmde hals. En het word een platte body. Ik heb allemaal zwarte hardware, leek mij mooi want ik heb een lichte top. En ik ben van plan mijn gibson neck na te gaan maken want die vind ik het lekkerste spelen lekker breed grote frets enz. Komen 2 humbuckers in, seymour duncans.. jb/jazz model. En ik ben van plan alles vanaf de achterkant te doen, ik wil em namelijk zonder slagplaat gaan maken.



    Hier een foto van het hout dat ik heb gehaald. Links zie je een plank khayla mahonie, voor de body. Daarnaast staat wenge, en padoek, voor de hals. Word namelijk een gelamineerde hals. En daarnaast staat avodire voor de top. En daar naast dan een strookje fineer, ben van plan om ook wat inleghout te gaan doen, ook op de top, en miss. in de headstock. En ik heb dan ook nog een wenge toets gekocht.

    Okey dan en dan zal ik nu de rest van de fotos proberen te posten van tot waar ik nu ben!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 september 2006
    Locatie
    Breda
    Berichten
    728

    Standaard

    hey, welkom!
    mooi projectje, en mooi tophout ook,
    ik had nog nooit van avodire gehoord, hoe kom je daar zo bij om dat te gebruiken?

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 februari 2007
    Locatie
    N-H
    Berichten
    1.017

    Smile

    Toen heb ik het bodyhout op de werkplaats vlak en haaks gemaakt met de vlakbank, toen door de vandiktebank op dikte. De top was al geschaafd op dikte dus dat was wel handig. Moest alleen nog de kanten vlak/haaks maken en dat heb ik thuis gedaan:



    En hier zie je de top klaarliggen om te gaan lijmen. Ik hoef nu alleen maar lijm in de naad te doen, en het plankje eronder weg te trekken. Het bakpapier was ervoor zodat de boel na het lijmen niet vast zat aan de tafel.



    En toen de lijm erin zat moest al het zware wat ik zo gauw kon vinden eraan geloven haha.



    en hier de body delen in de lijmklemmen. Moet nog wel de lijmrestenweghalen:


  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 februari 2007
    Locatie
    N-H
    Berichten
    1.017

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door madman
    hey, welkom!
    mooi projectje, en mooi tophout ook,
    ik had nog nooit van avodire gehoord, hoe kom je daar zo bij om dat te gebruiken?
    Dank je! Ik kwam dat hout tegen op de site van de houthandel waar ik heen ging. En vond het er erg mooi uit zien, dus die maar gehaald . pasals je het gaat lakken komt die vlam echt goed naar voren schijnt het.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 februari 2007
    Locatie
    N-H
    Berichten
    1.017

    Standaard

    En dit is het resultaat na het lijmen, de naad is bijna niet te zien. staat een potloodstreed op, want dan kon ik bij het verlijmen van de top goed zien waar de naad was.



    Zo wat lijm erop(lees VEEL lijm ). Heb in de hoeken een klein spijkertje gezet(gaat er later toch af) daar had ik de top in gedrukt, zodat die niet verschoof tijdens het klemmen



    En toen als een malle lijmklemmen erop gedaan.


  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 februari 2007
    Locatie
    N-H
    Berichten
    1.017

    Standaard

    Toen ben ik gaan tekenen.. het is een fender body maar heb em wat aangepast, wat puntiger is ie geworden, en dan met een een prs achtige headstock want ik vind die een heel stuk mooier ogen als de fender headstock.



    Toen van de tekening op papier overgetrokken en een papieren mal gemaakt, en daar dan weer een mdf mal van



    En toen deze schuurrol gemaakt, kwam ik tegen op de site van charlotte. Er was idd nergens wat te krijgen van zoiets waar ik keek. Dus toen deze maar gemaakt, was eigelijk een kastpoot haha. Het bovenste gedeelte zonder schuurpapier gaat tegen mijn mal aan, dus kan niet teveel weghalen. Deze is voor in de kolomboor (de freesmachine draaide veel te snel haha) om dus de body+ top rand te schuren.

    Laatst gewijzigd door -geert-; 31 maart 2007 om 14:02

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 februari 2007
    Locatie
    N-H
    Berichten
    1.017

    Standaard

    Toen heb ik het body hout afgetekent met de mal, en met de lintzaag grofweg ruim uitgezaagd. Daarna heb ik de rest voor het grootste gedeelte met de freesbank met een schuurrol erin geschuurd, alleen die had een te grote diameter voor alles. Dus de rest met mn eigen schuurrol in de kolomboor gedaan, en dit is het resultaat geworden:



    en nog 1:


  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 februari 2007
    Locatie
    N-H
    Berichten
    1.017

    Standaard

    Hier is ook goed te zien dat de top naadloos is verlijmt op de body, hier heb ik wel heel blij mij ziet er wel strak uit


    zo dat was het voor nu qua foto's kga em nu eerst nog helemaal netjes schuren en de top vlak maken, en dan ronde kanten frezen ! grtz

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 februari 2005
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    4.901

    Standaard

    Heeeel vet!! Hoelang ben je hier nu mee bezig geweest? Een binding zou het imo helemaal afmaken! En euuhm, wat is dat voor een LP op de achtergrond?

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    14.669

    Standaard

    Zn Gibson denk ik..
    Maar vet project man! Vind de body iets te puntig, en hij lijkt me ook wat groot (correct me if im wrong), maar keep up the good work!
    The Guitar Express Podcast! Interviews met Leif de Leeuw, Vedran Mircetic, Arnold van Dongen, Bert Meulendijk...
    http://gitaarpodcast.nl/

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top