Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 6 van 6 EersteEerste ... 456
Weergegeven resultaten: 51 t/m 54 van 54
  1. #51
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2004
    Locatie
    Deventhur
    Berichten
    1.899

    Standaard

    Mocht ik het er te dik bovenop gelegd hebben: ik heb zelf een keer een klap gekregen van de beeldbuis van een tv. Vandaar dat ik dacht: ik waarschuw je even

    Maar hoe kan ik doormeten met een hand in m'n broekzak met een multimeter met alleen van die punten eraan??? :P

    Met zo'n snoer met krokodillenbek aan de massa.

    Ik weet niet wat een bleeder weerstand is, maar ik gok dat deze het geheel ontlaadt nadat het van de netspanning af is. Lijkt me verstandig om ook te doen ja.
    Uit het sticky "veiligheid bij buizenversterkers!" bovenin dit forum:
    Origineel gepost door Frits van Mourik
    Om je eigen levensduur te verlengen is het verstandig, om in welke- versterker-dan-ook z.g. "bleeder"-weerstanden van bijv. 270k/2W aan te brengen over de eerste hoogspanningselko's tussen de + en aarde.
    Bij het uitschakelen van je amp loopt de hoogspanning weg over deze weerstanden en kun je na een minuutje ofzo ( 1ste keer ff meten...)veilig werken. De hsp-elko's verderop in het circuit ontladen zich natuurlijk ook over deze weerstanden.

    Hier een foto van de (hopelijk) kathodecondersator:
    Deze kunnen dus ook vervangen worden door een 1uF?
    Ja, dat is de condensator. Zoals CMW aangaf zou dat kunnen met een waarde lager dan 10uF ja.

    Hij heeft nu inderdaad nog een 2-aderig snoer.
    O.k. (nou ja, niet o.k. dus eigenlijk: te vervangen dus).

    Succes!
    Beauty is in the eye of the beholder & Ignorance is bliss: welkom op de internetfora
    www.toegoenoise.nl

  2. #52
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2004
    Locatie
    Deventhur
    Berichten
    1.899

    Standaard

    De versterker weer eens van zolder gehaald. Soms knetterde hij wat en nu maar eens uitgezocht hoe dat zat: de isolatie van de draad van de OT naar de speaker had een slecht punt waardoor de kern van beide draden bij trilling elkaar soms raakten. Dat was snel opgelost en verder is het ding wel ok. Leuk geluid, veel "belletjes" in het hoog. Alleen teveel 50HZ brom als het volume laag is, schroef je het volume verder op, dan valt de brom weg.

    Om een grondlus uit te sluiten een stermassa op de - v/d voedingstrafo gemaakt. Alle massa punten waren geaard op het chassis, deze punten geisolleerd en stermassa gemaakt. Nu viel me op dat 2 potmeters, (die v/d tremolo "depth" en "speed") geen verbinding met de massa (en aarde) hebben. Het chassis v/d pot raakt namelijk het chassis v/d versterker niet.
    Is dit logisch? Ik overweeg om beide potmeters ook te aarden (stermassa), of is dit overbodig/onverstandig? Welk nadeel zie ik over het hoofd?

    Hier de situatie met de potmeters die niet verbonden zijn met de massa.


    In het groene kader de 2 potmeters die niet aan de massa hangen. (over die 2 rode draden loopt 270V en dat voelt voor mij niet goed, zonder massa).

    Verder ter info: In 2007 al gedaan:
    drieaderig snoer
    Deathcap er tussenuit
    2*20uf in voeding vervangen door 2*47uf
    gelijkricht diode in voeding vervangen met n 1N4007
    Bleeder weerstand vanaf de + van de 47uF in de voeding naar chassis
    1M bij de input (ipv 50k)

    Hier nog een keer het schema:

    Omdat de soldeerbout nu toch al heet was ook begonnen met de 10uf's te vervangen met 1uf's om het strakkere laag, zoals Chris Winsemius ergens op pag 3 van dit topic aangeeft, eens te ervaren. Mochten er nog meer tips voor verbetering zijn (de tone sw doet bijvoorbeeld nagenoeg niks), dan ontvang ik die graag

  3. #53
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.185

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Noid Bekijk bericht
    .....Omdat de soldeerbout nu toch al heet was ook begonnen met de 10uf's te vervangen met 1uf's om het strakkere laag, zoals Chris Winsemius ergens op pag 3 van dit topic aangeeft, eens te ervaren.....
    Ik weet niet waar dit indianenverhaal nu weer vandaan komt maar het klopt voor geen meter.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  4. #54

    Standaard

    Niet elke potmeter hoeft aan de massa. Als een potmeter gebruikt wordt als variabele weerstand is dat niet nodig.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top