Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 6 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 54
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2004
    Locatie
    Deventhur
    Berichten
    1.899

    Standaard Buizen voor 5 Watt-er (Lancia - Guyatone)

    Hallo in aanvulling op dit topic en dit topic het volgende:

    Hier ook een Lancia (Guyatone) 5 Watt buizenversterkertje, wat we als woonkamerversterker willen gebruiken. In tegenstelling tot die Lancia's in die links hierboven is dit ding point to point gewired:


    In deze versterker zat ook nog het schematje:


    (leuk vertaald van Japans naar engels: pritntd en speker )

    De versterker heeft wat tlc nodig: Er zit een vage brom in en de tremelo ruisde door het signaal heen: Door die AX12-7 te vervangen is die tremelo ruis verdwenen en de brom een heel stuk weg. Daarnaast was de versterker niet geaard: een heel ouderwets 2-aderig snoer, met een vierkante stekker. Dat is meteen vervangen, ik kom liever niet onder stroom te staan dankzij dit oude beestje.

    Nu wil ik die buizen met de aanduiding 6AV6 en 6AQ5 vervangen (er zitten hele oude japanse tube-jes in). De versterker is nu te blikkerig, nogal microfonisch als ik er een overdrive voor zet en het laag is veel te plopperig.
    A) Ik heb zitten zoeken op 't Internet, maar helaas de buisjes nog niet gevonden. Kent iemand een adres in Nederland (liefst in de buurt van Apeldoorn-Deventer) waar ik deze buisjes zou kunnen kopen of een adres waar ik ze kan bestellen?
    B) hebben deze buizen ook een andere naam (ik las dat de 6AQ5 ook EL90 kan heten, klopt dat?)
    C) Moet de boel straks gebiased worden?

    Het lijkt me dat de versterker nog een stuk beter moet kunnen klinken, met nieuwe buizen en een andere speaker. Die 8 inch Pioneer lijkt me namelijk ook niet echt geweldig.
    Beauty is in the eye of the beholder & Ignorance is bliss: welkom op de internetfora
    www.toegoenoise.nl

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 maart 2007
    Locatie
    Ass'n
    Berichten
    807

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2004
    Locatie
    Deventhur
    Berichten
    1.899

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door '66 special
    Dank voor de links, ik heb daarnaast net een mail van Machmat gekregen dat ze deze buisjes op voorraad hebben

    M.b.t. de kleine trafo's, alles is klein aan het ding, de trafo's ook. Maar ik begrijp uit jouw reactie dat het geluid verder verbeterd kan worden door andere trafo's? Kun je dat toelichten, waar moet ik dan op letten?
    Beauty is in the eye of the beholder & Ignorance is bliss: welkom op de internetfora
    www.toegoenoise.nl

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 maart 2007
    Locatie
    Ass'n
    Berichten
    807

    Standaard

    Het is mijn ervaring dat grote(re) trafo's beter klinken, daar zal ongetwijfeld een verklaring voor zijn, maar mij ontbreekt de kennis daarvoor.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 september 2003
    Locatie
    Vleuten
    Berichten
    15.733

    Standaard

    Apeldoorn: Van Weelden

    Naast het formaat van trafo's is vooral het materiaal en de manier van wikkelen zeer belangrijk. Grotere kernen zorgen in het algemeen voor meer bas en 'n voller/dikker laag.

    Voor wat meer volume (maar ik kan het schema niet helemaal en goed zien) zou je de cathode-weerstand v/d 6AQ5 (EL90????) kunnen bypassen met 'n elko van 25u/50V

    Succes!

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Noid
    In deze versterker zat ook nog het schematje:

    (leuk vertaald van Japans naar engels: pritntd en speker )
    G*dsk*l*re, het schema!!!
    Bij de mijne is de trafo kapot en ik heb weliswaar inmiddels een (militaire) trafo als vervanger, maar sindsdien heb ik het projectje een beetje laten versloffen omdat ik hem nog steeds niet aan de praat krijg. Maar met dit schema kan ik alles es rustig nalopen (aan de mijne is door vorige eigenaren ook al flink gehobbied) dus wie weet wat er allemaal aan verschlimmbessert is...
    Hoogachtend,
    Bambufan
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jannest
    die gozert speelt op 2 gitaren en beide klinken ze kut
    heb het vage vermoeden dat het niet aan de gitaren ligt

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 oktober 2002
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    20.789

    Standaard

    iki snap trouwens het schema niet helemaal, wat voor rare triode schakeling is dat links onderaan??

    en misschien is het geen slecht idee om de versterker om te bouwen naar een moderne aarding, kun je meteen die death cap verwijderen.
    pokkel'n

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 september 2003
    Locatie
    Vleuten
    Berichten
    15.733

    Standaard

    Tremolo.

    @TopicStarter: is het misschien mogelijk 'n beter leesbaar/volledig schema te posten? Deathcap weg en geaard netsnoer is zeer verstandig.

  9. #9
    pandjesbaas
    Geregistreerd
    12 januari 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    1.659

    Standaard

    Hoi Chris,

    Wat vind je nou zo onduidelijk/onleesbaar aan dit schemaatje?
    Ik mis hooguit de waarde van twee potmeters...
    BTW, 6AQ5 is idd EL90.

    Verder is stevig aarden natuurlijk een uitstekend id
    Laatst gewijzigd door Frits van Mourik; 1 april 2007 om 16:26

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 september 2003
    Locatie
    Vleuten
    Berichten
    15.733

    Standaard

    't Kan ook aan m'n ogen en/of de instelling van m'n monitor liggen...

    Ik ben benieuwd wat en hoe die oscillator-trap moduleert....

    Wacht (ben schijnbaar nu opeens wakker ); de cathode v/d triode-trap daarboven. Ik kende alléén zulke trems met 'n dubbele triode als oscilator (VibroChamp, Supro's) maar de 18 Watt Marshall gebruikt ook meer 1 triode daarvoor.

    Ik dl de file wel en probeer 'm dan helderder te krijgen om goed te kunnen bekijken.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top