Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 14
  1. #1

    Standaard Verschil tussen Boss autowah en wahpedaal

    De titel zegt het al, wat is het verschil tussen zo´n wah pedaal:


    of zo´n wah pedaal


    Dat wou ik altijd al weten, en ik ben ook van plan een wah te kopen, ik dacht zelf aan een Vox maar welke, en zijn die goed?



    Hugo

  2. #2

    Standaard

    Om het heel simpel te zeggen.
    De bovenste is een Auto Wah, dus die genereert de sweeps.
    De onderste is een normale Wah, dus die bedien je zelf door je voet op het pedaal heen en weer te bewegen.

  3. #3

    Standaard

    Maar veert zo´n wah pedaal dan wel terug, of niet, en ik las in een ander topic dat je wah achter je overdrive een schelle toon maakt maar ik haal mijn distortion uit m´n versterker, krijg ik dan ook een schelle toon?

  4. #4

    Standaard

    Het is gebruikelijk om je wah voor je andere pedalen te zetten als eerste in je chain. En zo'n pedaal veert niet terug nee, je moet zelf omhoog en omlaag bewegen met je voet. Autowah vind ik helemaal niets omdat je niet altijd uithalen krijgt op het moment dat jij net die ene noot raakt of bend maakt waar je meer accent op wilt leggen.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2005
    Locatie
    Almelo
    Berichten
    1.458

    Thumbs up

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rormo
    Het is gebruikelijk om je wah voor je andere pedalen te zetten als eerste in je chain. En zo'n pedaal veert niet terug nee, je moet zelf omhoog en omlaag bewegen met je voet. Autowah vind ik helemaal niets omdat je niet altijd uithalen krijgt op het moment dat jij net die ene noot raakt of bend maakt waar je meer accent op wilt leggen.

    Maar is een auto wah niet meer gemaakt voor die funky slagjes? Dan vind ik het wel echt super klinken!

  6. #6

    Standaard

    Maar is dat wel handig dat je dat zelf met je voet moet doen, want als je nou een solo speelt met wat wah erdoor , dan sta je dus op het podium de hele tijd moet je voet op en neer te bewegen , is dat niet moeilijk?



    Hugo

  7. #7

    Standaard

    Dat moet je gewoon leren, je kunt beter de vraag stellen, welke voet je moet gebruiken :-)
    Ik gebruik altijd mijn linkervoet, vraag me niet waarom maar ik vind dat gewoon makkelijker.

    By the way, er zijn wel pedalen die terugveren als je ze intrapt, ik geloof dat de Bad Horsie II dat doet.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2007
    Locatie
    de zoo van Antwerpen
    Berichten
    3.814

    Standaard

    Desnoods steek je er zelf een veertje in, Maar ik zie daar niet echt het nut van in. Rechtshandige gitaristen zullen eerder met linkervoet de wah bedienen, kwestie dat met je rechtervoet, je je gitaar mee laat bewegen. Ik toch in alle geval.

    Ik heb ooit een autowah gehad, die van Boss, en het is rommel.
    Om met funky slagjes dat geluid te krijgen, kan je beter wat oefenen om dat me je normale wah te doen. Daar is veel meer mee te doen.
    In het begin is het natuurlijk goed oefenen, maar dat komt wel in orde.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door j3r03n Bekijk bericht
    Valoosj, wat ben je toch ook een ontzettende eikel hè.. Gvd, mijn stem heb je
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ***
    Btw, gitaarnet kent er geen hol van. Jouw LP is zonder twijfel dé gitaar van 2009
    TK: Fender Supersonic head + 2x12 (black pepper)

  9. #9

    Standaard

    Oke, en welke wah is goed, Ik heb alleen niet veel geld, dus geen dure dingen van 200 euro want die kan ik niet betalen.


    Hugo

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dastard
    By the way, er zijn wel pedalen die terugveren als je ze intrapt, ik geloof dat de Bad Horsie II dat doet.
    De Dunlop 95Q doet het ook.

    Voor de TS,
    De absolute kracht van een wah is niet het geluidje op zich maar het feit dat je het ding mee laat werken op wat jij doet. Een autowah als die boss is ontzettend grappig maar lang niet zo expressief als een voetbediende wah en daarmee maar heel beperkt bruikbaar. Een veer in je wah helpt voor niets anders dan om te zorgen dat het ding in de hielpositie staat als je em loslaat. De enige reden om em in die positie te hebben staan is dat hij dan automatisch uitgaat (wat ik persoonlijk wel echt heel handig vond). De nadelen zijn echter groter. Neem voorbeelden als "Money for nothing" van de Dire Straits, Surfing with te Alien van Stariani, Smooth van Santana, vele Metallica solo's evenzoveel Michael Schenker solo's. Allemaal voorbeelden van je wah intrappen en in een vaste positie laten staan. Met een veer kan dat niet. De reden dat er zo weinig wah's met veer zijn is omdat de meeste gitaristen dat niet willen. Die selecte club die het wél wil kiest daar heel bewust voor en kent de nadelen van die veer.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top