Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 17
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 september 2006
    Locatie
    lekerkerk
    Berichten
    122

    Standaard budget gitaren worden steeds beter.

    Hallo,
    Van de week een vintage V100GT goldtop les paul gekocht.
    Het is een copy van een gibson 1956 les paul met 2 P90.
    Hij kost 259 euri bij promusicstore in rotterdam.Een epi goldtop bij
    feedback kost 549 euri.Een epi heeft slechte hardware en pickups.
    Hij speelt super en is klinkt zeker niet minder dan bv mijn usa fender deluxe strat van 1100 euro.Ik heb al 15 jr een eigen bedrijf en kan een gibson makkelijk betalen maar ik wilde p90 voor blues en deze kost 3000 euri.
    Voor mij zij ze bij gibson niet goed snik en teren ze alleen op hun image.
    WAT IS JULLIE MENING......
    De mijne :fuck gibson.
    Bluesbrother.

  2. #2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bluesbrother
    Hallo,
    Van de week een vintage V100GT goldtop les paul gekocht.
    Het is een copy van een gibson 1956 les paul met 2 P90.
    Hij kost 259 euri bij promusicstore in rotterdam.Een epi goldtop bij
    feedback kost 549 euri.Een epi heeft slechte hardware en pickups.
    Hij speelt super en is klinkt zeker niet minder dan bv mijn usa fender deluxe strat van 1100 euro.Ik heb al 15 jr een eigen bedrijf en kan een gibson makkelijk betalen maar ik wilde p90 voor blues en deze kost 3000 euri.
    Voor mij zij ze bij gibson niet goed snik en teren ze alleen op hun image.
    WAT IS JULLIE MENING......
    De mijne :fuck gibson.
    Bluesbrother.
    Ik heb ook een Vintage. Materiaal is netjes, looks zijn goed, speelt prima. Misschien een keer een setje midprice-vervangingselementen (GFS) erin en klaar: een prima gitaar die je tenminste ook een keer ergens durft te laten staan.

    PS: er zijn trouwens ook hele goede epi's, maar dan ben je toch nog aardig wat kwijt.
    Hoogachtend,
    Bambufan
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jannest
    die gozert speelt op 2 gitaren en beide klinken ze kut
    heb het vage vermoeden dat het niet aan de gitaren ligt

  3. #3

    Standaard

    Agree !
    Het is stoer en leuk om een originele Fender of Gibson te hebben.
    Maar er zijn heel veel goedkopere gitaren die ook fantastisch spelen.
    ik heb een Gibson LP uit "76. En een Cort voor € 300,-.
    Tuurlijk de Cort is minder, maar toch wel heel goed voor het luttele bedrag.

    Inderdaad laat je zo'n goedkopere gitaar veel makkelijker staan bij een optreden.
    En uiteindelijk maakt de gitarist de indruk en niet de gitaar.

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gijsbreghtgitaar
    Agree !
    Het is stoer en leuk om een originele Fender of Gibson te hebben.
    Maar er zijn heel veel goedkopere gitaren die ook fantastisch spelen.
    ik heb een Gibson LP uit "76. En een Cort voor € 300,-.
    Tuurlijk de Cort is minder, maar toch wel heel goed voor het luttele bedrag.
    Een budgetgitaar is inderdaad meestal iets minder, maar vaak bij lange na geen €2000 minder dan iets met een naam.

    Inderdaad laat je zo'n goedkopere gitaar veel makkelijker staan bij een optreden. En uiteindelijk maakt de gitarist de indruk en niet de gitaar.
    Echnie! Als ik optrad met mijn El Maya LP Special vonden de gearheads in de zaal dat het een geweldige Les Paul was! Totdat ze het logo zagen... dan veranderde hij ineens in een redelijk gemaakt Japans kopietje. Muhahaha!
    Hoogachtend,
    Bambufan
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jannest
    die gozert speelt op 2 gitaren en beide klinken ze kut
    heb het vage vermoeden dat het niet aan de gitaren ligt

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2006
    Berichten
    3.933

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bluesbrother
    Hallo,
    Van de week een vintage V100GT goldtop les paul gekocht.
    Het is een copy van een gibson 1956 les paul met 2 P90.
    Hij kost 259 euri bij promusicstore in rotterdam.Een epi goldtop bij
    feedback kost 549 euri.Een epi heeft slechte hardware en pickups.
    Hij speelt super en is klinkt zeker niet minder dan bv mijn usa fender deluxe strat van 1100 euro.Ik heb al 15 jr een eigen bedrijf en kan een gibson makkelijk betalen maar ik wilde p90 voor blues en deze kost 3000 euri.
    Voor mij zij ze bij gibson niet goed snik en teren ze alleen op hun image.
    WAT IS JULLIE MENING......
    De mijne :fuck gibson.
    Bluesbrother.
    Volgens mij heb je een heel eind gelijk. Ik heb wel eens de stelling gelezen "tot 1000 gulden betaal je voor kwaliteit, daarboven voor allerlei onzin", en volgens mij klopt dat wel, vooral tegenwoordig. Het Chinese spul is prima, als je een beetje een redelijk bedrag kwijt wilt zijn.

    Groet, Jan.

  6. #6
    drap
    Guest

    Standaard

    Tering wat is deze discussie al vaak langsgekomen... Er zijn ietswat meer high end merken dan alleen Gibson en Fender, dus de stelling is niet eens hard te maken. Daarnaast, als men aan Gibson denkt, dan denken veel ook meteen les paul. Er is zoveel meer onder de zon, ook bij Gibson. Mijn stelling is, low budget gitaren worden steeds beter en als je mazzel hebt dan heb je zelfs een duvels goeie. Boven de 1000 euro is de kans wel ff wat groter dat je een goeie gitaar koopt. Maar goed, dat is mijn mening en die is even subjectief als die van de topicstarter.

  7. #7

    Smile

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bluesbrother
    Hallo,
    Van de week een vintage V100GT goldtop les paul gekocht...........Hij kost 259 euri bij promusicstore in rotterdam............Ik heb al 15 jr een eigen bedrijf en kan een gibson makkelijk betalen maar ik wilde p90 voor blues en deze kost 3000 euri.
    Voor mij zij ze bij gibson niet goed snik en teren ze alleen op hun image.
    WAT IS JULLIE MENING......
    De mijne :fuck gibson.
    Bluesbrother.
    Heyy Bluesbrother, gecongratuleerd. Die gitaar heb ik daar ook eens een keer geprobeerd, op zo’n Brunetti versterkertje, mamma mia, je hebt echt goud in handen. Netjes afgewerkt, goed afgesteld (dat doen ze in de winkel natuurlijk) en die pu’s ...daar kunnen geen replacements tegenop. Ze hadden er ook nog een Vintage SG, ook zo’n zwaar onderschatte gitaar. Die wil ik gaan halen zodra Bruin dat toelaat .



    Dat van dat “fuck Gibson” ben ik niet helemaal met je eens. Ik heb er zelf drie en ze zijn wel wat duurder, maar ook niet slecht.

    Het is wel jammer, dat er meestal negatief of op zijn minst meewarig geoordeeld wordt als er een goedkopere gitaar om de hoek komt kijken. Terwijl iedereen op zijn vingers kan natellen, dat er voor steeds minder geld steeds betere gitaren gemaakt worden. Die Wilkinson, ook niet de eerste de beste, ontwerpt in Amerika zijn gitaren en laat ze in verweggistan precies zo maken zoals hij dat wil. Nou dat doen ze bij Fender en Epiphone niet anders hoor. En of die zaagmachine nu in Kalamazoo staat of in Korea of net over de grens met Mexico maakt natuurlijk geen fok uit.





    Btw allemaal : die SG wel even laten hangen ja !! ik heb hem het eerst gezien

  8. #8

    Smile

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door drap
    ... Mijn stelling is, low budget gitaren worden steeds beter en als je mazzel hebt dan heb je zelfs een duvels goeie. Boven de 1000 euro is de kans wel ff wat groter dat je een goeie gitaar koopt. Maar goed, dat is mijn mening en die is even subjectief als die van de topicstarter.

    Het gaat natuurlijk niet om mazzel of een kansberekening voor uitgaven boven de € 1.000,- .

    Eigenlijk stelt de topicstarter dat je tegenwoordig voor heel weinig geld al een goede gitaar kan maken en kopen. En daar heeft hij wel gelijk in, want de kosten zijn bijna niks. Een stukje tropisch regenwoud, wat real american denkwerk, wat zware metalen uit een chinese stinkfabriek, computergestuurde machines die overal schijnen te staan behalve in onze nationale kenniseconomie en thats it. Daar betalen ze tegenwoordig toch bijna niks voor.

    Er zijn hier in Nederland een paar gasten die laten op bestelling in indonesie of maleisie een PRS namaken of een Gibson wat je maar wil. Voor nog geen tweehonderd eurie heb je precies dezelfde, zelfde touch, zelfde sound. Onze andere gitarist heeft er een: een Hamer USA en een Hamer USA. Alleen door de butsen weet hij ze te onderscheiden (eerlijkheid gebied te zeggen, dat deze copy wel € 450.,-- was, maar dan heb je het ook ook over een produktie van 1 gitaar

    Met een grote productie (a la Fender en Gibson) wordt dat natuurlijk een stuk goedkoper, doe er dan nog een paar tientjes bij voor het creatieve ontwerp (grapje), wat extra’s voor de exclusieve houtsoort, een flinke smak geld voor de handmatige afwerking en controle. Nou alles bij elkaar hoeft zo’ n superdeoverdetop gitaar dan toch niet meer dan € 1.000 te kosten. Zoals ik al zei ik heb drie Gibsons in huis, maar met het goedkoper worden van kwaliteit, moeten we geloof ik vaststellen, dat we vooral veel extra geld neertellen voor de nostalgische waarde die de dingen hebben en niet omdat ze x keer beter zijn. Het wachten is nu alleen nog op het moment dat die dingen als ware antiquiteiten uit elkaar beginnen te vallen en als onbespeelbare relikwieen aan de muur komen te hangen.

    Nou ik kap ermee, vanavond klote gespeeld (op een ’72 Telecaster Thinline) en intussen weer te veel gedronken ook. Laten we daar eens een topic van maken. Hoe de prijs van een gitaar zich verhoudt tot de k*t muziek die je moet spelen om hem te kunnen betalen.

  9. #9
    drap
    Guest

    Standaard

    Als je wellicht wat minder had gedronken had je kunnen lezen dat er in jouw verhaal heel wat van mijn stelling zit

    Ik kan btw toch in ieder geval wel één groot verschil opnoemen tussen budgetgitaren en high end gitaren en dat is de lak. Over het algemeen zit er op goedkopere Aziatische gitaren geen nitro cellulose maar zo'n dikke plastic laag. En dat maakt vaak wel degelijk verschil. Dat ze wellicht in Azie dat ook net zo goed kunnen doen, ik hoop dan dat ze er mee opschieten, want ik heb persoonlijk niks tegen Aziatische gitaren en vind een nitro laagje wel zo prettig.

  10. #10

    Standaard

    Ik denk inderdaad dat de verhoudingen wat zoek zijn als je een goede chinese gitaar vergelijkt met een Amerikaan van 4 tot 6 x de prijs van de chinees.
    Aan de andere kant is een top gitaar een top gitaar. Je kunt een aziatische gitaar hebben die wel goed is voor het geld en vervolgens dat ding upgraden met alle beste hardware maar dan nog is het geen Amerikaan, Dan zal het een heel goede aziaat zijn.

    Ik heb een Fender Squier uit 1985 met E nummer en die gitaar heb ik altijd een erg goede gitaar gevonden en met mij vele anderen die hem bespeeld hebben. De hardware daarintegen was behoorlijk ruk. Na die te hebben vervangen heb ik helemaal een heel goede gitaar. Nu zie je dat die gitaren ineens (de laatste jaren) 2de hands ook veel meer opbrengen terwijl de kwaliteit toch in de tussentijd niet is gestegen uitgezonderd van de hardware die ik heb vervangen.
    Maar vroeger was het altijd van, hey! mooie gitaar, oh het is een Squier... nu weten inmiddels meer mensen van de kwaliteit van die gitaren...
    " Great minds think alike"

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top