Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10

Discussie: compressor

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 november 2002
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    983

    Standaard compressor

    Onze bassist slaat de snaren niet altijd even hard aan.
    zou een compressor dit probleem (deels) verhelpen, tenminste ...
    zodat het minder opvalt...
    www.lssz.fr / laissez.faire

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    2.536

    Standaard

    Een compressor helpt wel hiermee maar je lost het natuurlijk alleen maar op door een betere aanslagtechniek. Trouwens: andere foutjes in de aanslagtechniek (dan een inconsistente aanslagtechniek) worden alleen maar 'opgeblazen' door een compressor. Oefenen zonder versterker is trouwens de beste methode om de aanslagtechniek te verbeteren. Pas trouwens op met goedkope compressors, die zijn een ramp voor je geluid.

  3. #3

    Standaard

    Helemaal met Schwalbe eens. Probleem is de speeltechniek die door veel onervaren (bas)gitaristen door effect doosjes verdoezeld wordt. Beter werk je aan je techniek, daar ga je op de lange duur alleen maar plezier van hebben.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 november 2001
    Locatie
    den helder
    Berichten
    1.816

    Standaard

    wat de rest zegt...het is leuk hoor spelen met een compressor en vooral als je techniek niet zo geweldig is... maar wat als je in ene een haast gig heb en je dat dign vergeet mee tenemen? of een studio technicus die zegt "ik wil dat spul niet hier hebben"...? je kan et beter oplossen emt een goede techniek, gewoon elke avond een uurtje erop letten, uiteindelijk doe je het vanzelf...
    more than the X's on our hands...

    :: Mijn bandje ::

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    2.536

    Standaard

    Nou ja, niet overdrijven he.. compressors kunnen meer dan alleen maar techniektekortkomingen verdoezelen. Zo zal de studiotechnicus die in het voorbeeldje hierboven je matige compressorpedaal weigert bijvoorbeeld ongetwijfeld je basstrack door zn veel betere studiocompressor halen. Niet om je foutjes te verdoezelen maar omdat een basstrack met wat minder dynamiek gewoon beter in de mix te plaatsen is.
    Zelf gebruik ik trouwens altijd een compressor; een EBS multicomp. Dat is in mijn ogen een van de weinige compressorpedalen voor bas die goed genoeg is om altijd aan te hebben staan (dus wanneer je compressie niet als effect gebruikt).

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 november 2001
    Locatie
    den helder
    Berichten
    1.816

    Standaard

    ja maar je moet je afvragen of het verstandig is om een compressor te halen met als reden "foutjes te verdoezelen", uiteraard kan zo'n ding meer... maar dat was de vraag niet hier... vraag was of je het ervoor kan gebruiken: ja dat kan, maar verstandig is het niet...
    more than the X's on our hands...

    :: Mijn bandje ::

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 november 2002
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    983

    Standaard

    Thanks voor de reacties,
    We hebben een opname gemaakt en daar viel het me eigenlijk pas voor het eerst echt heel erg op.
    alles mengtafel in -> setero uit. dus er is nu niets meer aan te veranderen...

    Hoe bedoelen jullie oversterkt spelen om de techniek te verbeteren??.
    www.lssz.fr / laissez.faire

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 november 2006
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    498

    Standaard

    kan toch ook door de bass/amp komen? 12 fret is gewoon harder dan 7e fret (bijv) op de Asnaar bij mij... kan je natuurlijk leren te compenseren maar das een afwijking van je gear :P (kan natuurlijk ookgewoon aan m zelf liggen ja)
    of is dat niet normaal dat je bass dat doet?
    Gomez UK-10 Ukulele :P
    'Jamboree' (El Cheapo) Spaanse Gitaar
    Cort Curbow 4FL
    Farida Precision Bass
    Squier Deluxe Hot Rails Stratocaster
    Digitech Hot Head
    Dunlop Crybaby Bass
    Behringer Mic100 (Preamp)
    Behringer EQ700 (Prima feedback buster, als ik akoestische instrumenten versterk)
    Ibanez SW25
    Fender '57 Mini Twin Amp

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2001
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    508

    Standaard

    Gewoon harder leren aanslaan, of idd uitzoeken of het dode snaren/plekken op de bas zijn, of dat de amp niet lekker werkt. Eerst dit soort dingen uitzoeken voor je het gaat maskeren lijkt me...
    Gezocht:
    Orange 4x12 (evt JCM800 4x12 met G12H30 55hz te ruil)

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 november 2006
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    498

    Standaard

    hm.. dan heb je mijn gear nog niet gehoord :P als ik dan op de Asnaar een 5, 7 en 12 gebruik (iron maiden nummer)
    moet k de 5 ziekelijk hard aanslaan
    en de 12 klinkt nog wel hard, maarj e hoort dat ie heel zacht is aangetokkeld, snap je?
    klinkt dan veel doffer, tenopzichte van de scherpe 5
    maar dan is volume wel gelijk

    dus dan denk ik toch wel aan een compressor, ookal ben k anti-FX
    Gomez UK-10 Ukulele :P
    'Jamboree' (El Cheapo) Spaanse Gitaar
    Cort Curbow 4FL
    Farida Precision Bass
    Squier Deluxe Hot Rails Stratocaster
    Digitech Hot Head
    Dunlop Crybaby Bass
    Behringer Mic100 (Preamp)
    Behringer EQ700 (Prima feedback buster, als ik akoestische instrumenten versterk)
    Ibanez SW25
    Fender '57 Mini Twin Amp

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top