Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11
  1. #1

    Standaard Fender Acoustasonic / Yamaha Silent / Line 6 (live anti-feedback oplossingen..)

    Net mezelf geïntroduceerd en zo goed als nieuw op dit forum.

    Al enige jaren terug mezelf aangemeld maar telkens niet de rechten als ik een vraag wilde posten of deel wilde nemen aan een discussie.. inmiddels opgelost. :-)


    Enige jaren terug een plug 'n play oplossing aangeschaft met de APX1200II. Prima gitaar maar hij feedback toch behoorlijk als ik hem opendraai. Ik heb tussendoor wat andere oplossingen proberen te onderzoeken (online) maar nooit echt geprobeerd. De enige gitaar waar ik na online onderzoeken zeker van was dat hij totaal geen feedback geeft.. (ook niet voor een versterker hangend..) was de Line 6. Na wat akoestische versies te zien passeren toen een zo goed als nieuwe JTV59 gekocht. En echt wow!! mijn volume helemaal open.. super dynamisch zonder consessies.. en geen gevechten meer tegen de feedback..

    Ik speel over het algemeen zonder muziek en versterk de akoestische daarom over het volledige frequentie gebied.. Ook de tikken op de snaren geven dan lekker veel laag.. heerlijk dat dit kan met zo'n line 6 en super veel body.

    Heb het na het vinden van deze oplossing maar even gelaten voor wat het was maar zag en hoorde nu gisteren een Fender Acoustasonic. Heeft iemand hier ervaring mee?
    En de Yamaha Silent gitaar.. raar qua vertoning maar is dit dezelfde SRT modeling en techniek als in de APX1200?? Of is het misschien de techniek die in de Line 6 gitaren wordt gebruikt. Yamaha heeft geloof ik Line 6 opgekocht is het niet??

    Zijn er misschien nog technieken / merken die ik niet ken en de moeite zijn?

    Ook kwam ik gisteren na zoeken op "Fender Acoustasonic" en "Feedback problems" op een totaal andere oplossing.. namelijk het klankgat afdekken. Dit heb ik weleens eerder gezien bij een gitaar. Zou dit misschien een oplossing zijn voor de APX1200II.

    Hoe dan ook. Zijn er gitaristen die akoestische gitaren gebruiken on stage.. en wellicht dit gevecht met de feedback eerder hebben gevoerd. En hun ervaringen willen delen?
    Ik lees graag jullie oplossingen en ideeën hierover. Bedankt alvast!!

  2. #2

    Standaard

    Gisteren toch maar Yamaha Silent gitaar besteld.. naar aanleiding van een reactie die ik las ergens.. De persoon in de comments van de video hieronder beweerd dat ie absoluut niet last heeft van feedback problemen.. en is wel héél erg in love ermee.. :

    Video: https://www.youtube.com/watch?v=NART7uinLiU

    I have been playing out for over 25 years now. I've logged close to 9000 gigs. Yes I play a lot. I've had many many many different guitars. Back in December of 2019 I picked up a Yamaha silent guitar because I saw one used at a store and wondered what it actually sounded like. From the first strum I was absolutely blown away. How could something sound so good? At the time I was gigging with Taylor's for many years. I had tried some Godin and line 6 very close to this time. Just to see if anything compared to my Taylor's. Some I have custom electronics. Nothing compared. Until I picked up the Yamaha. I bought one days later. I thought I would never ever use it out for gigs. But decided to try a few. Unfortunately...for my Taylor's, I haven't stopped using it. And I much rather have a Taylor in my hands. Mainly for looks. But the sound played live from the Yamaha is unequaled by any guitar/electronic system on the market. Literally today I bought Fender acoustasonic which is right behind me as I type this. I tried it at a gig in Palm Beach Florida and it's just ok. Especially compared to the Yamaha. After a few songs on it I grabbed the Yamaha. I even messaged a friend who owns the Fender about how far superior the Yamaha is. I said "They put some voodoo in these Yamaha silent guitars". I now actually own two. And I've logged well over a 1000 gigs on them. I did add some padding to make the arm piece more comfortable. It really is sharp. Lots of complaints about that. One HUGE thing that was touched on quickly in this video is that there is no feedback. No body to the guitar gets not feedback. I can hold it in front of my speakers. I've literally done this to show people. It is a life saver at many gigs. I haven't dealt with any feedback in years! That's awesome.

    And in regards to the "mic" that he mentions in this video, there IS NO MIC. It says mic because it's a sample of a mic'd guitar. No actual mic.

    I personally leave my guitar blend around the 10 o'clock position. Mostly piezo with a bit of the mic. This thing can get bass heavy too but it's easy to roll off. But even all the way down it's still very prominent. I mostly have it cut some. Almost never straight up. And with the action lowered a bit they play like a dream. And always Elixirs! Phosphor bronze to be exact. I also bought an electric guitar bag that fits it great. Disassembling after ever gig is a pain. So it's permanently assembled.

    I'd gladly answer any questions you may have about them.

    Something else to add about this guitar. The string balance is also the best I've ever heard. It's not your ordinary piezo pickup. When you see it there is an individual area for each string. There is one review here somewhere that shows it. Yamaha designed this specifically for this guitar. I've had other high end guitars that cost a lot and the electronics systems are totally unbalanced. Usually the high E or low E are too loud or soft. And the G and or B are way too loud. This one is perfectly balanced. Makes for a way better playing experience.
    Laatst gewijzigd door MacGyverGear; 31 december 2023 om 23:01

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 maart 2010
    Locatie
    Twente
    Berichten
    537

    Standaard

    FWIW: ik gebruik live een Ovation (zo eentje met veel van die kleine klankgaten). Niet het allermooiste akoestische geluid maar geen feedback terwijl mijn Marshall AS80 versterker toch op een aardig volume staat op het podium.
    The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. (Bertrand Russell)

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.984

    Standaard

    Sinds een jaar ofzo alleen maar met in-ears en de weinige keren dat ik electro-akoestisch speel gaat ie vanuit de onboard versterker via een DI box de PA in, dus geen feedback. Ongetwijfeld zal daar wel e.e.a. geEQ-cut worden. Ik mis echter wel spelen met monitoren soms juist vanwege de feedback. Er gaat niets boven een mooi uitgerekte noot aan het eind van een overstuurde solo die mooi overgaat in gecontroleerde feedback en die je dan met de whammy bar omlaag drukt vlak voor je de volumeknop dichtdraait huh huh

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.589

    Standaard

    Heb zo'n Yamaha Silent Guitar gehad, de SLG200S. Inderdaad geen feedback-probleem en een heel behoorlijk geluid. Ik had meestal het piëzo-geluid 50% gemengd met het modeling geluid waardoor je meer diepte in het totaalgeluid krijgt. Uiteindelijk toch weer verkocht omdat ik de afstelling / bespeelbaarheid niet naar mijn hand kon zetten.

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dml Bekijk bericht
    Heb zo'n Yamaha Silent Guitar gehad, de SLG200S. Inderdaad geen feedback-probleem en een heel behoorlijk geluid. Ik had meestal het piëzo-geluid 50% gemengd met het modeling geluid waardoor je meer diepte in het totaalgeluid krijgt. Uiteindelijk toch weer verkocht omdat ik de afstelling / bespeelbaarheid niet naar mijn hand kon zetten.
    Ik heb deze zelfde gitaar besteld maar helaas nog niet binnen. Wat ik me nog kan herinneren van de Yamaha APX1200II toen ik em uitpakte, die snaren lagen véél te hoog fabrieksaf. Ik heb toen het zadel een behoorlijk stuk bijgevijld en daarna speelde ie zoals mijn Takamine fabrieksaf speelde.. gewoon prima.
    Had jij die SLG200s ook volgens een gelijk procedure afgesteld of was het een ander probleem?

  7. #7

    Standaard

    Nou, de SLG200S is binnen. Even een uurtje op gespeeld. Ik merk dat ik alweer erg gewend ben aan de dunnere elektrische snaren op de Line 6 Variax.. de snaren op de Silent gitaar zijn een stuk dikker.. en daarbij liggen de snaren wat hoger op de hals.. maar volgens mij niet zo hoog als de APX1200 die ik ooit uitpakte.. dus dat wordt even vijlen maar niet te veel.. en misschien iets dunnere snaren toch..

  8. #8

    Standaard

    Net even getest (met toestemming van de buren na waarschuwen) de Silent gitaar getest.. Het volume flink open gedraaid.. (2x18"sub + 2x12"+3" toppen). Het is qua geluid exact dezelfde ervaring als de APX1200II. SRX modeling. Het piezo element geeft een extreem diepe hoeveelheid laag.. beetje modelled mic geluid erbij mixen en het klinkt acceptabel.. alleen geen feedback met de lage tonen zoals met APX1200II. Daar moest ik soms echt de handen op mijn snaren houden als ik op het randje van feedbacken zat. Dat is met de Silent gitaar dus niet.

    Wellicht kan ik ook nog met zo'n klankkast-afsluitdop exerimenteren in de APX1200II maar voor nu ga ik het even met de Silent gitaar proberen.. Nog geen zadel bijgetuned.. komt nog. Eerst ff mee spelen en kijken of het went.

  9. #9

    Standaard

    Afgelopen zaterdag gespeeld met de Silent gitaar.. toch nog niet helemaal gewend.. de snaren liggen voor de rechter hand verder van elkaar, met fingerpicking gaat niet alles geheel zoals gepland.. (hehehe).

    Het geluid zat echt enorm veel laag in.. nog een beetje bijtunen en wennen... maar komt goed. Geen feedback iig.

    Gisteren heb ik het zadel, wat ik eerder in de APX1200II had aangepast als test even overgezet in de Sylent.. scheelt 2mm denk ik en dan speelt ie veel lekkerder..
    Snaren zijn ook wat dikker heb ik het gevoel.. ik speelde akoestisch altijd op .11 maar denk dat hier .12 inzit.

    Anyway.. heerlijk gitaartje.. ook super licht en makkelijk draagbaar in vergelijk met de Variax JTV59..
    Laatst gewijzigd door MacGyverGear; 15 januari 2024 om 21:53

  10. #10

    Standaard

    Ik ben helemaal gewend aan de Silent Yamaha. De snaren staan iets verder uit elkaar maar uiteindelijk speelt de extra ruimte wat prettiger..


    Het uiterlijk is natuurlijk wel een dingetje.. laatst de volgende reactie bij een gig van iemand: "Wat een bijzondere gitaar.. mag ik er even naar kijken??" Waarna ik deze persoon voorzichtig zijn hand tussen de beugel en het deel met de snaren zag steken.." Dat is nou een luchtgitaar hoorde ik mezelf zomaar zeggen..

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top