Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 8 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 75
  1. #1

    Standaard Nieuw Project 1: Lefty Kelly/Explorer

    Zo...

    Ik ben weer aan het bouwen geslagen. Er moet nog heel wat gebeuren aan de 'shop' (lintzaag tunen, thickness sander bouwen, beetje de boel ordenen), en ja, de strat en tele zijn nog steeds lak, fret en in-elkaar-zet behoeftig (maar dat komt later; die zijn voor mij, geen echte haast, ik lak ze wel als er een paar andere gitaren klaar zijn om in de lak te zetten, over een paar maandjes).

    Enfin. Broertje van m'n vriendin speelt liefst wat ruigere metal, en wilde een mooie, puntige gitaar hebben. Hij dacht eerst a la ESP explorers, maar gelukkig heb ik hem om kunnen praten, en wordt het eentje die meer richting Kelly gaat (Jackson), meet een iewat andere onderste punt. Fotos volgen, ben m'n kaartlezer even kwijt.

    Specs:
    - Khaya body
    - Khaya hals
    - Flame maple drop top
    - Set neck
    - Ebben toets/prikkeldraan inlay in echt silver
    - Gotoh tuners, Ibanez Edge trem, zwart
    - Trans red/black burst (meer 'blood red', minder 'cherry red')
    - Wellicht een paar extra gaten erin om de boel iets minder zwaar te maken, ben ik nog niet helemaal uit.

    Tot nu toe gebeurt: templates gemaakt, body blank geschaafd, twee delen verlijmd, ergens onderweg tot mijn groot verdriet mijn pre-WWII Stanley #5 op de grond laten vallen, neus eraf, moet nog een nieuwe-ouwe zien te vinden. Uitgezaagd (nog steeds met de decoupeerzaag), robosander naar de template toe gewerkt, afgewerkt met de frees, top gejoined en verlijmd.

    Heb nu een hele week vrij, dus ik hoop op redelijk vlotte voortgang. Planning voor van de week: op dikte brengen body blank, z.n. een tikkie chamberen, top erop lijmen, beginnetje maken aan de hals en de toets. Ik wacht nog op een bestelling zilverdraad (van Cookson Gold) voor de inleg. Moet wel een aardig end komen, denk ik zo!

    Zoals gezegd, foto's volgen.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 september 2006
    Locatie
    Breda
    Berichten
    728

    Standaard

    gaaf, ben benieuwd!!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    heel cool, ik ben benieuwd

    btw waarom een ibanez trem ?
    life sucks and then you die

  4. #4

    Standaard

    He bah, waarom heb ik geen gitaarbouwende zwager?

    Ik zou toch zeker die esp (oftewel gibson) vorm nemen, heeft iig een goeie balans en minder fout dan die kelly.

  5. #5

    Standaard

    Ibanez Edge: simpelweg omdat hij die ergens op eBay had gescoord, linkshandig. Lijkt me opzich een prima ding, alles zit er goed aan, knife edge ziet er goed uit enzo, dus ik ga 'm gewoon gebruiken.

    Is de route eigenlijk erg anders dan voor een Floyd, trouwens? Of kun je daar redelijk makkelijk een 'echte' Floyd voor in de plaats zetten, als dat op termijn nodig moet zijn?

    AgilGhost: hij wilde deze:



    ...en dan vind ik een Kelly toch veel mooier. Mijn interpretatie van de Kelly is ietsjes breeder dan een echte, als ik zo naar plaatjes kijk, maargoed, het ziet er verder wel strak uit, vind ik. Ik vind de Kelly toch wel wat hebben, als je er toch een Floyd op wil zetten/een metal machine van wil maken, al heeft een klassieke explorer op zich ook wel wat...enfin, heb nog genoeg limba liggen, dus dat komt ongetwijfeld wel een keer aan de beurt!
    Laatst gewijzigd door Mattia; 25 maart 2007 om 09:27

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    de route wijkt iets af (de ibbi is iets breder, maar tis geloof ik maar een halve mm dus dat is makkelijk op te lossen) een groter probleem is dat de ibbi trem iets verder naar achteren staat omdat de studs dieper in de trem vallen (of precies andersom )
    zou je nu een ofr op die plek zetten dan staat de trem te ver naar achteren
    life sucks and then you die

  7. #7
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fred dons
    de route wijkt iets af (de ibbi is iets breder, maar tis geloof ik maar een halve mm dus dat is makkelijk op te lossen) een groter probleem is dat de ibbi trem iets verder naar achteren staat omdat de studs dieper in de trem vallen (of precies andersom )
    zou je nu een ofr op die plek zetten dan staat de trem te ver naar achteren
    Ik kan me herinneren dat toen ik een Ibanez low pro edge ging monteren de studs behoorlijk ver naar voren moesten.

  8. #8

    Standaard

    Nou, toch maar de telefooncam gepakt (die kan ik tenminste op de PC aansluiten!), en een paar kiekjes gemaakt. Procesfoto'tjes komen later wel als ik de 'echte' camera aansluit.

    Waar het er nu voor staat:


    Eergisteren maple top erop, gisteren teruggetrimd (frees), initiele bevels erop (voor en achter), van de achterkant iets dunner gemaakt (nu 43mm, is nog steeds wat zwaar, ondanks ook de +- 14 gaten om het iets lichter te maken; komt nog een hap uit voor de trem en de controls, dus dat loopt wel los), scarf joint op orde gebracht, gelijmd, vandaag even aan de hals werken; truss rod+CF rods plaatsen, halsprofiel aanbrengen (grofweg, dan), maple headplate erop lijmen. Ondertussen even kijken of ik de halshoek goed uitreken (ben dit soort trems niet gewend, moet je nauwkeuriger werken, omdat je de actie eigenlijk alleen aan lijkt te kunnen passen door de hele brug omhoog of omlaag te schroeven), dan misschien verder met de hals van die andere gitaar.

    Nog wat plaatjes. De bevels aan de voorkant (leuk om te doen, gewoon, een beetje op het oog/op gevoel. Zorgen dat het er goed uitziet). Gitaar krijgt op de bevels zwart gespoten, dus ik mag rustig in beetje het mahonie in:


    Bevels achterkant. Ziet are wat rommelig uit, m/n rond de control areas, omdat ik op dikte heb gefreesed (5mm eraf) behalve bij de covers voor trem en controls; daar laten zitten, en met de handzaag dunne plakjes eraf gezaagd, zodat ik mooi 'matching' control covers kan maken. Niks geen plastic, bah.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 maart 2006
    Locatie
    Zuidland
    Berichten
    2.266

    Standaard

    Ziet er mooi uit hoor!


    Abonnementje...

  10. #10
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Mooie lijnen met die afgevlakte zijkanten. Wordt een interessant projectje.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top