Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 50
  1. #1
    Banned to "Zelfbouw-Mod"
    Geregistreerd
    1 maart 2006
    Locatie
    Wonthaggi - VIC - Australia
    Berichten
    1.278

    Standaard Bouwverslag van een Theorbe-luit (Chittarone)

    Hey mensen,

    Ik zal ook eens wat laten zien waar ikzelf mee bezig ben, zodat jullie niet het idee krijgen dat een mod alleen maar kan zeuren over wat wel en niet mag op het forum...

    Vorrige maand heb ik mijn laatste instrument afgeleverd: een 8-korige renaissanceluit in concert uitvoering. Gevlamde esdoorn duigen, ebben gefineerde hals, getuned bovenblad, etc, etc.
    Hier wat fotos:





    -------------------------------------------
    ɹǝpun-uʍop ɹǝʍnoqɹɐɐʇᴉƃ

  2. #2
    Banned to "Zelfbouw-Mod"
    Geregistreerd
    1 maart 2006
    Locatie
    Wonthaggi - VIC - Australia
    Berichten
    1.278

    Standaard

    Voor zover het oude project.
    Nu wil ik mezelf eens gaan toeleggen op iets moeilijkers en daarom ben ik begonnen aan een theorbe. Dit is een luit waarvan de bassnaren "getheorbeerd" zijn, dwz verlengd zodat ze beter klinken. Vroeger gebruikte men darmsnaren (al dan niet omwonden met metaaldraad). Laag gestemde snaren zwaar moeten dik zijn bij korte lengte en omdat dat bij darm niet echt gaat werden ze verlengd (theorie: als je een snaar van dezelfde dikte 2x zolang maakt, gaat ie 2x zo laag klinken. Geen rekening houdend met spanningsverlies etc dan. Gewoon simpel voorgesteld)
    Maar goed, het gevolg is dus dat de bassneren werden verlengd en dat je luiten krijgt met enorm lange halzen.
    De Theorbe die ik ga nabouwen is een model van M. Sellas uit het instrumentenmuseum in Brussel. Deze heeft een snaarlengte van ongeveer 80cm op de korte snaren en 160cm op de lange snaren.
    De luit komt er ongeveer zo uit te zien:


    Maar we beginnen bij het begin en dat is in dit geval de mal.
    Hiervoor heb ik een aantal blokken lindehout op elkaar gelijmd en ga ik die aan de hand van mallen op de juiste vorm afsteken. Dit afsteken is een heel karwei, zeker als je het let de hand doet. Je zou een slijptol gekunnen gebruiken met een schuurschijf erop (oid), maar ik doe het liever met de hand, kwestie van precies aanvoelen waar je wat afhaalt.

    een paar fotos:




    Voorlopig ben ik nog wel wat uurtjes zoet met de mal. Daarna wordt het duigen zagen en op dikte brengen, buigen en aaneen verlijmen.
    Het corpus, of de schelp, wordt gemaakt uit olijfhout met tussen iedere duig een zwart/creme/zwart biesje.
    ɹǝpun-uʍop ɹǝʍnoqɹɐɐʇᴉƃ

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2006
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    1.197

    Standaard

    Mooi Esdoorn, mooi bovenblad, mooi instrument. Goede bouwer!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 juli 2006
    Locatie
    Maastricht
    Berichten
    2.254

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ernieman
    Hey mensen,

    Ik zal ook eens wat laten zien waar ikzelf mee bezig ben, zodat jullie niet het idee krijgen dat een mod alleen maar kan zeuren over wat wel en niet mag op het forum...
    als je zulke mooie instrumenten maakt, is het je goed recht om te zeuren over wat wel en niet mag
    fenders stuiteren, gibsons breken

    stem op mijn vriendin..! please?
    --Jenneke - Bestemming Onbekend--

  5. #5

    Standaard

    Ik blijf dat erg indrukwekkend vinden, zo'n luit.

    Vraagjes: heb je proces-plaatjes van het snijden van de rozet? Nog tips over waar je inspiratie kan opdoen/plaatjes kan downloaden daarvan? Ik denk er sterk over na om in een klein gitaartje ergens een rozet-achtig snijwerkje te verrichten (mede-geinspireerd door gitaren van Ervin Somogyi), maargoed, tips zijn altijd welkom!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    Hiervan word ik gewoon stil en sprakeloos : een onvoorstelbaar fraai instrument, ik heb nog nooit gekeken naar het bouwen van een luit maar vind het werkelijk prachtig. Geen idee of ik dat ook zou kunnen maar ik ga er eens voorzichtig over denken. Zo mooi als die van jou kan hij niet worden : ik buig voor de meester : respect!


  7. #7
    Banned to "Zelfbouw-Mod"
    Geregistreerd
    1 maart 2006
    Locatie
    Wonthaggi - VIC - Australia
    Berichten
    1.278

    Standaard

    Bedankt alvast voor alle complimenten, maar in principe kan iedereen dit hoor, als je maar inzet en veel geduld hebt.

    @Mattia: ik zal binnen een paar weken aan het rozet beginnen en dan zal ik wat fotos posten. In principe is het gewoon uitsnijden van een gedrukt patroon wat je ofwel op de versteviging aan de achterkant hebt gedrukt, ofwel op een dun papiertje van voor opplakt met prit (kun je het mooi losmaken naderhand). Dan met een fijn scalpel uitsnijden beginnend in het midden en zo naar buiten werken.

    een paar resources (image-google gewoon "lute + rose")
    http://www.wadsworth-lutes.co.uk/roses.htm deze heeft er zelf afdrukbaar.

    http://images.google.be/images?hl=nl...=1&sa=N&tab=wi
    ɹǝpun-uʍop ɹǝʍnoqɹɐɐʇᴉƃ

  8. #8
    Ontoerekeningsvatbaar
    Geregistreerd
    18 augustus 2003
    Locatie
    Utrechtse Heuvelrug
    Berichten
    5.257

    Standaard

    Het ziet er veelbelovend uit...

    Ben benieuwd
    "Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
    Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
    Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

    Franciscus van Assisi
    Het boek "Making Masonite Guitars"
    Blog --> "The Dutch Luthier"

    www.javaca.eu


  9. #9

    Standaard

    Allemachtig prachtig!!!!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 februari 2004
    Locatie
    Santpoort
    Berichten
    166

    Standaard

    Heel erg mooi.. Er zit veel diepte in de esdoorn tekening. Heb je deze met een olie afgewerkt?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top