Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 17
  1. #1

    Standaard Kleine draai volumeknop: geen geluid meer

    Hey,

    Ik heb problemen met de volumeregeling van mijn gitaar...als ik een klein beetje minder volume wil en zachtjes aan de knoppen begin te draaien, valt direct het geluid uit (al bij stand 6). Bij beiden potmeters.
    Hoe kan dat?

  2. #2
    Banned
    Geregistreerd
    24 februari 2007
    Locatie
    in my Tower
    Berichten
    1.300

    Standaard

    sla je de snaren wel aan???

  3. #3

    Standaard

    Dat klinkt toch een beetje als versleten potmeters. Zijn ze al oud?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juli 2004
    Locatie
    Somewhere, over the rainbow
    Berichten
    3.577

    Standaard

    Wellicht logaritmische potmeters ipv normale? Of andersom, ik vergeet altijd hoe dat precies werkt.
    DA - doet je goed!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juni 2004
    Locatie
    Zoersel, België
    Berichten
    163

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DarknessAwaits
    Wellicht logaritmische potmeters ipv normale? Of andersom, ik vergeet altijd hoe dat precies werkt.
    Ja, weet dat ook niet precies. Maar in dat geval moeten we weten of hij dat probleem altijd al gehad heeft of dat het iets recent is.

  6. #6

    Standaard

    ik heb zowat hetzelfde bij m'n strat, van 0-7 geeft hij bijna geen geluid, tussen 7-10 is hij dan weer heel gevoelig..
    m'n leraar zei dat het een typisch single coil probleem is en dat het makkelijk verholpen kan worden door iets (weet al niet meer wat) te solderen, maar daar waag ik me niet aan, ken er niets van ik heb er ook niet zo'n last van.

  7. #7

    Smile

    Ik heb er ook geen verstand van, maar denk even met je mee. Als het bij twee potmeters (volumepots neem ik aan) hetzelfde is, zou het wel erg toevallig zijn dat die tegelijkertijd de geest geven. Dat is eerder een aanwijzing dat het wat anders is.
    Heb je al gecheckt of het niet aan de kabel ligt of aan de versterker?

    Als je zeker weet dat het in de gitaar zit, is het een kwestie van kijken of alle draadjes nog vast zitten, alle soldeerverbindingen nog goed zijn, potmetertjes reinigen met wat contactspray, jackingang idem, kijken of de stekker goed contact maakt, toggleswitch schoonmaken en eventueel de contactlipjes een beetje bijbuigen.

    Als het dan nog niet verholpen is kun je het signaal van je pups rechtstreeks aan je jackingang verbinden (versterker wel even zachtjes zetten),als hij het dan wel op vol volume doet, zit het toch ergens in je potmeters/tswitch. Doet hij dat dan nog niet goed, dan zit het in je pups of toch in je kabel/versterker.


  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 juli 2004
    Locatie
    Venlo
    Berichten
    10.661

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pentatonic
    ik heb zowat hetzelfde bij m'n strat, van 0-7 geeft hij bijna geen geluid, tussen 7-10 is hij dan weer heel gevoelig..
    m'n leraar zei dat het een typisch single coil probleem is en dat het makkelijk verholpen kan worden door iets (weet al niet meer wat) te solderen, maar daar waag ik me niet aan, ken er niets van ik heb er ook niet zo'n last van.
    is geen single coil probleem, maar ligt aan je potmeter. deze is dus logaritmisch qua verloop.

    je hebt lineaire en log. potmeters.
    de lineaire hebben een constant "verloop", weet niet precies hoe ik het anders moet noemen. dat wil zeggen dat het verloop van je volume lineair verloopt met de verdraaiing van je potmeter.
    bij een logaritmische gaat dit logaritmisch:

    Gibson ES 335 Studio '91 | Fender Telecaster Pink Paisley '85 | Gibson J35 | Vox AC10

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pentatonic
    ik heb zowat hetzelfde bij m'n strat, van 0-7 geeft hij bijna geen geluid, tussen 7-10 is hij dan weer heel gevoelig..
    m'n leraar zei dat het een typisch single coil probleem is en dat het makkelijk verholpen kan worden door iets (weet al niet meer wat) te solderen, maar daar waag ik me niet aan, ken er niets van ik heb er ook niet zo'n last van.
    Zowieso iedereen bedankt voor de reacties. Bij mn gitaar geef ie van 0-7 dus ook geen geluid, alleen bij de volume-pots. Het zijn humbuckers dus...
    Ik mag er vanuit gaan dat er een fout met de potmeters is.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.663

    Standaard

    vind van wel.
    heb zelf een potmeter die hetzelfde doet.
    je hebt te maken met een contact vlak waarover een koperen/metalen deel sleept terwijl je draait, dat contact vlak kan slijten, coroderen, vooral als hij constant op 1 plaats staat corodeert de rest en heb je knetteren of helemaal niks.
    nieuwe pot is ook zo'n ramp nog niet.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top