Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10

Discussie: Beginner vraagje

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2002
    Locatie
    Oh oh....
    Berichten
    6.353

    Standaard Beginner vraagjes

    Bassen met een plectrum is geen probleem. Maar als ik met mijn vingers bas blijf ik soms "haken" (niet helemaal het juiste woord) aan mijn snaren. Nu moet je dit meer zien als een beetje blijven hangen in de snaar waardoor het ritme niet 100% strak loopt omdat ik moet compenseren. Met een plectrum heb ik dit zoals gezegd niet dus dat ligt niet aan mijn ritme gevoel. Het "haken" gebeurd ook elkaar als ik snel ga spelen. Ik heb de indruk dat de snaar mij niet bijhoudt....

    Ik zat zelf te denken aan dikkere snaren erop zetten (nu behoorlijk licht volgens mij standaard fabriekszooi). Heb een setje .050/.105 gekocht. Zou dat zin hebben om ze te veranderen?

    Nummer2.....
    Is het nu slim om met twee vingers te spelen of met 3? Ik heb zo snel er niks over gevonden. En stel je speelt met 3, hoe begin je dan? Met je wijsvinger of met je 3e?
    Laatst gewijzigd door Azrael; 15 februari 2007 om 01:08
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Postbank
    Snel geld overmaken...Daar maak je vrienden mee!
    "You can hide your genetics under drastic cosmetics, but this chameleon magic is known to be tragic."

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 november 2001
    Locatie
    den helder
    Berichten
    1.816

    Standaard

    ik denk niet dat je je al moet bezig houden met 3 vingers
    zo te horen heb je 2 vingers nog niet helemaal onder de knie, dat blijven hangen is alleen op te lossen door gewoon veel te oefenen, of je hebt gewoon een ietwat verkeerde techniek(zoek een leraar dan)...

    maar goed, dikkere snaren gaan niets oplossen... en of je begint met je wijsvinger of je 3e: daar zijn eindeloze discussies over geweest... het maakt allemaal niet zoveel uit, net wat jou goed uitkomt...
    more than the X's on our hands...

    :: Mijn bandje ::

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 oktober 2004
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    441

    Standaard

    Houd je vingers wat meer gestrekt. Waarschijnlijk krom je ze nu een beetje om de snaar heen, wat niet de bedoeling is (krijg je een iele klank van).
    <Føñqûe ït öþ>

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2002
    Locatie
    Oh oh....
    Berichten
    6.353

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Equalizer
    Houd je vingers wat meer gestrekt. Waarschijnlijk krom je ze nu een beetje om de snaar heen, wat niet de bedoeling is (krijg je een iele klank van).
    Yah, ben er al achter gekomen inmiddels dat dit inderdaad prima werkt. Iel is mijn klank overgens met die andere methode ook niet. Maar vingers strekken did the trick.

    Overgens komen er wel zwaardere snaren op want ik vind ze nogsteeds wat te licht. Maar das alleen maar goed, want nu zitten er nog fabrieksnaren op en das helemaal niet geweldig gok ik. Wel lekker wezen bassen vandaag met een gitarist erbij. Altijd lachen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Postbank
    Snel geld overmaken...Daar maak je vrienden mee!
    "You can hide your genetics under drastic cosmetics, but this chameleon magic is known to be tragic."

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2006
    Locatie
    8911
    Berichten
    5.473

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sickpunk
    maar goed, dikkere snaren gaan niets oplossen...
    Waarom niet joh? Ik heb met gitaar het zelfde - een lagere spanning zorgt voor wat vertraging in het spel, als je een strakker setje gewend bent.
    Vive el arte de la guitarra flamenca !
    OMG Is it a earthquake?! Is it Thor, the God of the Thunder?!

    No no, it's unbelievable!!

    It's the Honda Nighthawk!!!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 november 2001
    Locatie
    den helder
    Berichten
    1.816

    Standaard

    omdat, zoals hij net al toegaf, zijn 1e post en zijn probleem dus meer aan de techniek lag dan aan de snaren... tuurlijk zorgen dikkere snaren voor een strakkere spanning, maar als z'n techniek slecht is, dan gaat dat z'n probleem natuurlijk niet oplossen...

    en overigens hoef je er niet perse dikkere snaren op te leggen, zorgen dta je van die fabrieks dingen afbent wilt ookal een hoop schelen in strakheid en in klank in het algemeen....

    maar een slechte techniek los je ook niet met nieuwe snaren op, vandaar dus mijn "dikkere snaren gaan niet helpen"
    more than the X's on our hands...

    :: Mijn bandje ::

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 november 2001
    Locatie
    den helder
    Berichten
    1.816

    Standaard

    ow en overigens is 0.50/1.05 een standaard bass zetje hoor...(wat je dus gekocht had)
    more than the X's on our hands...

    :: Mijn bandje ::

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2002
    Locatie
    Oh oh....
    Berichten
    6.353

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sickpunk
    ow en overigens is 0.50/1.05 een standaard bass zetje hoor...(wat je dus gekocht had)
    Ja , maar dat zit er nu niet op. Das slapper.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Postbank
    Snel geld overmaken...Daar maak je vrienden mee!
    "You can hide your genetics under drastic cosmetics, but this chameleon magic is known to be tragic."

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2002
    Locatie
    Oh oh....
    Berichten
    6.353

    Standaard

    Zoals ik al zei.....ik heb er geen last meer van. Ik blijf niet meer hangen maar wil gewoon een strakker setje erop knallen. Ik speel ook geen gitaar met 0.09 meer......ik hou van wat meer kracht op de snaren.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Postbank
    Snel geld overmaken...Daar maak je vrienden mee!
    "You can hide your genetics under drastic cosmetics, but this chameleon magic is known to be tragic."

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 juli 2006
    Locatie
    n.v.t.
    Berichten
    401

    Standaard

    Maar nu kan je bij gitaar makkelijker een zwaarder setje erop zetten dan bij een bas...

    Ik zou zeggen, gewoon zelfde setje op je bas houden dat je nu hebt (zelfde dikte). Mijn yamaha kwam met medium setje, en dat is perfect voor deze 5 snarige.

    Van light naar medium overstappen is bij basgitaar ook wel iets anders dan bij een gitaar. Meer wennen dan bij een gitaar kan ik je vertellen.

    Speel regelmatig zelf gitaar met .10 setjes en elke vrijdag heb ik altijd wel ff gitaar vast met um, weet niet welke dikte, maar het dikste standaard formaat, volgensmij met dikste snaar .54 of .56 toch? Dat stapt 10x makkelijker over op gitaar dan op bas.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rinze Bekijk bericht
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door budje Bekijk bericht
    ouwe meuk = instant mojo, kan het niet vaak genoeg zeggen!
    Doe ik je een plezier met het telefoonnummer van het bejaardenhuis hier?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top